برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

احتمال ابتلا به پرفشاری خون در بیماران پسوریازیسی

احتمال ابتلا به پرفشاری خون در بیماران پسوریازیسی پژوهشی تازه که در نشریه JAMA Dermatology به چاپ رسیده، نشان می‌دهد بیماران مبتلا به درجات متوسط یا شدید بیماری پسوریازیس نسبت به افراد فاقد این بیماری بیشتر در معرض خطر افزایش فشار خون کنترل نشده قرار دارند.
پژوهشی تازه که در نشریه JAMA Dermatology به چاپ رسیده، نشان می‌دهد بیماران مبتلا به درجات متوسط یا شدید بیماری پسوریازیس نسبت به افراد فاقد این بیماری بیشتر در معرض خطر افزایش فشار خون کنترل نشده قرار دارند.
پسوریازیس نوعی بیماری التهابی پوستی است که 2 تا 4 درصد افراد را درگیر می‌کند. مشکلات متابولیکی، فشار خون بالا و دیگر عوامل خطر مربوط به قلب و عروق در میان افراد مبتلا به این بیماری، رایج‌تر است. در همین راستا، شواهد نشان می‌دهد که پسوریازیس با شدت بالا، با افزایش خطر حمله قلبی، سکته و مرگ به علت مشکلات قلبی ارتباط دارد.
فشار خون بالا یکی از عوامل خطر برای مشکلات قلبی به شمار می‌رود اما تاکنون ارتباط آن با بیماری پسوریازیس در افرادی که از قبل با فشار خون بالا درگیر بوده‌اند، بررسی نشده است. محققان این مطالعه جدید از دانشگاه پنسیلوانیا قصد دارند به این موضوع پی ببرند که آیا شدت پسوریازیس با شدت فشار خون بالا در بیمارانی که به هردو وضعیت دچارند، ارتباطی دارد یا نه؟
در این پژوهش محققان جمعیت بالایی را شامل 1322نفر از افرادی که هم به پسوریازیس و هم به فشار خون بالا مبتلا بودند و 11977 را از افرادی که تنها به فشار خون بالا مبتلا بودند، به عنوان گروه کنترل، بررسی کردند.
نتایج نشان می‌دهند که رابطه «دوز ـ پاسخ» بین فشار خون بالای کنترل نشده و شدت بیماری پسوریازیس وجود دارد؛ به این صورت که هرچه شدت بیماری پسوریازیس شخصی بالاتر باشد، احتمال ابتلا به فشار خون بالای کنترل نشده نیز در آن شخص بیشترخواهد بود. در این مطالعه، منظور از فشار خون بالا، فشار سیستولیک
140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر یا فشار خون دیاستولیک
90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر است.
پژوهشگران این مطالعه معتقدند:«با وجود محدودیت‌های ما در فهم ارتباط و تاثیر این بیماری بر فشار خون بالا، یافته‌های ما از اهمیت درمانی بالایی برخوردار است که ضرورت کنترل فشار خون را در بیماران مبتلا به پسوریازیس نشان می‌دهد. این کنترل به‌خصوص در بیمارانی که بیشتر درگیر این عارضه هستند، اهمیت بیشتری دارد (درگیری 3 درصد یا بیشتر از سطح بدن)

چه فاکتورهای دیگری ممکن است بر نتیجه تاثیرگذار باشد؟

عواملی نظیر سن، جنسیت، حجم توده بدنی، استعمال سیگار و مصرف الکل و بیماری‌های دیگری که می‌توانند بر نتیجه موثر باشند، مانند دیابت، ناراحتی‌های کبدی یا قلبی، همگی در این مطالعه در نظر گرفته شدند.
از آن‌جایی که نمونه‌های مطالعه دربرگیرنده جمعیت وسیعی بود، محققان بر این باورند که این نتایج قابل تعمیم به کل جمعیت است. گرچه این دست از پژوهش‌ها در نهایت نشان نمی‌دهند که این شدت بیماری پسوریازیس است که روی فشار خون تاثیر می‌گذارد یا فشار خون شدت بیماری پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
محدودیت دیگر این پژوهش این است که تشخیص فشار خون بالای کنترل نشده تنها با یک بار اندازه‌گیری فشار خون به دست آمده است، در حالی‌که برای تشخیص قطعی لازم است مجموعه‌ای از مقدار فشار خون در زمان‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین ممکن است در مورد بالا بودن فشار خون در برخی موارد مبالغه شده باشد. این پژوهش همچنین اشاره می‌کند که افراد با یا بدون بیماری پسوریازیس احتمالا به‌طور یکسان، درمان فشار خون بالا را دریافت می‌کنند و احتمالا درمان فشار خون بالا تحت تاثیر شدت بیماری پسوریازیس قرار نمی‌گیرد. محققان اذعان داشته‌اند که برای تاثیر بیماری‌های مزمن التهابی نظیر پسوریازیس بر میزان فشار خون، به تحقیقات بیشتری نیاز است. به گفته آنان این تحقیقات همچنین باید بر مکانیسم دخیل در کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پسوریازیس و تاثیر کنترل و درمان فشار خون بالا بر شدت بیماری پسوریازیس تمرکز کند./

*به نقل از Medical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات