برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با ویتامین E

آشنایی با ویتامین E عمل اصلی ویتامین E، همان فعالیت ضد اکسیدانی یا آنتی اکسیدانی است. چربیهایی که حاوی ویتامین E هستند، از چربیهای بدون ویتامین E، کمتر مستعد اکسیده شدن و فاسد شدن می باشند.
ویتامین E مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم های سالم است. در سالهای اخیر مکمل‌ های حاوی ویتامین E بدلیل خواص آنتی اکسیدان (آنتی اکسیدان ها از سلولها در برابر آسیب محافظت می‌کنند) ویتامینE بسیار مشهور شده‌اند. با اینحال فواید و خطرات ویتامین Eهنوز خیلی مشخص نیست.
اولین مطالعات بر روی موشهای آزمایشگاهی که با پروتئین کازئین، نشاسته، ذرت، چربی حیوانی و مخمر تغذیه شده بودند، نشان داد که آنها دچار اختلال در تولید مثل گردیدند، به طوری که موشهای ماده سقط جنین کرده و موشهای نر، نازا شدند. این علایم با دادن بعضی از روغنهای گیاهی برطرف شد و بالاخره ویتامین E از روغن جوانه گندم استخراج گردید. دانشمندان در سالهای بعد توانستند این ویتامین را در آزمایشگاه بسازند و آن را توکوفرول نامیدند. این ویتامین در برابر مواد قلیایی، نور و اکسیژن هوا ناپایدار است و وقتی در برابر چربیهای تند شده، سرب و آهن قرار می گیرد، تخریب می گردد. از آنجا که ترکیبات این ویتامین همانند ویتامینهای  Aو D در آب نامحلولند، به وسیله پختن در آب، هدر نمی روند. آنچه که سبب تخریب ویتامین  Eمی گردد، انجماد و سرخ کردن عمیق می باشد.
مهمترین خصوصیت شیمیایی ویتامین E، این است که به آسانی اکسید می شود و بدین وسیله میزان اکسیژن در دسترسی را که ممکن است سایر مواد را از بین ببرد، کاهش می دهد. خوب است بدانید که به موادی نظیر ویتامین E که دارای چنین خاصیتی هستند، آنتی اکسیدان می گویند.

 

اعمال ویتامین E

عمل اصلی ویتامین  E، همان فعالیت ضد اکسیدانی یا آنتی اکسیدانی است که به آن اشاره شد. چربیهایی که حاوی ویتامین E هستند، از چربیهای بدون ویتامین  E، کمتر مستعد اکسیده شدن و فاسد شدن می باشند. به همین ترتیب وقتی ویتامین  Eدر غذاهای حاوی ویتامین  A، اسیدهای چرب غیر اشباع (که در روغنهای مایع گیاهی یافت می شوند) و ویتامین C موجود باشد، آنها را در مقابل اکسیده شدن و تخریب، محافظت می نماید.
این ویتامین در بدن نیز دارای همین خاصیت است. جالب است بدانید که در دیواره سلولهای بدن ما چربی نیز وجود دارد که ویتامین E مانع تخریب و اکسیده شدن این چربیها می شود، لذا این ویتامین به حفظ سلامت سلولها کمک می کند. همچنین ویتامین E در بدن نیز سبب حفظ ویتامین A و جلوگیری از تخریب آن در لوله گوارشی شده و بنابراین باعث کاربرد بیشتر ویتامین A می شود.
ویتامین E مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم های سالم است. در سالهای اخیر مکمل‌ های حاوی ویتامین E بدلیل خواص آنتی اکسیدان (آنتی اکسیدان ها از سلولها در برابر آسیب محافظت می‌کنند) ویتامینE   بسیار مشهور شده‌اند. با اینحال فواید و خطرات ویتامین Eهنوز خیلی مشخص نیست.
 

چرا افراد ویتامین E مصرف می‌کنند؟

خیلی از مردم ویتامین E را به امید خصوصیات آنتی اکسیدانی این ویتامین و پیشگیری یا درمان بیماری ها مصرف می کنند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین E در پیشگیری از بیماریهایی چون سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر، آب مروارید و خیلی دیگر از بیماری ها بی‌نتیجه است.
تنها فایده اثبات شده مکمل های ویتامین E در افرادی است که واقعا کمبود ویتامین E دارند. البته این کمبود هم فقط در افرادیکه دارای مشکلات گوارشی و یا فیبروز کیستیک هستند، رخ می‌دهد و بسیار نادر است. افرادیکه رژیم غذایی خیلی کم چربی دارند هم در خطر ابتلا به این بیماری است.
علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین E متعدد و در بسیاری از موارد مشابه برخی دیگر از کبمود‌های غذایی است. کم خونی همولیتیک‌، ضعف، فلج چشم، اختلال عملکرد تنفسی و ریوی و برخی از اختلالات مربوط چشم‌ها، از علائم و عوارض مهم کمبود ویتامین ‌ E است. کمبود شدید و طولانی مدت ویتامین E در بدن با آسیب بافت عصبی و بروز اختلالات عصبی، روانی و حرکتی در ارتباط نزدیک است.
غشا‌های سلولی اندام‌های مختلف بدن، ممکن است در اثر کمبود ویتامین E تغییر یافته و موجب بروز عوارض و مشکلات جدی برای انسان شود.

 

مقدار مورد نیاز بدن به ویتامین E

مقدار توصیه شده ویتامین E شامل آن مقدار ویتامین E است که شما از طریق مواد غذایی که می خورید یا مکمل های ویتامین E که مصرف می کنید، جذب می نمایید.

مقدار توصیه شده ویتامین E (آلفاتوکوفرول) برحسب میلی گرم و واحد بین المللی (IU) گروه
کودکان
6 میلی گرم در روز یا 9 (IU) 1 تا 3 سال
7 میلی گرم در روز یا 10/4 (IU) 4 تا 8 سال
11 میلی گرم در روز یا 16/4 (IU) 9 تا 13 سال
زنان
15 میلی گرم در روز یا 22/4 (IU) 14 سال به بالا
15 میلی گرم در روز یا 22/4 (IU) باردار
19 میلی گرم در روز یا 28/5 (IU) شیرده
مردان
15 میلی گرم در روز یا 22/4 (IU) 14 سال به بالا

بالاترین مقدار جذب قابل تحمل از یک مکمل، بالاترین مقداری است که بیشتر افراد می توانند در کمال ایمنی و سلامت دریافت کنند.از دوزهای بالاتر معمولا در درمان کمبود ویتامین E استفاده می شود. اما توجه به این نکته ضروری است که هیچگاه بدون نظر و تجویز پزشک نباید از دوزهای بالاتر استفاده کنید.

مقدار جذب قابل تحمل ویتامین E (آلفاتوکوفرول) برحسب میلی گرم و واحد بین المللی (IU) گروه کودکان و بزرگسالان
200 میلی گرم در روز یا 300 (IU) 1 تا 3 سال
300 میلی گرم در روز یا 450 (IU) 4 تا 8 سال
600 میلی گرم در روز یا 900 (IU) 9 تا 13 سال
800 میلی گرم در روز یا 1200 (IU) 14 تا 18 سال
1000 میلی گرم در روز یا 1500 (IU) 19 سال به بالا

از آنجا که ویتامین E محلول در چربی است، بهتر است مکمل ها همراه با غذا میل شود تا جذب آن افزایش یابد.
 صفحه جدید

منابع طبیعی ویتامین E

اکثر افراد ویتامین E کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند. بهترین منابع ویتامین E شامل:
  • روغن های گیاهی (آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، سویا، جوانه گندم)
  • سبزیجات برگدار و پررنگ همچون اسفناج
  • غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین E
  • تخم مرغ
  • آجیل

خطرات  مصرف زیاد ویتامین E

خطرات و مزایای استفاده از ویتامین E هنوز شناخته شده نیست. مصرف بلند مدت ویتامین E (بیشتر از 10 سال) می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود.
همچنین بررسی های آزمایشگاهی نشان داد بیمارانی که روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین E به شکل طبیعی یا مکمل دریافت می کنند، در معرض خطر بالاتر مرگ قرار دارند که بنظر می رسد که در دوزهای بالاتر بیشتر نیز شود.
تحقیقات داشنمندان قلب و عروق نشان می‌دهد که افرادیکه مشکلات قلبی عروقی و یا دیابت دارند و روزانه بیشتر از 400 واحد بین المللی ویتامین E دریافت می‌کنند،‌ در خطر نارسایی قلبی و نارسایی قلبی در ارتباط با بستری شدن قرار دارند.
مصرف ویتامین E در اوایل دوران بارداری ممکن است مضر باشد. در یک مطالعه مشخص شد زنانی که در طول 8 هفته اول بارداری مکمل ویتامین E مصرف می کنند 1.7 تا 9 برابر خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهند. در این مطالعه مقدار دقیق مکمل ویتامین E مصرف شده توسط زنان باردار مشخص نشده بود.
یک مطالعه بزرگ جمعیتی نشان داد مردانی که در هفته بیشتر از 7 بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین E مصرف می‌کنند، با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان پروستات روبرو هستند.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین E را به شکل طبیعی و با داشتن تغذیه سالم و متعادل میوه ها، سبزیجات و غلات تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
 

عوارض جانبی ویتامین E

ویتامین E موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
مصرف بیش از حد (Overdose) مکمل ویتامین E می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات