برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با ویتامین B12

آشنایی با ویتامین B12 ویتامین B12 که با نام کوبالامین شناخته می شود، از گروه ویتامین های B و ویتامین های محلول در آب است که در ساختن DNA نقش مهمی بازی می کند. ویتامین B12 همچنین به نگهداری سلول های عصبی و سلامت سلول های خونی کمک می کند.

ویتامین B12 که با نام کوبالامین شناخته می شود، از گروه ویتامین های B و ویتامین های محلول در آب است که در ساختن DNA نقش مهمی بازی می کند. ویتامین B12 همچنین به نگهداری سلول های عصبی و سلامت سلول های خونی کمک می کند.

ویتامین B12 کوبالامین

ویتامین B12 که با نام کوبالامین شناخته می شود، از گروه ویتامین های B و ویتامین های محلول در آب است که در ساختن DNA نقش مهمی بازی می کند. ویتامین B12 همچنین به نگهداری سلول های عصبی و سلامت سلول های خونی کمک می کند.
ویتامین B12 پیچیده ترین ساختمان شیمیایی را نسبت به سایر ویتامینها دارد و حاوی ماده ای به نام کبالت می باشد. علت رنگ قرمز آن نیز حضور همین ماده می باشد. بلورهای ویتامین B12 سوزنی شکل و قرمزرنگ است و نسبت به حرارت و مواد قلیایی مثل جوش شیرین حساس می باشد. به علت ناپدیداری ویتامین B12 در برابر حرارت، معمولاً حدود 30 درصد آن در طول پخت و پز مواد غذایی از بین می رود. سایر عواملی که سبب تخریب آن می شود، اسید رقیق، نور و عوامل اکسیدکننده و احیاکننده می باشند.

 

چرا ویتامین B12 برای بدن ضروری است؟

ویتامین B12 در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. از جمله این بیماری ها و مشکلات می توان به خستگی، بیماری آلزایمر، بیماری های قلبی، سرطان پستان، کلسترول بالا و بیماری سلول های داسی شکل اشاره کرد. با این وجود، نتایج بدست آمده مورد اطمینان صد در صد نیست. نتایج مطالعات پیشنهاد می کند که ویتامین B12 به سرطان ریه یا خطر سکته مغزی کمکی نمی کند.
مکمل های ویتامین B12 برای افرادی تجویز می شود که با کمبود این ویتامین روبرو شده اند. کمبود ویتامین B12 در افراد بالای 50 سال شیوع بیشتری دارد. کمبود ویتامین B12 همچنین در کسانی که بیماری خاصی دارند مثل مشکلات گوارشی و برخی انواع کم خونی دیده می شود. کمبود ویتامین B12 می تواند باعث بروز مشکلاتی چون خستگی، ضعف، از دست دادن حافظه و مشکلات دیگری که با سیستم عصبی در ارتباط است، شود.
شواهد متناقضی در ارتباط با استفاده از ویتامین B12 برای درمان غلظت بالای هموسیستئین در خون وجود دارد. هنوز کاملا درک نشده است که چگونه و یا اینکه این غلظت به بیماری قلبی و دیگر مشکلات رگ های خونی مربوط است، یا اینکه این غلظت نتیجه این بیماری هاست. غلظت بالای هموسیستئین در خون یکی از عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر، مغزی و بیماری رگ های خونی محیطی است. خطرات همچنین شامل لخته شدن خون، حملات قلبی و انواع خاصی از سکته مغزی است.
از آنجا که شواهد موجود برای درمان غلظت بالای هموسیستئین در خون همچنان مورد بحث است، توصیه می شود مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال مورد معاینه و بررسی قرار گیرند. در بیماران مبتلا به غلظت بالای هموسیستئین در خون، مکمل های فولیک اسید و ویتامین B12 تجویز می شود. البته بهتر است برای درمان چنین وضعیتی حتما با پزشک خود مشورت کرده و بدون تجویز وی مکمل مصرف نکنید.
در مطالعه ای که اخیرا انجام شده مشخص گردید ویتامین B12 به همراه ویتامین B6 و فولیک اسید، خطر ابتلا به ماکولا دژنراسیون وابسته به سن (AMD) را در زنان مبتلا به بیماری قلبی یا دارای فاکتورهای خطر چندگانه بیماری های قلبی، کاهش می دهد.
 
بیشتر بخوانید: وقتی ویتامین B12 بدن پایین می آید
 

چقدر ویتامین B12 نیاز داریم؟

(recommended dietary allowance) یا مقدار توصیه شده مجاز ویتامین B12 شامل مقداری است که از منایع غذایی بعلاوه مکمل های دارویی دریافت می کنید.
 
مقدار توصیه شده مجاز ویتامین B12 در میکروگرم
در کودکان زیر 1 سال فقط جذب کافی قابل دسترس است
گروه سنی
0/4 میکروگرم در روز
جذب کافی
0-6 ماه
0/5 میکروگرم در روز
جذب کافی
7-12 ماه
0/9 میکروگرم در روز 1-3 سال
1/2 میکروگرم در روز 4-8 سال
1/8 میکروگرم در روز 9-13 سال
2/4 میکروگرم در روز 14 سال و بالاتر
2/6 میکروگرم در روز زنان باردار
2/8 میکروگرم در روز زنان شیرده

حتی در دوزهای بالا نیز به نظر می رسد ویتامین B12 برای بدن ایمن باشد. کارشناسان نتوانسته اند دوز خاصی از ویتامین B12 را مشخص کنند که برای بدن خطرناک است. همچنین بالاترین غلظت قابل تحمل ویتامین B12 برای بدن نیز، تعیین نشده است.
 

منابع غذایی دارای ویتامین B12

برخی غذاها منبع سرشار ویتامین B12 هستند:
  • ماهی
  • گوشت ها
  • مرغ و تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • غلات غنی شده
بطور کلی بهترین راه برای دریافت ویتامین ها این است که مصرف متعادل از تمام مواد غذایی داشته باشید و آنها را به شکل طبیعی دریافت کنید. اما پزشکان اغلب برای افراد بالای 50 سال، غذاهای غنی شده و مکمل های دارویی تجویز می کنند. با افزایش سن، جذب ویتامین B12 از مواد غذایی سخت تر می شود.
 

خطرات مصرف ویتامین B12

اثرات جانبی و خطرات: اگر مصرف این ویتامین در دوزهای نرمال باشد، بروز اثرات جانبی بسیار نادر است. دوزهای بالای این ویتامین باعث آکنه می شود. همچنین آلرژی به مکمل های ویتامین B12 نیز گزارش شده است که می تواند باعث تورم، خارش پوست و شوک شود.
تداخل ها: جذب ویتامین B12 ممکن است با مصرف داروهای اسید رفلاکس، دیابت و دیگر بیماری ها، برای بدن سخت تر شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات