برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 دلیل برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای

گرسنگی کمتر در رژیم غذایی مدیترانه ای غذاهای خوشمزه و لذیذ مثل سیب زمینی شیرین که در آون طبخ شده باشد. هضم این غذاها بهه آرامی انجام می شود، بنابراین مدت زمانی که شما احساس سیری می کنید بیشتر است. در این رژیم برای رفع گرسنگی مشکلی نخواهید داشت، چرا که به محض احساس گرسنگی می توانید آجیل، زیتون یا تکه های کوچک پنیر کم چرب بخورید. پنیر فتا نسبت به پنیر چدار چربی کمتری دارد اما غنی و خوشمزه است.
چربی ممنوع نشده است چربی از نوع خوب آن، یکی از اجزاء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است. حال سوال این است که چربی خوب چیست؟ چربی خوب را می توانید در مغزها، زیتون و روغن زیتون (منظورمان نوع اشباع و ترنس که در غذاهای آماده پنهان است، نیست) پیدا کنید. این روغن ها فقط به غذا طعم نمی دهند بلکه بر علیه بیماریها از دیابت گرفته تا سرطان مبارزه می کنند.
منوی بزرگ رژیم غذایی مدیترانه ای به این معنا نیست که شما نمی توانید از منوی غذایی دیگر کشورها استفاده کنید. در ایم رژیم غذایی اصل بر این است که پایه تهیه یک غذا از مواد غذایی سالم باشد: گوشت قرمز کمتر و لبنیات با چربی کامل به همراه مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، روغن زیتون و غلات سبوس دار.
احساس نشاط بیشتر منافع سودمندی که رژیم مدیترانه ای برای قلب به ارمغان می آورد، برای مغز هم است. در این رژیم غذاهای حاوی چربی بد و یا غذاهای آماده خورده نمی شود، این غذاها باعث بروز التهاب می گردند. در واقع غذاهای مدیترانه ای مغز دوست هم هستند!
نیازی به محاسبه کالری غذا نیست وقتی از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنید دیگر لازم نیست مقدار کالری موجود در غذا را حساب کرده یا گروه های اصلی غذایی را حذف کنید. در عوض، در رژیم مدیترانه ای تمرکز بر جایگزین کردن چربی های بد با چربی های خوب است. روغن زیتون به جای کره، مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز، میوه های تازه به جای دسرهای شیرین فانتزی و خوردن انواع سبزیجات و حبوبات خوشمزه. آجیل ها هم در این رژیم غذایی جایگاه مهمی دارند اما باید در خوردن آن خود را محدود کرده و بیش از یک مشت در روز نخورید. و نان گندم کامل (سبوس دار) نیز یکی از اجزاء مهم این رژیم غذایی را تشکیل می دهد.
قلب از شما تشکر خواهد کرد تقریبا همه چیزهایی که در رژیم غذایی مدیترانه ای است، برای قلب تان خوب است. روغن زیتون و آجیل ها به کاهش کلسترول بد کمک می کند. میوه ها، سبزیجات و حبوبات به باز نگهداشتن رگ های خونی کمک می کند. گوشت ماهی به کم کردن تری گلیسیرید و فشار خون کمک می کند. اگر تاکنون به عشق گوشت ماهی گرفتار نشده اید، حتما روش های پخت لذیذ آن را نمی دانید!
غذاها واقعا تر و تازه اند وقتی از رژیم غذایی مدیترانه ای بهره می برید، قرار نیست از مواد غذایی منجمد یا غذاهای آماده استفاده کنید. در این رژیم تمرکز بر مواد غذایی تازه فصلی است که به سادگی قابل جویدن و خوردن هستند. یک سالاد خوشمزه اسفناج، خیار، گوجه فرنگی و افزودنی های قدیمی یونانی مثل زیتون سیاه و پنیر فتا نمونه هایی از این رژیم غذایی سالم است.
ادویه جات خوشمزه در رژیم مدیترانه ای از گیاهان و ادویه جاتی نظیر برگ بو، گشنیز و تخم گشنیز، رزماری، سیر، فلفل و دارچین استفاده می شود. این ادویه جات علاوه بر دادن طعم به غذا فواید سودمندی نیز دارند. بعنوان مثال گشنیز و رزماری درای آنتی اکسیدان های ضد بیماری و مواد مغذی هستند.
می توانید نان بخورید انتخاب نان کامل که از آرد سبوس دار تهیه شده است، یکی از اجزاء مهم رژیم مدیترانه ای است. نان و پاستای تهیه شده از آرد کامل گندم پروتئین و مواد معدنی بیشتری داشته و معمولا سالم تر از آرد سفید است که برعکس آرد سبوس دار افزایش و سپس کاهش قند خون را بدنبال ندارد. سعی کنید نان کامل گندم را به همراه روغن زیتون و روغن کنجد و افزودنی های سالم میل کنید.
می توانید وزن کم کنید شاید فکر کنید چیزی شبیه به معجزه است که برای کم کردن وزن آجیل، پنیر و روغم زیتون بخورید. اما غذاهای تهیه شده بر اساس رژیم مدیترانه ای ( و روش آرام غذا خوردن) به شما احساس پر بودن و البته رضایت خواهد داد. و به شما کمک می کند این رژیم غذایی را دنبال کنید. فراموش نکنید که فعالیت فیزیکی منظم برای نگهداشتن وزن متعادل یکی از مهم ترین بخش های سبک زندگی است.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات