برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

طب سوزنی و ۱۷ نکته کاربردی

نکات مورد توجه از آنجا که طب سوزنی دارای اثرات جانبی کمی است، یک جایگزین بالقوه برای داروهای ضد درد و درمان های استروئیدی است. همچنین بعنوان یک طب مکمل مورد توجه است که می تواند همراه با دیگر درمان های دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است درمورد استفاده از طب سوزنی با مراکز مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
طب سوزنی در سندرم تونل کارپال محققان بین اثر طب سوزنی و قرص های استروئیدی بر کاهش درد بازو و دست ناشی از سندرم تونل کارپال مقایسه و آزمایشی را انجام دادند. محققان در تایوان در طول مدت یک ماه برای گروهی از بیماران هشت درمان طب سوزنی را انجام دادند و این گروه از بیماران در مقابل گروهی که درمان های دارویی دریافت کرده بودند، اظهار می کردند که درد آنها تسکین بیشتری یافته است. درحالیکه مطالعاتی شبیه به این مورد امیدوار کننده است، شواهد بیشتری مورد نیاز است تا ثابت کند طب سوزنی بر سندرم تونل کارپال موثر است.
طب سوزنی و حالت تهوع با انجام طب سوزنی در نقطه پریکاردیوم (P6) که بر روی مچ دست قرار دارد، علائم تهوع و استفراغ کاهش پیدا می کند حتی پس از جراحی و یا مصرف داروهای سرطان. در مقایسه صورت گرفته بین تاثیر روشهای مختلف طب سوزنی --شامل سوزن، تحریک با جریان الکتریسیته و طب فشاری-- بر کاهش حالت تهوع و استفراغ، مشخص شد که روش طب سوزنی موثر بوده است.
طب فشاری در مقابل طب سوزنی اگر شما از جمله افرادی هستید که از فرو رفتن سوزن در بدنتان می ترسید، طب فشاری می تواند مقدار زیادی از همان تاثیرات طب سوزنی را برای شما به ارمغان بیاورد. در طب فشاری با استفاده از ماساژ و یا فشار نقاط خاص انرژی تحریک می شود. مقایسه های علمی صورت گرفته بین طب سوزنی و طب فشاری محدود است، اما تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد طب فشاری در کاهش حالت تهوع و درد زایمان موثر است
طب سوزنی در کودکان از طب سوزنی برای کودکان نیز می توان استفاده کرد، تا زمانی که شما از یک پزشک معتبر که استانداردهای موجود را رعایت کند بهره بگیرید.در صورت عدم تاثیر درمان های کلاسیک از طب سوزنی برای کودکان در ابتدا برای کنترل درد و یا تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی استفاده می شود. شواهد علمی، استفاده از طب سوزنی در درمان اختلال بیش فعالی را تایید نمی کند.
طب سوزنی در کمر درد چنانچه درمان های استاندارد موجود درد کمر را تسکین ندهد، طب سوزنی می تواند درد و ناراحتی بیمار را تخفیف دهد . پزشکان نیز در این وضعیت به بیمار پیشنهاد می کنند که حداقل یک بار طب سوزنی را امتحان کند. در یک مطالعه بزرگ نشان داده شد که هر دو گروه شاهد و واقعی طب سوزنی نسبت به گروه درمان های سنتی کمر دردی که بیش از سه ماه طول کشیده، موثر بوده ولیکن تاثیرات بلند مدت آن مورد تردید است
آیا طب سوزنی به بدن آسیب می رساند؟ سوزن هایی که در طب سوزنی استفاده می شود بسیار نازک هستند و بیشتر افراد دردی را احساس نمی کنند و یا درد احساس شده بسیار کم است. افرادی که تحت درمان قرار می گیرند اظهار می کنند که احساس آرامش و انرژی به آنها دست می دهد. با این وجود سوزن ها می توانند بطور موقت ایجاد درد کنند.در صورت عدم رعایت شرایط استریل، خطر انتقال عفونت ها ی موضعی و نیز عفونت های ویروسی مانند هپاتیت ممکن است افزایش یابد.
طب سوزنی در دردهای روماتیسمی طب سوزنی در کنار درمان های مرسوم برای استئوآرتریت، کمک کننده است. و برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که طب سوزنی دردهای روماتیسمی را در کوتاه مدت کاهش می دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری نیاز است تا این نظریه بدون هیچ شک و شبهه ای اثبات شود.در بیماری های روماتیسمی تاثیر آن بر روند التهابی و آینده بیماری اثبات نشده است.
طب سوزنی در بیماری فیبرومیالژیا مطالعات صورت گرفته روی تاثیر طب سوزنی بر کاهش درد ناشی از بیماری فیبرومیالژیا، نتایج متفاوتی را نشان داده است. بعضی نشان داده است که طب سوزنی باعث تسکین موقتی درد بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا می شود و برخی این نظر را تایید نمی کند. مطالعه ای کوچک در مایو کلینیک نشان داد طب سوزنی دو مشکل دیگر در ناشی از فیبرومیالژیا را کاهش می دهد: خستگی و اضطراب. اما به طور کلی، هنوز شواهد کافی دال بر اثبات اثرات مثبت طب سوزنی در درمان فیبرومیالژیا وجود ندارد.
تغییرات طب سوزنی بعضی درمانگرها برای تحریک نقاط خاص انرژی در بدن از روشی متفاوت استفاده می کنند. یکی از این روشها ماکسیباسشن است که در آن برگهای خشک شده گیاه افسنطین کوهی را که داخل پارچه ای پیچیده شده است را می سوزانند و به این وسیله سوزن ها را گرم و نقطه مورد نظر را تحریک می کنند. و یا در تحریک الکتریکی، با استفاده از جریان الکتریسیته سوزن ها را تحریک می کنند. از روشهای مدرن دیگری که امروزه در طب سوزنی بکار برده می شود، سوزن های لیزری است که بر روی پوست و نه داخل آن قرار می گیرد.
طب سوزنی چگونه کار می کند؟ در طب سوزنی با تحریک نقاط 14 گانه مسیر اصلی انرژی، جریان انرژی حیاتی بدن که در طب چینی به آن "چی" (chi) می گویند رها می شود. دانشمندان بر این عقیده اند که بدنبال فرو کردن سوزن ها، بدن شروع به ترشح اندورفین ها (مسکن طبیعی) می کند که باعث تقویت جریان خون و تغییر در فعالیت مغزی می شود. مخالفان طب سوزنی نیز در مقابل این نظریه اظهار می کنند که مردم فکر می کنند که طب سوزنی باعث تسکین درد و درمان بیماری آنها می شود فقط بخاطر اینکه به آن اعتقاد دارند، اثری که به آن پلاسبو یا دارونما گفته می شود.
طب سوزنی در سر درد طب سوزنی می تواند در تسکین سر دردهای تنشی و یا میگرنی به بیمار کمک کند. در دو مطالعه بزرگ صورت گرفته مشخص شد افرادی که تحت درمان با طب سوزنی قرار می گیرند نسبت به کسانی که درمان های معمولی را دریافت می کنند، روزهای کمتری به سر دردهای تنشی دچار می شوند.
طب سوزنی و مراقبت های سرطان از آنجا که طب سوزنی باعث کاهش درد و حالت تهوع و استفراغ می شود بنابراین گاهی به بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند با علائم بیماری و یا شیمی درمانی کنار بیایند. همچنین گر گرفتگی ناشی از سرطان سینه را نیز کاهش می دهد. توصیه می شود قبل از انجام هر عملی با پزشک خود مشورت نمایید. بهتر است پزشکی را انتخاب کنید که سابقه و تجربه کار با بیماران سرطانی را داشته باشد.
طب سوزنی در کنار دیگر درمان ها طب سوزنی در کنار درمان های دارویی و یا درمان های سنتی مثل ماساژ، می تواند به کاهش درد و تسکین بیمار کمک کند. طب سوزنی نیاز بیمار به دارو را کم کرده و کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری های مزمن را بهبود بخشد.
طب سوزنی در ترک سیگار از طب سوزنی در شرایط مختلفی از جمله ترک سیگار، بی خوابی، خستگی، افسردگی و آلرژی نیز استفاده می شود. مطالعات نشان داده درمانگر طب سوزنی، با قرار دادن سوزن ها در گوش خارجی به افراد سیگاری کمک می کنند سیگار را ترک کنند.
چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟ افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید طب سوزنی شوند. تحریک الکتریکی سوزن ها باعث بروز مشکلاتی برای افرادی می شود که ضربان ساز قلب یا دیگر دستگاه های الکتریکی در بدنشان کار گذاشته شده است. زنان حامله باید قبل از طب سوزنی با پزشک خود مشورت کنند. در صورتی که تصمیم به استفاده از طب سوزنی دارید، باید توجه داشته باشید که درمان های معمولی خود را کنار نگذارید و تنها به طب سوزنی برای درمان بیماری ها و یا درد شدید تکیه نکنید. طب سوزنی باید همرا با درمان های دارویی استفاده شود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات