برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وارفارین و خطر خونریزی معده

وارفارین و خطر خونریزی معده یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماران چاقی که وارفارین مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که وزن نرمال دارند، در معرض خطر خونریزی معده هستند. بر اساس این مطالعه هنوز دلیل این امر به طور کامل روشن نشده است.
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماران چاقی که وارفارین مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که وزن نرمال دارند، در معرض خطر خونریزی معده هستند. بر اساس این مطالعه هنوز دلیل این امر به طور کامل روشن نشده است.
بیماران چاق به دلیل مشکلات درمانی بیشتری که نسبت به دیگران دارند، مانند فشار خون بالا و دیابت، به احتمال زیاد داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنند که بسیاری از این داروها ممکن است با وارفارین تداخل داشته باشند.
در این مطالعه پژوهشگران 900 نفر از کسانی را که به مدت یک سال وارفارین مصرف می‌کردند مورد پایش قرار دادند. میانگین سن این افراد 5/69سال بود. حدود 21 درصد از کل شرکت‌کنندگان وزن نرمال و 38 درصد اضافه وزن داشتند و حدود 41 درصد از آنها چاق بودند. 71 نفر از این افراد – حدود 8 درصد – دچار خونریزی معده شده بودند که از این تعداد حدود یک‌سوم خونریزی شدید و حدود دو سوم خونریزی خفیف داشتند.
همچنین احتمال خونریزی جدی برای افراد چاق 84 درصد بیشتر از دیگران بود و خطر آن در صورت مصرف وارفارین افزایش می‌یافت.
بر خلاف مطالعات دیگری که نشان داده‌اند افراد چاق باید مقدار بیشتری وارفارین مصرف کنند، نتایج مطالعه جدید حاکی از آن است که پزشکان باید به فکر استفاده از داروهای دیگری به جای وارفارین باشند. البته برای تایید این یافته‌ها هنوز به بررسی‌های بیشتری نیاز است و مکانیزم‌های احتمالی افزایش خطر خونریزی معده نیز باید بررسی شوند.
برای کاهش خطر خونریزی معده، بیماران مصرف‌کننده وارفارین باید در صورت کم اشتهایی، اسهال یا مصرف داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا بسیاری از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تنظیم کننده ضربان قلب مانند آمیودارون ممکن است با وارفارین تداخل پیدا کنند. همچنین داروهایی نظیر آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهند.
پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند یک دستبند برای بیماران مصرف‌کننده وارفارین طراحی شود تا از بیماران عادی متمایز شوند/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات