برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

محققان بررسی کردند- تغییرات آب و هوا علایم بیماری فیبرومیالژیا را تشدید نمی کند

محققان بررسی کردند- تغییرات آب و هوا علایم بیماری فیبرومیالژیا را تشدید نمی کند اگرچه برخی مبتلایان به فیبرومیالژیا به تغییرات دما، تابش آفتاب و بارش حساس هستند، تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییرات آب و هوا، درد یا خستگی ناشی از این بیماری مزمن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
اگرچه برخی مبتلایان به فیبرومیالژیا به تغییرات دما، تابش آفتاب و بارش حساس هستند، تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییرات آب و هوا، درد یا خستگی ناشی از این بیماری مزمن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

"ارکولی بوسما" از دانشگاه اوترخت هلند و نویسنده اول این مطالعه می گوید: مطالعات و تحلیل های ما شواهد بیشتری را فراهم می کند که حاکی از عدم تاثیر روزانه آب و هوا بر درد و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا است."

این مطالعه که در مجله  Arthritis Care & Research به چاپ رسیده برروی 350 زن مبتلا به فیبرومیالژیا –بیماری مزمنی که باعث درد غیر قابل توضیح، خستگی، سر درد و اختلالت خواب می شود- صورت گرفته است. زنان 47 ساله و بیماری آنها تقریبا دو سال پیش تشخیص داده شده است. در یک بازه زمانی 28 روزه، علایم درد و خستگی بیماران مورد بررسی قرار گرفت. در این مدت محققان تغییرات آب و هوایی شامل دمای بیرون، طول مدت نور خورشید، بارش، فشار هوا و رطوبت نسبی نیز طبق گزارشات هواشناسی، ثبت شد.

تغییرات دمایی تاثیر بارز اما کوچکی بر درد یا خستگی 10 درصد از بیماران، نشان داد. همچنین تغییرات بارز و کوچکی بین پاسخ های بیماران به آب و هوا در 20 درصد از بیماران، پیدا شد.

محققان اظهار داشتند تفاوت بین پاسخ زنان به تغییرات آب و هوایی به نظر نمی رسد به وضعیت سلامت عملکردی یا روحی، تغییرات جمعیتی، فصلی یا آب و هوایی مربوط باشد.

در ایالات متحده آمریکا، پنج میلیون نفر به فیبرومیالژیا مبتلا هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند.اگرچه علت این سندرم درد مزمن ناشناخته است، مطالعات اخیر نشان می دهد برخی مبتلایان به فیبرومیالژیا به محرک های خاص، حساسیت بیشتری دارند. در حدود 92 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، گزارش می دهند که به دلیل شرایط آب و هوایی علایم بیماری آنها بدتر شده است.

"بوسما" می گوید: تحقیقات قبلی تغییرات و شرایط آب و هوایی در بیماری فیبرومیالژیا را مورد بررسی قرار داده است اما یک رابطه هنوز ناشناخته باقی مانده است.

نویسندگان این مطالعه علمی می گویند که تحقیقات آینده بر این موضوع باید خصوصیات بیشتری از بیمار را در بر گیرد؛ مثل باورها و رفتارهای شخصیتی بیمار در ارتباط با درد مزمن به منظور توضیح تفاوت های فردی در حساسیت به آب و هوا./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات