برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تسکین درد زانو و لگن بدون نیاز به جراحی

تسکین درد زانو و لگن بدون نیاز به جراحی درد زانو و لگن فرد را از فعالیت های روزمره و کارهایی که دوست دارد انجام دهد، باز می دارد. اما روش های زیادی برای رهایی از درد و بازگشت به تحرک گذشته وجود دارد. در این مقاله به برخی از این درمان ها اشاره می کنیم.
درد زانو و لگن فرد را از فعالیت های روزمره و کارهایی که دوست دارد انجام دهد، باز می دارد. اما روش های زیادی برای رهایی از درد و بازگشت به تحرک گذشته وجود دارد. در این مقاله به برخی از این درمان ها اشاره می کنیم.
 

اولتراسوند، فونوفورزیس و یونتوفورزیس

اولتراسوند درمانی (Therapeutic ultrasound) روشی ساده است که با استفاده از امواج صوت جریان خون را افزایش می دهد، گرفتگی عضلات را از بین می برد و به تسکین درد کمک می کند. فیزیوتراپ بر روی پوست ژل می مالد و گرز عصا مانند اولتراسوند را بر روی نقطه دردناک حرکت می دهد. در روش اولتراسوند هاصی بنام فونوفورزیس، دارو (اغلب هیدروکورتیزون) نیز به ژل اضافه می شود. در پرسش از فیزیوتراپیست های ارتوپدی بیش از نیمی از آنها گفتند تمایل بیشتری برای استفاده از اولتراسوند و فونوفورزیس جهت کاهش التهاب بافت نرم (در تاندنیت یا بورسیت بعنوان مثال) دارند. این روش ها در مدیریت درد، درمان بافت و کمک به کشش عضلات نیز کاربرد دارند.
در یونتوفورزیس با استفاده از جریان الکتریکی، تحویل دارو به بافت آسیب دیده تسریع می شود یا به سادگی گرفتگی عضلات و تحریک های مربوط به آن را کاهش می دهند. اسفنج هایی روی پوست محل درد قرار می گیرد و جریان خفیف و بدون درد برق به مدت 10 تا 15 دقیقه از طریق اسفنج به بدن اعمال می شود. ممکن است احساس گرما یا ضربان در مدت اعمال جریان در نقطه مربوطه کنید.
 
بیشتر بخوانید: ورزش هایی برای تقویت استخوان لگن
 

ورزش های درمانی

یکی از راه های کاهش درد و استرس مفاصل لگن و زانو، تقویت عضلات اطراف مفصل است. بعنوان مثال هرچه عضلات چهارسر ران، سرینی بزرگ، همسترینگ و شکمی قوی تر باشند لگن برای تحمل وزن بدن کمتر زحمت خواهد کشید. همچنین وقتی عضلات چهارسر ران قوی باشند می توانند قسمتی از کار منیسک و غضروف زانو در جذب نیروی ضربات را به عهده بگیرند. تعادل نیرو در عضلات به حفظ عملکرد مفاصل در بالاترین سطح و کاهش درد به پایین ترین سطح، کمک می کند. ورزش های انعطاف پذیری (جهت کشش و شل کردن عضلات) نیز بخش مهمی از برنامه ورزشی بهبود عملکرد مفاصل به شمار می روند.
 
بیشتر بخوانید: ورزش هایی جهت تسکین درد زانو
 

بازگشت به برنامه پیاده روی

درد زانو و لگن برنامه روزانه پیاده روی را مختل می کند. عضلات ضعیف شده اند و حرکت مفاصل محدود شده و درد می کنند و این طبیعی است که راه رفتن برایتان سخت باشد. الگوی نرمال فرد در ایستادن، راه رفتن و دویدن ممکن است مسوول مشکلات مفاصل باشد. گاه پیش از بروز مشکل برای مفصل، سالهاست که فرد الگوی غیراستانداردی در راه رفتن داشته است. یک فیزیوتراپیست می تواند با آنالیز راه رفتن شما به شما کمک کند موثر و کارآمدتر راه بروید. در ابتدا راه رفتن نرمال ممکن است عجیب و غریب بنظر برسد. شاید لازم باشد پیش از آنکه به این روش راه رفتن عادت کنید تمرینات زیادی داشته باشید. همچنین با صلاحدید فیزیوتراپیست ممکن است نیاز به تغییر کفش یا روشهای تقویت عضلاتی داشته باشید که در راه رفتن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات