برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا باید ریزش موهای پا را جدی بگیریم؟

آیا باید ریزش موهای پا را جدی بگیریم؟ بسیاری از ما کوچک‌ترین علائمی از ریزش مو در سر را جدی می‌گیریم و بلافاصله به پزشک مراجعه می‌کنیم، اما نمی‌دانیم که ریزش غیرطبیعی موهای پا می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند دیابت یا اختلال تیروئید باشد.

بسیاری از افراد در صورت مواجهه با ریزش مو در پاها هیچ واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و نگران ریزش موهای پاهای خودشان نمی‌شوند. هرچند که بسیاری از ما کوچک‌ترین علائمی از ریزش مو در سر را جدی می‌گیریم و بلافاصله به پزشک مراجعه می‌کنیم، اما نمی‌دانیم که ریزش غیرطبیعی موهای پا می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند دیابت یا اختلال تیروئید باشد. زمانی که فولیکول‌ها نتوانند رشد موهای جدید را پشتیبانی کنند، ریزش موها در نواحی مختلف بدن مانند پاها اتفاق می‌افتد.

معمولا ریزش موی پا به‌صورت موضعی رخ می‌دهد و شرایطی مانند آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای برای فرد ایجاد می‌کند. اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌های خودایمنی هم می‌توانند باعث ریزش موهای پا شوند. با این‌که ریزش موهای پا به‌خودی‌خود برای کسی نگران‌کننده نیست و مانند ریزش موهای سر، زیبایی شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما متخصصان پوست‌ومو توصیه می‌کنند که در صورت مواجهه با ریزش غیرطبیعی موهای پا حتما برای تشخیص علت این اتفاق به پزشک مراجعه کنید. پی بردن به علت ریزش موهای پا می‌تواند به درمان بیماری احتمالی مرتبط با آن کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: 10  علت شایع ریزش مو

 

مهم‌ترین دلایل ریزش موهای پا

اگر به ریزش موهای پا مبتلا باشید، ممکن است که هر یک از این بیماری‌ها یا اختلالات در بدنتان وجود داشته باشد:

1- کم‌کاری و پرکاری تیروئید

آیا می‌دانید که غده تیروئید می‌تواند تا حد زیادی از سلامت فولیکول‌های مو پشتیبانی کند؟ کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند تاثیری منفی برای رشد موهای قسمت‌های مختلف بدن مانند موهای پا داشته باشد. زمانی که هورمون تیروئید به اندازه متعادلی در بدن ترشح نشود، چرخه طبیعی رشد موها قطع می‌شود و در این صورت با ریزش زودرس مو یا ریزش مو در نواحی غیرمعمول بدن مانند پاها مواجه می‌شوید. هرچند که اختلال در ترشح هورمون تیروئید می‌تواند در اولین قدم باعث ریختن موهای سر شود، اما ادامه‌دار شدن این اختلال می‌تواند ریزش موهای دست‌ها یا پاها را هم به‌دنبال داشته باشد. کم‌کاری تیروئید، علاوه بر ریزش موها، با علائم دیگری مانند افسردگی، خستگی‌های مزمن و مشکلات حافظه هم همراه است. این درحالی است که پرکاری تیروئید می‌تواند علاوه بر ریزش موها، باعث ایجاد علائمی مانند اضطراب، لرز، مشکل خواب و تعریق مفرط شود.

 

2- ساییدگی پوست

یکی دیگر از دلایل ریزش موهای پا، اصطکاکی است که بین پوست پا و لباس اتفاق می‌افتد. درواقع جنس جوراب یا شلواری که می‌پوشید، می‌تواند در بعضی موارد باعث ریزش موهای پا به‌دلیل ایجاد اصطکاک روی پوست شود. بنابراین اگر ریزش موهای پا با خارش پوستی همراه بود، بهتر است که جنس شلوار یا جوراب را عوض کنید تا پوست و موهای پا کمتر در معرض تحریکات پوستی باشند.

 

3- دیابت

ریزش موهای تمام قسمت‌های بدن مانند موهای پا می‌تواند به‌دلیل ابتلا به دیابت نوع2 هم باشد. زمانی که دیابت نوع2 به حالت مزمن و طولانی‌مدت می‌رسد، ممکن است بیمار به‌دلیل آسیب‌پذیری شریان‌های خونی با علائم تازه‌ای مانند ریزش موهای پا مواجه شود. در بعضی از موارد هم ابتلا به دیابت نوع2 می‌تواند باعث رسوب چربی یا پلاک در رگ‌های خونی پاها شود و درنتیجه خون‌رسانی به فولیکول‌های موهای پا را مختل کند. در چنین وضعیتی، موهای پا شروع به ریزش می‌کنند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که اگر دیابت دارید و به‌تازگی دچار ریزش غیرطبیعی در موهای دست یا پاها شده‌اید، حتما به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید تا شرایط بیماری شما بررسی و کنترل شود.

 

4- اختلالات ژنتیکی

بعضی از اختلالات ژنتیکی می‌توانند اختلال در رشد موها را هم به همراه داشته باشند. مثلا داشتن اختلال موی ژنتیکی «هیپوتریکوزیس» با ریزش مو در پاها همراه است. افراد مبتلا به این اختلال از بدو تولدشان موهای کم‌حجم و شکننده‌ای دارند و در طولانی‌مدت دچار ریزش مو در نواحی غیرمعمول بدن مانند دست‌ها یا پاها می‌شوند.

 

5- اختلال غدد فوق‌کلیوی و هیپوفیز

اگر به‌تازگی دچار ریزش مو در پاها شده‌اید و هیچ کدام از علائم بالا را ندارید، بهتر است که به یکی از متخصصان غدد مراجعه کنید و از نظر عملکرد غدد فوق‌کلیوی و هیپوفیز مورد بررسی قرار بگیرید. غدد فوق‌کلیوی، هورمون‌هایی مانند آلدوسترون و کورتیزول را ترشح می‌کنند. زمانی که این هورمون‌ها به اندازه کافی ترشح نشوند و غدد فوق‌کلیوی با اختلال در عملکرد مواجه شوند، ممکن است مشکلاتی مانند ریزش غیرمعمول موها در بدن (به‌خصوص در بدن زنان)، بیماری‌های مربوط به معده، تغییر رنگ پوست و خستگی‌های مزمن برای فرد اتفاق بیافتند. اختلال در عملکرد غدد فوق‌کلیوی و عدم ترشح متعادل هورمون‌هایی مانند آلدوسترون و کورتیزول می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌ آدیسون باشد. اگر این بیماری به‌موقع درمان نشود، می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. علاوه بر اینها، اختلال در عملکرد غده هیپوفیز هم می‌تواند باعث ریزش غیرمعمول موهای بدن مانند موهای دست و پا شود. این اختلال معمولا در دوران یائسگی، بارداری یا در موارد ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر مشاهده می‌شود.

 

6- مازاد سلنیوم و ویتامین  Aدر بدن

سلنیوم و ویتامین Aجزو ریزمغذی‌های ضروری برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هستند. با این‌حال، اضافی بودن سطح این دو ماده در بدن می‌تواند عوارضی مانند آکنه‌های پوستی یا ریزش موهای پا را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر به‌تازگی دچار کلسترول خون بالا شده‌اید، پوست شما چرب و آکنه‌ای شده است و موهای پاهایتان به‌طور غیرطبیعی می‌ریزد، حتما برای بررسی سطح سلنیوم و ویتامین A بدنتان به پزشک مراجعه کنید.

 

7- کمبود آهن

هنگامی که با ریزش موی غیرمعمول در سر، پاها یا دست‌ها مواجه می‌شوید، حتما برای انجام آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید. کم‌خونی و فقر آهن می‌تواند مستقیما با ریزش موهای بدن ارتباط داشته باشد. علاوه بر آهن، کمبود ویتامین Dو پروتئین هم می‌تواند ریزش موها در نواحی مختلف بدن را به همراه داشته باشد. اگر شما مبتلا به ریزش موی ناشی از سوءتغذیه باشید، باید یک رژیم غذایی سرشار از سبزی‌های برگ‌سبز تیره، لوبیا، عدس، گوشت قرمز بدون چربی، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت بوقلمون و گوشت مرغ داشته باشید.

 

8- استرس

استرس می‌تواند با افزایش شدید التهاب در بدن باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها، ازجمله آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای در قسمت‌های مختلف بدن شود. اگر به‌تازگی و به‌دلیل تغییر شرایط زندگی دچار استرس‌های شدید و ریزش غیرمعمول موهای پا شده‌اید، بهتر است بدانید که به‌راحتی می‌توانید با کنترل استرس نهایتا ریزش موها را مدیریت کنید.

 

9- فولیکولیت شدید

اگر فولیکول‌های موهای شما توسط باکتری‌ها عفونی شده باشند، شما با درد و التهاب در ریشه موها مواجه می‌شوید. به عبارت ساده‌تر، عفونی شدن فولیکول‌های مو به معنای ابتلا به فولیکولیت است. فولیکولیت می‌تواند به ریزش مو در ناحیه پاها، بازوها، قفسه سینه، صورت و ناحیه تناسلی منجر شود. فولیکولیت با جوش‌های پوستی شدید، تورم و قرمزی روی پوست اطراف فولیکول‌های مو مشخص می‌شود. بنابراین اگر علائم فولیکولیت را داشتید، باید بلافاصله برای شروع درمان‌های مناسب به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «stylecraze»، با این‌که بسیاری از افراد ریزش موهای پاها را نادیده می‌گیرند، اما شدیدا توصیه می‌شود که در صورت مواجهه با ریزش غیرطبیعی موهای پا حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون و بررسی سوابق مصرف داروها برای شما انجام شود. گاهی فشار خون بالا، کلسترول خون بالا یا استفاده از بعضی داروها می‌تواند ریزش موهای دست‌ها یا پاها را به همراه داشته باشد. کنترل بیماری یا تغییر دوز دارو می‌تواند به‌سادگی باعث جلوگیری از پیشرفت این اختلال در بدن شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات