برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لبو؛ معجونی از سلامتی

لبو؛ معجونی از سلامتی لبو کە به عنوان چغندر قرمز پخته نیز شناخته می شود، گیاهی است بسیار خوشمزە که طبعی معتدل با خواص درمانی بسیار دارد.

چغندر دو نوع دارد؛ یک نوع چغندر معمولی به رنگ بنفش تیره یا قرمز که لبو نامیده می شود و نوع دیگر آن چغندرقند به رنگ زرد روشن یا سفید شیری که برای تهیه شکر از آن استفاده می‌شود.

به گزارش «بهپو»، لبو کە نام دیگر آن شلغم خونی است، گیاهی است بسیار خوشمزە و در واقع همان ریشە چغندر است و به عنوان چغندر قرمز پختە شدە نیز شناخته می‌شود.

لبو طبع معتدل دارد و منبع غنی از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.

 

بیشتر بخوانید: برگ چغندر و اینهمه خاصیت!

 

خواص درمانی لبو

پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید است و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند.

لبو خواص بیشماری برای کاهش فشار خون بالا، درمان کم خونی، کاهش وزن و لاغری، درمان دیابت و درمان بیماری های قلبی دارد.

لبو حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که چین و چروک پوست را کاهش می دهد و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین لبو  به دلیل داشتن تمام مواد مغذی مفید از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B و C، پروتئین و فسفر برای تقویت و افزایش رشد مو مفید است.

بتالین و آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای سم زدایی و پاک سازی کبد مفید بوده و به درمان خانگی کبد چرب کمک می‌کند.

لبو برای زنان باردار بسیار مفید است. فولات موجود در لبو برای جلوگیری از نقص مادرزادی قلب و مشکلات دیگر مانند نقص لوله های عصبی در جنین مفید می باشد. اسید فولیک موجود در لبو برای زنان باردار بسیار مفید است. استفاده از لبو باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و بهبود خلق و خو می شود.

 

بیشتر بخوانید: آب چغندر؛ نوشیدنی مغذی پاییزی

 

لبو در کنترل قند خون هم نقش دارد. لبو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام "اسید آلفا لیپوییک" است که می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

بعضی افراد به اشتباه لبو را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی تصور می‌کنند، در حالی‌که آب لبو به بهبود عملکرد انسولین کمک می‌کند. این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است و به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

اگر لبو به صورت خام یا رنده شده مصرف شود مشکلی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت ایجاد نمی‌کند اما در مصرف لبوی پخته باید احتیاط شود. برای اینکه مشکلی این افراد را تهدید نکند بهتر است لبو ی پخته را همراه سبزیجات خام  یا در ترکیب سالاد مصرف کنند. لبو بتینین و ویتامین C دارد. این دو ماده خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده دارند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفیدند.

ویتامین C و آهن موجود در لبو باعث افزایش تولید هموگلوبین می شود و در نتیجه به درمان کم خونی هم کمک می کند.

لبو به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و رنگدانه بسیار عالی بنفش مایل به قرمزی که دارد، می‌تواند خاصیت آنتوسیانینی داشته باشد و از بدن در مقابل بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان پانکراس، پستان و پروستات مفید است.

لبو هضم غذا را بهبود می بخشد و برای درمان معده درد، زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید است، همچنین فیبر موجود در لبو حرکات روده را بهبود می‌بخشد.

مصرف روزانه لبو و یک قاشق غذاخوری عسل به طور موثر زخم معده را درمان می‌کند.

لبو بسیار کم چرب و کم کالری اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و افرادی که رژیم های کم کالری را دنبال می کنند، می توانند لبو را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. نوشیدن یک لیوان آب لبو قبل از غذا را در جلوگیری از پرخوری موثر است.

از مضرات مصرف بیش از حد لبو میتوان بە  قرمز شدن رنگ ادرار، تغییر رنگ مدفوع، ایجاد حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی تارهای صوتی و بالا رفتن عنصر آهن و مس در افراد اشاره کرد. همچنین افرادی کە سنگ کلیە اگزالاتی دارند باید کلا از مصرف چغندر قند و لبو دوری کنند.

با لبو می‌توان آبمیوه‌ای سالم با ترکیبات لبو، سیب و هویج تهیه کرد که آبمیوه‌ای سالم و مقوی برای کودکان و سالمندان است و در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسنا»، میتوان از لبو جدای از مصرف آن به عنوان میان وعده در غذاها، سالادها، مرباها، ترشیجات، چای، شربت، جایگزین کردن آن با رب و یا به جای زعفران روی برنج استفاده کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات