برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فیزیوتراپی در کنترل علایم فیبرومیالژیا موثر است

فیزیوتراپی در کنترل علایم فیبرومیالژیا موثر است انجام ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا به کاهش علائم بیماری فیبرومیالژیا کمک می‌کند. در فیزیوتراپی از تحریکات الکتریکی برای کاهش درد این بیماران استفاده می‌شود.

یک متخصص فیزیوتراپی، ورزش‌ درمانی و فیزیوتراپی را از جمله راهکارهای مؤثر در کنترل علائم "فیبرومیالژیا" دانست و گفت: انجام ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا به کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند. در فیزیوتراپی از تحریکات الکتریکی برای کاهش درد این بیماران استفاده می‌شود.

دکتر وحید صمدی با بیان اینکه بیماری "فیبرومیالژیا" نوعی عارضه است که باعث درد عضلانی مزمن در سراسر بدن می‌شود، اظهار کرد: این درد به حدی است که عملکرد طبیعی بیمار را مختل کرده و کیفیت زندگی او را کاهش می‌دهد.

وی افزود: فیبرومیالژیا بیشتر در زنان میانسال دیده می‌شود. اگرچه علت دقیق این بیماری مشخص نیست، ولی گاهی اوقات بعد از وقوع یک تصادف، آسیب جسمی و یا به دنبال داشتن استرس و ناراحتی روانی ایجاد می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه علائم فیبرومیالژیا گاهی شدید و آزاردهنده است و می‌تواند در روزهای مختلف شدت متفاوتی داشته باشد، اظهار کرد: معمولاً بیماران مبتلا به این عارضه دچار درد و سفتی در سراسر بدن هستند و همواره از احساس خستگی رنج می‌برند. این خستگی هنگام صبح و حتی پس از ساعت‌ها استراحت نیز وجود دارد. مبتلایان به فیبرومیالژیا خواب راحتی ندارند و ممکن است دچار سردرد، خشکی صبحگاهی، بی حسی یا گزگز در دست و پا، یبوست یا اسهال، افسردگی و کاهش تمرکز شوند.

صمدی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری که تشخیص هم معمولاً بر اساس آن انجام می‌شود، وجود نقاط دردناک و حساس به لمس در عضلات بدن است، گفت: وقتی محل‌های خاصی از بدن این افراد فشار داده می‌شود، احساس درد دارند، درحالی که این میزان فشار در حالت طبیعی نباید درد ایجاد کند. چنین دردهایی با استرس‌های روحی-روانی و با قرار گرفتن در معرض سرما تشدید می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگرچه فیبرومیالژیا از جمله بیماری‌هایی است که درمان قطعی ندارد، ولی برخی اقدامات درمانی به کنترل علائم و بهبود عملکرد و توانایی بیماران مبتلا به آن کمک می‌کند. به عبارت دیگر این بیماران نیازمند بازتوانی هستند و برای این امر لازم است که از خدمات تخصص‌های پزشکی مختلف بصورت یک کار تیمی برخوردار شوند. به عنوان مثال، متخصصین روماتولوژی بعد از تشخیص بیماری ممکن است داروهایی را برای تسکین علائم و ناراحتی بیماران تجویز نمایند. توسط روانشناسان به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه بر استرس و افسردگی خود غلبه کنند.

این متخصص فیزیوتراپی ورزش درمانی و فیزیوتراپی را از جمله راهکارهای مؤثر در کنترل علائم فیبرومیالژیا دانست و گفت: انجام ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا به کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند. در فیزیوتراپی از تحریکات الکتریکی برای کاهش درد این بیماران استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین به کمک گرما درمانی و درمان‌های دستی خاص دردها و گرفتگی‌های عضلانی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابند. در کنار این روش‌ها، تمرینات و ورزش‌های خاصی برای کشش و تقویت عضلات تجویز می‌گردد که در بهبود علائم و ناراحتی این بیماران تأثیرگذارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات