برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی MIND بهترین دستور برای پیشگیری از آلزایمر

رژیم غذایی MIND بهترین دستور برای پیشگیری از آلزایمر محققان دریافته اند افرادی که دارای رژیم غذایی شامل انواع توت ها، سبزیجات سبز برگ و ماهی هستند خطر اختلال ضعف حافظه را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. این رژیم غذایی با نام رژیم غذایی MIND شناخته می شود.
آیا دلیل مهم دیگری برای خوردن غذاهای سالم می خواهید؟ برخی از دانشمندان می گویند انتخاب های غذایی روزانه شما می تواند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
به گزارش «بهپو»، محققان دریافته اند افرادی که دارای رژیم غذایی شامل انواع توت ها، سبزیجات سبز برگ و ماهی هستند خطر اختلال ضعف حافظه را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. تاثیر مثبت این رژیم روی بیش از 5 میلیون از سالمندان بالای 65 سال آمریکایی مشاهده شده است.
این رژیم غذایی با نام رژیم غذایی MIND شناخته می شود. در اینجا به نحوه کارکرد آن اشاره می نماییم.
 
بیشتر بخوانید: با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید
 

غذاهای دوستدار مغز

MIND علامتی اختصاری برای رژیم غذایی ترکیبی مدیترانه ای – دش (DASH) به منظور مداخله در تاخیر عملکرد عصبی است. این رژیم غذایی بسیار شبیه به دو رژیم غذایی سالم دش (DASH) و مدیترانه ای است.
مارتا کلر موریس، رییس بخش امراض غذایی مسری در مرکز پزشکی دانشگاه راش می گوید: رویکرد MIND مشخصا در بر دارنده مواد مغذی و غذاهایی است که در اطلاعات و ادبیات پزشکی به عنوان غذاهای مفید برای مغز شناخته شده است.
غذاهای مصرفی شما از میان این 9 گروه غذایی انتخاب می شود:
  • سبزیجات سبز برگ (مانند اسفناج و سبزیجات سالاد) حداقل شش وعده در هفته
  • دیگر سبزیجات: حداقل یک وعده در هفته
  • مغز ها: حداقل پنج وعده در هفته
  • انواع توت: هفته ای دو مرتبه یا بیشتر
  • انواع لوبیا: حداقل سه وعده در هفته
  • غلات سبوس دار: روزانه سه وعده یا بیشتر
  • ماهی: یک بار در هفته
  • ماکیان (مانند مرغ یا بوقلمون): دوبار در هفته
  • روغن زیتون: این روغن را به عنوان روغن اصلی خود برای پخت و پز استفاده نمایید.
 
از مصرف موارد زیر اجتناب کنید:
  • گوشت قرمز: کمتر از چهار وعده در هفته
  • کره و مارگارین: کمتر از یک قاشق سوپخوری در روز
  • پنیر: کمتر از یک وعده در هفته
  • شیرینی و کلوچه: کمتر از پنج وعده در هفته
  • فست فود و سرخ کردنی ها: کمتر از یک وعده در هفته
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با گیاهان دارویی جهت پیشگیری و درمان زوال عقل
 

فواید رژیم غذایی MIND

تحقیقی نشان می دهد افرادی که همیشه از رژیم غذایی MIND پیروی می کنند خطر ابتلا به آلزایمر را در خود 54 درصد کاهش می دهند. این مقدار، میزان زیادی است، اما مهمتر از آن این است که بزرگسالانی که حتی در برهه ای از زمان از این رژیم غذایی پیروی می کنند، خطر ابتلا به این بیماری را 35 درصد کاهش می دهند.
موریس می گوید: از سویی دیگر در افرادی با رژیم غذایی مدیترانه ای و دش، تقریبا هیچ کاهشی در میزان خطر ابتلا به آلزایمر دیده نمی شود.
دانشمندان به پژوهش های بیشتری در زمینه رژیم غذایی MIND نیاز دارند، اما همین نیز شروعی بسیار امیدبخش است. سیسیلیا روکوسک متخصص تغذیه دانشگاه نوای جنوب شرقی می گوید: این مسئله نشان می دهد آنچه که می خورید می تواند روی اینکه آلزایمر در شما دیرتر نمود پیدا کند، موثر باشد.
 
بیشتر بخوانید: ترک این عادت ها، آلزایمر را از شما دور می کند
 

آیا باید از این رژیم پیروی نمود؟

حتی اگر شما هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر یا دیگر عوامل خطر ساز آن را نداشته باشید، ممکن است به پیروی از این برنامه غذایی علاقه مند باشید. دکتر مجید فتوحی رییس و مدیر عامل موسسه عصب شناسی مموسین می گوید: این رژیم روی مواد غذایی کامل و مغذی تمرکز دارد، بنابراین، فقط برای عملکرد مغز مفید نیست. بلکه برای قلب و سلامت عمومی شما نیز بسیار سودمند است.
روکوسک می گوید: یکی از بهترین مزایای این برنامه غذایی این است که نیاز نیست فرد کاملا و عینا آن را اعمال کند تا نتایج آن را ببیند. این امر باعث می شود احتمال استفاده طولانی مدت از این رژیم بالا رود. موریس اضافه می کند: هرچه طولانی تر از این رژیم پیروی کنید احتمال ابتلا به آلزایمر در شما کمتر خواهد شد.
اگر دوست دارید که برنامه غذایی خود را به رژیم MIND نزدیک کنید، روکوسک پیشنهاد می دهد که مراحل اضافه ای را در پیش بگیرید. وعده های غذایی خود را کنترل کنید و در مورد نحوه آماده سازی آن مراقب باشید. سس ها، روغن ها و خوردن غذا با نان، موجب افزایش کالری غذا و افزایش افزودنی های مضر، مانند قند ها می شود. همچنین برای نوشیدن چند لیوان آب در روز برنامه زمانی تعیین کنید.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، دکتر فتوحی می گوید: گرچه برنامه غذایی نقش مهمی ایفا می کند اما تنها یک بعد بیماری آلزایمر را در بر می گیرد، بنابراین به طور منظم ورزش کنید و همچنین فشارهای عصبی را جهت کاهش خطر ابتلا به این بیماری کاهش دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسی ثابتی فرا

دیدگاه و نظــرات