برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

برای تقویت سیستم ایمنی تان، گل کلم بخورید

برای تقویت سیستم ایمنی تان، گل کلم بخورید گل کلم اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در انواع سالاد، سوپ، آش، به شکل خام، بخارپز یا سرخ شده استفاده می شود. شاید برای برخی تعجب آور باشد که چه چیز گل کلم را به این محبوبیت رسانده اما از نظر تغذیه کاملا منطقی است.

گل کلم اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در انواع سالاد، سوپ، آش، به شکل خام، بخارپز یا سرخ شده استفاده می شود. شاید برای برخی تعجب آور باشد که چه چیز گل کلم را به این محبوبیت رسانده اما از نظر تغذیه کاملا منطقی است.

به گزارش «بهپو»، در ادامه به خواصی از گل کلم می پردازیم که راز محبوب شدنش را آشکار می کند.

 

بیشتر بخوانید: 9 دلیل قانع کننده برای کلم خور شدن

 

گل کلم، کالری کم و مواد مغذی فراوانی دارد

یک وعده گل کلم 1 فنجان یا حدود 100 گرم گل کلم خرد شده به صورت خام یا پخته است و فقط 25 کالری انرژی دارد.

در مورد ویتامین ها و مواد مغذی، یک وعده گل کلم مقادیر زیر را برای شما تامین می کند:

● 100% مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C

● حدود یک چهارم ویتامین K روزانه شما

● ۲ درصد از کلسیم و آهن روزانه شما

● 6 درصد از پتاسیم روزانه شما

● بیش از 3 درصد منیزیم روزانه شما

ویتامین K گل کلم برای تشکیل استخوان مورد نیاز است و کمبود آن با افزایش خطر شکستگی مرتبط است. کولین گیاهی که تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه در هر فنجان است، در خواب، حافظه و یادگیری و حرکت عضلات نقش دارد. گل کلم همچنین مقادیر کمتری از سایر مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین های B، فسفر و منگنز را فراهم می کند.

 

گل کلم ضد التهاب است

ترکیبات زیست فعال موجود در گل کلم به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند. این سبزی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است؛ به ویژه آنتی اکسیدان هایی که برای مقابله با استرس اکسیداتیو موثرند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که بین تولید رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به سلول و توانایی بدن برای مقابله با اثرات مضر آن‌ها، که شامل پیری زودرس و خطر بیماری می‌شود، عدم تعادل وجود داشته باشد.

 

گل کلم قاتل سرطان است

گل کلم دارای گروهی از مواد به نام گلوکوزینولات است. در حین جویدن و هضم آن، این مواد به ترکیباتی تجزیه می شوند که به پیشگیری از سرطان کمک می کنند. این ترکیبات به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کنند و اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند.

 

گل کلم با پیری مبارزه می کند

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مواد طبیعی موجود در گل کلم، مانند سولفورافان، ممکن است بر ژن‌ها تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که روند بیوشیمیایی پیری را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که ترکیبات گل کلم از عملکرد مغز و سیستم عصبی محافظت می کند و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

 

گل کلم به سم زدایی کمک می کند

ترکیبات طبیعی موجود در گل کلم در سم زدایی نقش دارند. بسیاری از متخصصان سلامت کلمه سم زدایی را دوست ندارند، زیرا اغلب بیش از حد از آن استفاده می شود و بیش از حد اغراق می شود. اما سم زدایی اساساً به معنای کمک به غیرفعال کردن مواد شیمیایی مضر بالقوه یا خروج سریعتر آنها از بدن است.

 

گل کلم سرشار از فیبر است

فیبر موجود در گل کلم سلامت دستگاه گوارش را تامین می کند، منظم بودن روده را تقویت می کند و باکتری های مفید روده را تغذیه می کند که باعث کاهش التهاب، افزایش ایمنی و بهبود خلق و خو مرتبط می شود.

 

گل کلم به کاهش وزن کمک می کند

فیبر گل کلم با افزایش حس سیری، شما را دیرتر گرسنه می کند و با کمک به تنظیم سطح قند خون و انسولین، وزنتان را متعادل نگه می دارد. از 100 گرم گل کلم در یک وعده، 92 گرم آن آب است. این بدان معناست که این سبزی می تواند به شما کمک کند هیدراته بمانید.

خوردن گل کلم به جای برنج سفید می تواند به طور جدی کالری و کربوهیدرات ها را جابجا کند، بدون اینکه نیازی به کاهش حجم باشد.

 

چه کسانی نباید گل کلم بخورند

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی» و «هلث»، برخی افراد مبتلا به بیماری های خاص با خوردن گل کلم دچار ناراحتی می شوند؛ از جمله:

1- مبتلایان به بیماریهای تیروئید: تیروئید غده کوچکی در گردن شماست که هورمون های مهمی را می سازد و برای انجام کار خود به ید نیاز دارد. خوردن مقدار زیادی گل کلم ممکن است از جذب ید جلوگیری کند و مانع تولید هورمون شود. البته برای اینکه این اتفاق بیفتد، شما باید مقدار بسیار بیشتری گل کلم را نسبت به آنچه که بیشتر مردم در یک وعده می خورند بخورید.

2- گل کلم غذایی با FODMAP بالا است، بنابراین ممکن است برای برخی - به ویژه کسانی که سندرم روده تحریک پذیر یا IBS دارند، باعث ناراحتی گوارشی شود. FODMAP مخفف الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی الها است. FODMAP ها کربوهیدرات های با زنجیره کوتاه هستند که به مقدار کم از سیستم گوارشی به جریان خون جذب می شوند و به سرعت در روده تخمیر می شوند. این ترکیب می تواند باعث تولید گاز شود که نتیجه آن نفخ، درد و گرفتگی عضلات است. اگر سیستم گوارشی حساسی دارید یا به خوردن فیبر زیاد عادت ندارید، در صورت افزایش مصرف گل کلم، تجربه برخی از مشکلات گوارشی غیرعادی نیست.

3- مبتلایان به بیماری های قلبی: اگر داروهای رقیق کننده خون یا استاتین ها را برای بیماری قلبی مصرف می کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از غذاهای حاوی ویتامین K مانند گل کلم پرهیز کنید زیرا می توانند بر جذب داروهای شما تأثیر بگذارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات