برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اعدادی که نشانگر سلامت بدن هستند

اعدادی که نشانگر سلامت بدن هستند پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که این همه عدد و رقمی که از وضع سلامت ما به دست می‌آید چه تفسیری دارد؟

فناوری‌های پیشرفته هر روز بیشتر از قبل ما را احاطه می‌کند. پس از ساخت انواع ابزارهای هوشمند، نظیر گوشی‌های تلفن همراه و تبلت، وقت آن رسیده تا عموم مردم از ابزارهای پوشیدنی نظیر ساعت، عینک و مچ‌بندهای هوشمندی که فعالیت‌های حیاتی افراد را زیرنظر می‌گیرند نیز استفاده کنند.
در واقع گام بعدی زیرنظر گرفتن بهتر وضع سلامت تک‌تک ماست. اما پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که این همه عدد و رقمی که از وضع سلامت ما به دست می‌آید چه تفسیری دارد؟

آیا 70 تا 75 مرتبه ضربان قلب در دقیقه عدد خوبی است یا پیاده‌روی معادل 7000 تا 8000 گام در روز ممکن است تضمینی برای سلامت ما باشد؟ در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین علائم حیاتی بدن می‌پردازیم که بسیاری از دستگاه‌های نوین مبتنی بر سلامت به آنها توجه ویژه‌ای دارند.

پیاده‌روی در روز

برای آن‌که بدن سالمی داشته باشیم نیاز است روزانه ده هزار گام برداریم. اگر شمردن برای شما سخت است، می‌توانید از دستبندهای مخصوص یا برنامه‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند تلفن همراه تهیه شده استفاده کنید. اگر هم تمایلی به استفاده از هیچ‌کدام این ابزارها ندارید، می‌توانید روزانه بین 30 تا 60 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه خود بگنجانید.

تپش قلب در دقیقه

اگر از دستگاه‌های فشارسنج استفاده می‌کنید یا ابزار هوشمندی دارید که قادر است میزان ضربان قلب شما را اندازه‌گیری کند، عدد 60 تا 100 ضربان در دقیقه ممکن است نشانه‌ای از سلامت جسمی شما باشد. البته توجه کنید که نباید انتظار داشته باشید در حین انجام فعالیت‌های ورزشی این بازه عددی درست باشد.

درصد اکسیژن اشباع در خون

میزان اکسیژن اشباع موجود در خون، ‌بخصوص برای ورزشکارانی که می‌خواهند پس از انجام فعالیت ورزشی بدن خود را ترمیم کنند، بسیار مهم است. محدوده طبیعی برای میزان اکسیژن اشباع موجود در خون بین 95 تا 99 درصد است.

دمای بدن

دمای بدن یکی دیگر از نشانه‌های سلامت ماست که بخصوص در این روزهای پاییزی، وقتی یکی از اعضای خانواده تب می‌کند و از دماسنج استفاده می‌کنیم، بیشتر برایمان ملموس می‌شود. محدوده طبیعی برای دمای بدن از36/5 تا 37 درجه سلسیوس است.

خواب

از دیگر نشانه‌های بدنی سالم داشتن حداقل 7 تا 9 ساعت خواب کافی در شب است. اگر دیروقت به تختخواب می‌روید و صبح با خستگی مفرط بیدار می‌شوید، شاید بهتر است کمی زودتر بخوابید و حداقل دو ساعت قبل از خواب از خوردن وعده غذایی سنگین خودداری کنید.

قندخون

قندخون یکی دیگر از عوامل‌ مهم در سلامت افراد است. وقتی که چکاپ سالانه را انجام می‌دهید و برگه جواب آزمایش را از سر کنجکاوی بررسی می‌کنید، شاید از خود بپرسید قندخون طبیعی انسان چقدر است؟ محدوده طبیعی برای قندخون عددی بین 80 تا 140 میلی‌گرم در هر یک دهم لیتر (دسی لیتر) است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

کاربر ادمینکاربر ادمینپاسخ به این نظر سلام. جناب آقای حجر منظور مقدار اکسیژن اشباع در خون است که معمولا با درصد بیان میشود. به این معنی که بین 95 تا 99 درصد هموگلوبین های بدن حامل اکسیژن می باشند.
پاسخ به این نظر میزان اکسیژن موجود در خون بین 95/ تا99/ یعنی چی ؟ منظور درصد وزنی یا حجمی خون است .لطفا توضیح دهید .

دیدگاه و نظــرات