برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش معنویت در درمان روماتیسم

نقش معنویت در درمان روماتیسم آیا یک فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید و برای تسکین درد خود چیزهای زیادی را امتحان کرده‌اید؟ علاوه بر داروهای کاهنده درد همچون داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی و گاهی از اوقات داروهای ضدافسردگی می‌توان از روش‌های غیر دارویی برای تسکین درد مزمن ناشی از این بیماری استفاده کرد. یکی از روش‌های غیر دارویی که در تسکین درد مزمن این بیماری نادیده گرفته می‌شود معنویت است.
آیا یک فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید و برای تسکین درد خود چیزهای زیادی را امتحان کرده‌اید؟
برای یک فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید کنترل درد مزمن این بیماری یکی از اولویت‌های مهم و اولیه محسوب می‌شود. در ژورنال Annals of the Rheumatic Diseases نیز تحقیقی به چاپ رسید که تاکید کننده این موضوع است که کنترل درد مزمن ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید یکی از اولویت‌های مهم برای افراد مبتلابه این بیماری است. اگرچه درمان خود این بیماری یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از درد است، اما علاوه بر داروهای کاهنده درد همچون داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی و گاهی از اوقات داروهای ضدافسردگی می‌توان از روش‌های غیر دارویی برای تسکین درد مزمن ناشی از این بیماری استفاده کرد. یکی از روش‌های غیر دارویی که در تسکین درد مزمن این بیماری نادیده گرفته می‌شود معنویت است. به همین دلیل در این مقاله به نقش معنویت در تسکین درد ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید اشاره می‌کنیم.

 

علم معنویت، تسکین درد آرتریت روماتوئید و خوددرمانی

برای بعضی از افراد، معنویت از طریق یک مذهب خاص، حضور در مسجد یا کلیسا و دعا کردن یا نمازخواندن انجام می‌گیرد. برای دیگر افراد، معنویت می‌تواند از طریق مدیتیشن، حرکات یوگا یا یک پیاده‌روی ساده در جنگل انجام بگیرد. در این مقاله مهم نیست که معنویت چگونه انجام می‌گیرد، بلکه نکته مهم این است که بر اساس تحقیقات علمی یک عمل معنوی می‌تواند باعث احساس بهتر شود و مزایایی را برای روحیه و سلامتی فرد داشته باشد. دکتر آنا یوسیم، یک روان‌پزشک در شهر نیویورک و نویسنده کتاب «خرسند: علم معنویت چگونه می‌تواند به داشتن یک زندگی شادتر و پرمعناتر کمک کند» (Fulfilled:How the Science of Spirituality Ca- Help You Live a Happier,More Meaningful life) می‌گوید: «بسیاری از تحقیق‌ها نشان داده‌اند که معنویت سلامت فیزیکی، سلامت روحی و سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد.» در شماره اوت 2015 ژورنال Journal of Health Psychology تحقیقی به چاپ رسید که روی افراد مبتلابه میگرن انجام‌گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که حضور ذهن (Mindfulness) در مقایسه با یک تمرین آرام‌سازی ساده کمک بیشتری در تسکین استرس مرتبط با درد در افراد مبتلابه میگرن کرده است. در ژورنال Journal of Behavioral Medicine تحقیق دیگری به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن انجام روزانه یک مدیتیشن معنوی 20 دقیقه‌ای برای دو هفته می‌تواند تحمل درد فرد را افزایش دهد و درد و اضطراب او را کاهش دهد.
 

تمرین‌های ذهن-بدن می‌توانند به تسکین علائم آرتریت روماتوئید کمک کنند

بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره دسامبر ژورنال Acta Medica Iranica، یک عمل معنوی 20 دقیقه‌ای با کاهش درد و اضطراب پس از عمل سزارین در ارتباط است. در مورد تاثیر معنویت در کاهش درد افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید نیز تحقیقی انجام‌گرفته است. در ژورنال The Journal of Pain محققان دانشکده پزشکی دانشگاه دوک تحقیقی را به چاپ رساندند که روی افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید انجام دادند. این محققان دریافتند که افرادی که برای کنترل درد خود از روش‌های مقابله‌ای مذهبی و معنوی همچون دعا و مدیتیشن استفاده می‌کردند در مقایسه با افراد مبتلابه این بیماری که از این روش‌ها استفاده نمی‌کردند کمتر دچار درد مفصل می‌شدند و روحیه منفی کمتری داشتند. علاوه بر این، نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در ژورنال Arthritis Care & Research نشان می‌دهند که افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید که خود را یک آدم معنوی می‌دانند در مقایسه با افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید که خود را یک فردی معنوی نمی‌دانند احساس سلامت بیشتر می‌کردند.
 

چرا معنویت به تسکین درد مزمن آرتریت روماتوئید کمک می‌کند؟

دلایل تاثیر قدرتمند اعمال معنوی به‌خوبی درک نشده‌اند، اما مزایای سلامتی یک عمل معنوی می‌تواند به دلایل زیر باشند:
  1. معنویت واکنش آرام‌سازی بدن شما را فعال می‌سازد. نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره دسامبر 2015 ژورنال The Malaysian Journal of Medical Sciences نشان داد که استرس حساسیت درد را افزایش می‌دهد، بنابراین هر چیزی که به کاهش استرس کمک می‌کند و باعث آرامش بدن می شود—شامل مدیتیشن، تمرین‌های حضور ذهن، یوگا و دعا—می تواند به کاهش حساسیت شما به درد کمک کند. حتی پیاده‌روی در طبیعت نیز می‌تواند یک تجربه معنوی برای بعضی از افراد باشد و باعث ایجاد احساس سعادت در آن‌ها شود.
  2. معنویت به شما کمک می‌کند که از یک‌چیز بزرگ‌تر بهره ببرید. وقتی‌که خود را تسلیم یک‌چیز بزرگ‌تر می‌کنید، این احساس را خواهید داشت که دیگر مجبور نیستید به‌تنهایی بار یا مسئولیتی را به دوش بکشید. دکتر یوسیم می‌گوید: «معنویت باعث می‌شود که از احساس عدم ارتباط و تنهایی به این احساس دست پیدا کنید که به یک‌چیزی متصل هستید یا با یک‌چیزی ارتباط دارید که می‌تواند به شما شفا ببخشید و به شما کمک کند.»
  3. یک عمل معنوی می‌تواند اثر یک دارونما یا واکنش یک دارونما را داشته باشد. شاید ضرب‌المثل «خواه فکر کنید که می‌توانید خواه فکر کنید که نمی‌توانید، حق با شماست» را شنیده باشید. به‌عبارت‌دیگر، اعتقاد یک فرد به‌تنهایی برای کمک به تسکین درد او کافی است. دکتر یوسیم می‌گوید: «تاثیر یک دارونما یک مفهوم علمی اثبات‌شده است و اگر شخصی این اعتقاد را داشته باشد که می‌تواند از طریق دعا خود را شفا دهد و از طریق عمل معنوی باعث تسکین دید خود شود، واقعا یک بهبود واقعی می‌تواند حاصل شود.»
  4. یک عمل معنوی باعث دلسوزی می‌شود که این امر به تسکین درد کمک می‌کند. بسیاری از اعمال معنوی ترحم یا دلسوزی و رحم به خود (بخشش، عشق و محبت و پذیرش) را اصل مهم خود می‌دانند. بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره اکتبر 2014 ژورنال Compassionate Health Care، دلسوزی، درک درد و تمایل به تسکین درد با کاهش درد و همچنین کاهش خشم در ارتباط است. محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چرا دلسوزی باعث کاهش درد می‌شود، اگرچه دلسوزی با هیجان‌ها و خلق‌وخوی مثبت در ارتباط است و خود هیجان‌ها و خلق‌وخوی مثبت باعث تغییراتی در مغز می‌شوند که درنهایت منجر به کاهش درد می‌شوند.
  5. معنویت باعث احساس‌های حمایت از جانب افراد هم‌عقیده می‌شود. انجام تمرین‌های یوگا با افرادی که هم‌عقیده شما هستند یا انجام مراسم‌های مذهبی با افرادی که اعتقادات مشترکی دارید باعث ایجاد حس ارتباط و پیوند می‌شود که این حس می‌تواند روی چگونگی احساس شما اثر مثبت داشته باشد. در ژورنال Southern Medical Journal تحقیقی به چاپ رسید که نشان می‌دهد افرادی که در طول هفته حداقل یک‌بار به کلیسا می‌رفتند با احتمال کمتر بستری شدن در بیمارستان مواجه بودند. علاوه بر این، در شماره ژوئن 2016 ژورنال JAMA Internal Medicine تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن خانم‌هایی که به‌طور منظم به کلیسا می‌رفتند سالم‌تر بودند و کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی با سرطان بودند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات