برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زنان باردار از این ویتامین ها غافل نشوند

زنان باردار از این ویتامین ها غافل نشوند ویتامین های دوران بارداری شامل بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی می شود اما اسید فولیک، آهن و کلسیم مهم ترین ها هستند.
رعایت یک رژیم غذایی سالم همیشه به خصوص در دوران باردرای تصمیمی خردمندانه است . یک ایده خوب این است که که در دوران بارداری ویتامین های مورد نیاز مادر تامین باشد تا هرگونه کمبود احتمالی عناصر غذایی، پوشانده شود. ویتامین های دوران بارداری شامل بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی می شود اما اسید فولیک، آهن و کلسیم مهم ترین ها هستند.
 

اسید فولیک، آهن و کلسیم

اسید فولیک در جلوگیری از ضعف کانال عصبی به هنگام زایمان کمک می کند که تاثیر آن بر مغز و نخاع می باشد .
ضعف کانال عصبی در در 28 روز اول حاملگی توسعه پیدا می کند، یعنی دقیقا زمانی که بسیاری از خانم ها هنوز نمی دانند که باردارند. چون حدود نیمی از همه ی حاملگی ها بدون برنامه ریزی است . توصیه شده هر خانمی که توانایی حامله شدن را دارد روزانه حدود 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند که شروع آن قبل حاملگی و تا 12 هفته اول ادامه پیدا می کند.
خانمی که پیش از این یک کودک با ضعف کانال عصبی داشته  باشد باید با پزشک معالج درباره ی اینکه آیا او مجاز به استفاده مقادیر متفاوتی از اسید فولیک می باشد یا خیر صحبت کند. مطالعات نشان داده است که مصرف دوز بالاتر (بالغ بر 4000 میکروگرم) حداقل یک ماه قبل و در طول سه ماهه اول حاملگی ممکن است برای چنین مادرانی سودمند باشد اما این امر ابتدا باید توسط پزشک معالج بررسی شود.

مواد غذایی مانند سبزیجات برگ سبز ، آجیل ، حبوبات ، مرکبات و بسیاری از غذاهای غنی شده حاوی اسید فولیک می باشند. همچنین به عنوان پشتیبان می توان از مکمل با مقدار مناسبی از اسید فولیک استفاده شود .
کلسیم نیز برای خانم های باردار مهم است. کلسیم می تواند به حفظ و تراکم استخوان مادر و به رشد استخوان های جنین کمک کند.
آهن نیز از طریق حمل اکسیژن هم در مادر و هم در کودک بر خون موثر است.

بیشتر بخوانید:
کمبود ویتامین ب علت اگزما

 

ویتامین های بارداری، کدام و چقدر؟


ویتامین های دوران بارداری شامل :
در برخی موارد پزشک شما نوع خاصی از ویتامین های دوران باردرای را تجویز خواهد کرد.
خانم های باردار همان طور که برخی از ویتامین ها برای بدنشان الزامی است برخی دیگر را به هیچ وجه نباید مصرف کنند و باید از یکسری از ترکیبات اجتناب کنند. یکی از این ویتامین ها، ویتامین گروه A است. مصرف ویتامین A در 3ماه اول بارداری منع دارد چرا که باعث ناهنجاری های مادرزادی در جنین می شود.
بهتر است خانم‌های باردار، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه یا شکلات را کاهش دهند و مواد قندی ساده‌ مثل شیرینی ها را هم کمتر مصرف کنند تا جلوی اشتهای‌شان با خوردن غذاهای غیرمغذی گرفته نشود. 1 تا 2 بار در هفته مصرف ماهی هم توصیه شده است؛ چرا که منبع خوبی از پروتیئن و امگا 3 است؛ اما نباید فراموش کرد که ماهی و صدف علاوه بر منابع پروتینی، سرشار از جیوه هستند بنابراین استفاده زیاد از آنها به خانم های باردار توصیه نمی شود.


 

اگر ویتامین در شما حالت تهوع ایجاد کرد

مصرف برخی ویتامین ها در دوران بارداری سبب تهوع در خانم های باردار می شود اگر این اتفاق برای شما رخ داد با پزشک معالج صحبت کنید. گاهی نوع دیگری از ویتامین تجویز می شود. به طور مثال برای بعضی خانم های باردار مصرف ویتامین جویدنی و یا مایع به جای بلعیدنی مناسبتر است./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات