برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا شب ها زانویم درد می کند؟

چرا شب ها زانویم درد می کند؟ بسیاری از مردم شب ها و درست وقتی به خواب عمیقی فرو رفته اند، از درد شدید زانو رنج می برند، درحالیکه این درد در طول روز از بین می رود.

بسیاری از مردم شب ها و درست وقتی به خواب عمیقی فرو رفته اند، از درد شدید زانو رنج می برند، درحالیکه این درد در طول روز از بین می رود. علت این درد می تواند متعدد باشد. شایع ترین علت درد زانو بخصوص در طول شب، اوستئو آرتریت یا آرتروز است؛ اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. در اینجا به شایع ترین علل درد زانو در شب اشاره کرده ایم.

 

آرتریت یا التهاب مفاصل

آرتروز شایع ترین شکل التهاب مفاصل است که در آن غضروف مفصلی آسیب دیده و تخریب می شود. بیماری آرتروز شروعی تدریجی و سیری پیشرونده دارد. مهمترین حادثه در آرتروز زانو، تخریب و نازک شدن غضروف پوشاننده استخوان و کاهش فضای مفصلی است و معمولا در سنین بالاتر از ۴۰-۳۵ سال خود را نشان می دهد.
اولین علامت آرتروز زانو، درد مفصل زانو است. این درد با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهتر می شود. هنگام بیدار شدن از خواب بیمار احساس می کند مفاصل او سفت شده اند و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه این حالت از بین می رود. با پیشرفت بیماری آرتروز به مرور زمان دامنه حرکات زانو کم و کمتر شده و ممکن است مفصل خشک و بی حرکت شود. کسانی که دچار آسیب زانو شده اند احتمال تجربه درد شدید زانو در شب بدلیل التهاب مفاصل را دارند.

 

آسیب فَت پَد یا سندرم هوفا

infrapatellar fat pad یک بافت چربی نرمی است که در زیر استخوان کشکک زانو و دقیقا زیر تاندون کشکک قرار گرفته است. این بافت چربی، استخوان کشکک را محافظت می کند و ضربه های وارد بر آن را خنثی می نماید. این بافت چربی در زانو تعداد زیادی سلول عصبی دارد و بنابراین آسیب آن بسیار دردناک خواهد بود. سندرم هوفا به وضعیتی گفته می شود که این بافت چربی دچار آسیب یا کوفتگی شده و باعث بروز التهاب گردد. نتیجه آنکه با هر بار دراز کردن پا، فَت پَد بین استخوان ران و استخوان کشکک گیر می افتد. و یا در دوندگان وقتی پا به شکل غیر عادی به سمت داخل می چرخد، فَت پَد گیر افتاده و دچار آسیب می شود. از علایم این سندرم، درد، التهاب و تورم در قسمت جلوی کلاهک زانو و در طول تاندون کشکک، درد افزایشی به هنگام دراز کردن زانو، درد افزایشی به هنگام ایستادن طولانی مدت روی پا و تشدید درد زانو به هنگام استفاده از پله می باشد.
 

زانوی پرندگان

زانوی پرندگان یکی از شایع ترین علل درد شدید در زانو است، بخصوص در ورزشکارانی که ورزش های پرشی انجام می دهند. در این بیماری، تاندون کشک زانو آسیب می بیند و باعث درد شدید می گردد. درد معمولا در جلوی زانو یا زیر استخوان کشکک حس می شود؛ بخصوص وقتی بیمار حرکت پرشی انجام می دهد یا زانو را خم می کند. در این عارضه نیز مثل بیشتر بیماریهای التهابی با شروع فعالیت درد کاهش یافته، اما در حین استراحت درد مجدداً افزایش می یابد. کناره های استخوان کشکک به لمس حساس می شوند و ممکن است کمی تورم نیز در اطراف کشکک دیده شود. در صورت عدم توجه به نکات حفاظتی و پیشگیری، شدت درد بیشتر نیز خواهد شد. زانوی پرندگان مدت زمان زیادی برای بهبود نیاز دارد و تنها راه درمان استفاده از سرما درمانی، ورزشهای تقویتی و ماساژ درمانی است.
 

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. توصیف ساده این سندروم این است که کلاهک زانو -کشکک- به راحتی نمی‌تواند در مسیرش - در شیاری به نام تراکلئا -بر روی استخوان ران- بالا و پایین رود. هنگامی که به این علل همراستایی استخوان‌ها در محل مفصل زانو وجود نداشته باشد، کلاهک زانو یا کشکک نمی‌تواند به راحتی مسیر عمودیش به بالا و پایین در هنگام خم شدن و باز شدن مفصل زانو طی کند. وقتی کناره های مفصل زانو بوسیله کلاهک زانو ساییده شود، سطح رباط آسیب دیده و باعث درد زانو در شب می گردد. تنها راه درمان این آسیب، استراحت دادن مفصل، اجتناب از فعالیت هایی که زانوها را آسیب می زند و استفاده از درمان های فیزیکی و تراپی ها می باشد.
 

آسیب رباط ها

آسیب رباط یکی دیگر از علل شایع درد زانو در شب است. رباط جانبی خارجی، رباط متقاطع جلویی و رباط متقاطع پشتی، 3 نوع مختلف رباط زانو هستند. این رباط ها از مواد فیبری ساخته شده و باعث استحکام و پایداری مفصل و کنترل حرکات بیش از اندازه آن می گردند. اگر به هر دلیلی مفصل زانو در حالیکه می خواهد عریض شود، گیر بیفتد رباط آسیب دیده و باعث درد شدیدی می شود. یکی از نشانه های معمول آسیب رباط، تورم زانو است.
 

بیشتر بخوانید: پارگی رباط صلیبی قدامی زانو

 

استئونکروز

یکی از شایع ترین عللی که سبب بروز درد زانو هنگام شب می شود، استئونکروز است. استئونکروز به معنای مرگ استخوان می باشد. در طی این بیماری، استخوان ها جریان خون خود را از دست می دهند و شروع به مردن و از بین رفتن می کنند. یکی از مهم ترین قسمت های استخوانی بدن که مورد حمله استئونکروز قرار می گیرد، بخش برجسته استخوان ران در قسمت داخلی استخوان زانو می باشد. اما ممکن است این از بین رفتن در قسمت خارجی زانو هم اتفاق بیفتد. در این هنگام فرد مبتلا  در طول شب احساس افزایش درد می کند و باید با ناراحتی و درد ناشی از آن در طول شب دست و پنجه نرم کند.


نقرس

بیماری نقرس نوعی آرتریت است که ممکن است درد ناشی از آن، شب هنگام و به شکل ناگهانی ایجاد شود. در این بیماری قرمزی و ورم در ناحیه مفاصل رخ می دهد. نقرس بیماری است که در اثر تجمع زیاد ماده ای در بدن به نام اسید اوریک ایجاد شده و می تواند موجب بروز علائمی مثل درد و ورم مفاصل شود. بروز نقرس می تواند ارتباط نزدیکی با مصرف زیاد غذاهای سرشار از پروتئین به خصوص گوشت داشته باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات