برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه نوع تغذیه‌ای برای بیماران روماتیسمی توصیه می‌شود؟

چه نوع تغذیه‌ای برای بیماران روماتیسمی توصیه  می‌شود؟ تحقیقات اثبات کرده که رعایت یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند به مراتب دردهای مزمن بیماران را کاهش دهد و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

بدون شک آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی از جمله بیماری‌هایی است که امروزه بیشتر خانواده‌ها با آن درگیر هستند.این بیماری پیشرونده که بخصوص مفاصل را هدف قرار می‌دهد، بتدریج سبب تخریب، التهاب، درد و تورم مفاصل می‌شود. تحقیقات اثبات کرده که رعایت یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند به مراتب دردهای مزمن بیماران را کاهش دهد و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.
بعضی از بیماران روماتیسمی اظهار می‌کنند که با مصرف بعضی از غذاها، به طور مثال مصرف غذاهای ترش احساس ناخوشایندی در مفاصل دارند. این مسئله از موضوعات جالب و در عین حال بحث برانگیز در علم تغذیه است. در علم نوین امروزی در رابطه با این مسئله تجربه زیادی وجود ندارد، اما در طب سنتی ما و نیز در کشورهای شرق آسیا به طور تجربی به این مسئله بسیار پرداخته شده است.
 
همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم بالا و ویتامین D جهت جلوگیری از پوکی استخوان، بایستی در دستور غذایی روزمره قرار گیرد. در زمینه تاثیر روغن ماهی (اُمگا-3) و تاثیرات متوسط آن بر کاهش التهاب مفاصل مطالعات زیادی شده و مفید بودن آن اثبات شده است. در نهایت یک اصل کلی در مصرف انواع غذاها، تامین نیاز بدن به انواع مواد تغذیه‌ای و جلوگیری از چاقی یا فقر غذایی است.مصرف سیر، گرچه در بعضی بیماران سبب کاهش علائم شده است، اما نمی تواند جایگزین داروهای ضد روماتیسمی شود.
برای مثال، بیماران با درد های مفصلی از تشدید درد بعد از مصرف غذاهایی مانند: گوشت‌ گاو، گوساله و یا بعضی از میوه ها و مصرف میوه‌های ترش و یا بادمجان و گوجه ­فرنگی شکایت دارند و یا اینکه با مصرف بعضی از مواد خوراکی مانند گوشت گوسفند و شتر و یا مصرف عسل و مصرف انواع سبزیجات از جمله زنجبیل و سنجد با کاهش دردهای مفصلی ایشان همراه است.
به هرحال توصیه می‌شود که هر فردی می‌تواند به طور تجربی با توجه به شرایط جسمی خود در حد متعادل از انواع غذاهای بهداشتی استفاده نماید و از مصرف مواد غذایی­ ای که سبب تشدید علائم می­گردد، پرهیز نمایند. توصیه کلی از نظر تغذیه در بیماران روماتیسمی استفاده از رژیم غذایی متعادل با چربی اشباع شده پایین و کلسترول کم و مقدار کم نمک است. از طرفی مصرف غذاهای با فیبر بالا و حاوی کربوهیدرات­های فراوان مانند میوه ها و سبزی ها بسیار مفید هستند.

 

 

غذاهای حاوی ویتامینD

 

 

اگر مبتلا به آرتروز هستید توجه داشته باشد که به علت محدودیت تحرک فیزیکی‌ ممکن است کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرید و دچار کمبود ویتامین D شوید . بنابراین توصیه میشود حتما روزانه نیم ساعت در حیاط یا بالکن منزل در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرید.

مصرف بعضی از غذا‌ها به دلیل اگزالات موجود در آنها توصیه نمی شوند مانند ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج.

سبزی های دیگری مثل گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل هم برای تعدادی از بیماران اثرات نامطلوب داشته است.

موادی که از جذب کلسیم جلوگیری می کنند هم باید کم و با احتیاط مصرف شود نمک، گوشت قرمز ، الکل ،قهوه ،شیرینی زیاد و شکر سفید از این دسته اند.

اسید‌های چرب امگا۳ در کاهش التهابات نقش دارند و برعکس اسید‌های چرب امگا۶ میتوانند التهاب زا باشند . اگرچه هر دو انواع این اسید‌های چرب برای بدن ضروری هستند . ولی‌ نکته در رعایت نسبت مناسب مصرف میان آنهاست که متأسفانه در الگوی غذایی ایرانی ها این نسبت ۱ به ۲۰ بوده و با مقادیر توصیه شده ۱ به ۴ امگا۳ به امگا۶ بسیار فاصله دارد. مصرف ماهی‌ به صورت آب پز یا بخارپز که باعث حفظ خواص مفید آن بویژه امگا۳ میشود را افزایش دهید .

اگرچه بطور کلی‌ توصیه میشود که مصرف انواع روغن و چربی‌ را در رژیم غذایی خود کاهش دهید ولی‌ بهتر است که همان مقدار کم مورد نیاز را از طریق مصرف روغن کلزا ، زیتون و مصرف گردو تامین کنید که غنی از امگا۳ نیز هستند.

 

غذاهای حاوی ویتامین C و ویتامین

مصرف میوه جات و سبزیجات باید افزایش یابد که از طریق تامین مقادیر برم و دیگر ریز مغذی‌ها باعث کاهش بروز آرتروز می‌‌شود به علاوه اینکه مصرف بالای مواد غذا یی غنی از فیبر به روند کنترل وزن و کمک به احساس سیری در حین مصرف کم کالری کمک می‌کند.

اگرچه تحقیقاتی‌ بر روی میوه آناناس انجام نشده است ولی‌ آناناس حاوی ترکیبی‌ از برم به نام bromelian است که درد را کاهش می‌‌دهد و حرکت پذیری مفصل را بهبود می‌‌بخشد ، محققان با برسی‌ تاثیر مکمل این ماده برروی بیماران مبتلا به استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید (نوعی آرتروز که با التهاب مفاصل همراه است) این نتیجه را اثبات نموده و اعلام کردند که نتیجه بخشی آن در مطالعه مزبور به اندازهٔ داروهایی مانند ناپرکسن و ایبوبروفن بوده است.

در پایان مصرف کافی‌ آب در روز به میزان ۶-۸ لیوان را فراموش نکنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات