برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا سرما و رطوبت باعث روماتیسم می‌شوند؟

آیا سرما و رطوبت باعث روماتیسم می‌شوند؟ یکی از باورهای اشتباه در بین مردم ما، این است که سرما، رطوبت و خیس‌شدن لباس و بدن در روزهای سرد بارانی، باعث ابتلا به روماتیسم افرادی که زمینه قبلی ابتلا را نداشته‌اند و کاملا سالم بوده‌اند، می‌شود. این باور کاملا غیرعلمی است.
یکی از باورهای اشتباه در بین مردم ما، این است که سرما، رطوبت و خیس‌شدن لباس و بدن در روزهای سرد بارانی، باعث ابتلا به روماتیسم در افرادی که زمینه قبلی ابتلا را نداشته‌اند و کاملا سالم بوده‌اند، می‌شود. این باور کاملا غیرعلمی است.
روماتیسم مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که بیشتر به علت اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. گاهی هم افراد مبتلا به روماتیسم یا دردهای مفصلی، در هوای سرد یا بارانی، از بیشتر‌شدن دردشان گله می‌کنند و معتقدند که خیس ماندن لباس و بدن آنها و سرمای هوا، علت اصلی تشدید دردهایشان است.
بر اساس نتایج مطالعه‌های علمی، محققان به این نتیجه رسیده‌اند سرما و رطوبت ارتباط مستقیمی با افزایش دردهای روماتیسمی ندارند. در واقع فشار هوا با سرمای هوا پایین می‌آید و همین کم‌شدن فشار هوا، مهم‌ترین عامل تشدید این دردها به شمار می‌رود. 15 سال پیش، یک پروفسور تعدادی از بیماران روماتیسمی را مورد بررسی قرار داد. به این ترتیب که عده‌ای از آنها را برای مدتی داخل اتاقی در بالای یک برج نگه داشت و عده‌ دیگری را هم در زیرزمین. جالب اینکه هیچ یک از این 2 گروه از آب و هوای بیرون خبر نداشتند اما در نهایت گروهی که در ارتفاع بالاتر بودند، نسبت به گروهی که در زیرزمین اقامت داشتند، از درد بیشتری شکایت‌کردند. از آنجا که فشار هوا در ارتفاعات، پایین‌تر است، بنابراین با این آزمایش، مشخص شد پایین آمدن فشار هوا باعث تشدید دردهای روماتیسمی می‌شود و سرما و رطوبت ارتباط مستقیمی با ایجاد یا افزایش این نوع دردها ندارند.
 
بیشتر بخوانید: آیا تغییرات آب و هوا بر درد مفاصل تاثیر می گذارد؟

از طرف دیگر، خود سرما و رطوبت هم علت اصلی ابتلا به سرماخوردگی نیستند، اگر این باور اشتباه واقعیت داشت، مردم ساکن در مناطق سرد یا مرطوب باید مدام سرما می‌خوردند. حقیقت این است که فقط آلرژی‌ها در اثر سرما و رطوبت کمی تشدید می‌شوند. یعنی آلرژی کسانی که سینوزیت‌های آلرژیک دارند، ممکن است در اثر قرار گرفتن در هوای سرد یا مرطوب، تشدید شود و فکر کنند که سرما خورده‌اند. البته گاهی عفونت هم به این ناراحتی‌های آلرژیک اضافه می‌شود و در این صورت ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا همان سرماخوردگی هم دور از انتظار نخواهد بود./
* دکتر امیرعلی سهراب‌پور/متخصص بیماری‌های داخلی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات