برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با نوروم مورتون؛ درد و سوزش زیر کف پا

آشنایی با نوروم مورتون؛ درد و سوزش زیر کف پا نوروم مورتون وضعیتی دردناک است که در آن بافت اطراف یکی از اعصاب منتهی به انگشتان پا ضخیم می شود و باعث درد شدید و سوزش در ناحیه کف پا می شود.

نوروم مورتون یک بیماری دردناک است که کف پا، معمولاً ناحیه بین انگشتان سوم و چهارم را تحت تاثیر قرار می دهد. مبتلایان به نوروم مورتون احساس می کنند روی یک سنگ ریزه در کفش خود یا جورابی که کف پا چین خورده است ایستاده‌اند.

به گزارش «بهپو»، نوروم مورتون در واقع یک تومور خوش خیم عصبی است؛ به این معنا که بافت اطراف یکی از اعصاب منتهی به انگشتان پا ضخیم می شود. این وضعیت می تواند باعث درد شدید و سوزش در ناحیه کف پا شود. همچنین در انگشتان پا دچار گزش، سوزش یا بی حسی شوید.

کفش های پاشنه بلند یا تنگ با ایجاد مورتون نوروما مرتبط هستند. بسیاری از مبتلایان با تغییر کفش‌های پاشنه‌دار با پنجه پهن‌تر، دردشان تسکین پیدا می کند. گاهی اوقات در صورت درد شدید ممکن است تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی لازم باشد.

 

علائم نوروم مورتون

ظاهر پای افرادی که نورون مورتون دارند طبیعی است و هیچ نشانه خارجی مانند توده مشاهده نمی شود. در عوض، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

احساس می کنید روی یک سنگریزه در کفش خود ایستاده اید

درد سوزشی در ناحیه کف پا که ممکن است به انگشتان پا کشیده شود

گزگز یا بی حسی در انگشتان پا

علاوه بر این علائم، ممکن است متوجه شوید که درآوردن کفش و مالیدن پا اغلب به تسکین درد کمک می کند.

اگر در کف پایتان دردی دارید که بیش از چند روز طول کشیده است آن را نادیده نگیرید. اگر با وجود تعویض کفش و اصلاح فعالیت‌هایی که ممکن است باعث ایجاد استرس در پای شما شود، درد سوزشی در ناحیه‌ی پای خود احساس کردید که بهبود نمی‌یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت نوروم مورتون

نوروم مورتون در اثر تحریک، فشار یا آسیب یکی از اعصابی که به انگشتان پا منتهی می شود، رخ می دهد.

عواملی که به نظر می رسد در ایجاد نوروم مورتون نقش دارند عبارتند از:

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های تنگ یا نامناسب می‌تواند فشار بیشتری را به انگشتان پا و کف پا وارد کند.

شرکت در فعالیت های ورزشی پر فشار مانند دویدن ممکن است پاهای شما را در معرض آسیب فشار تکراری قرار دهد. ورزش هایی که دارای کفش های تنگ هستند، مانند اسکی یا صخره نوردی، می توانند به انگشتان پا فشار بیاورند.

بدشکلی های پا نیز احتمال بروز نورون مورتون را بالا می برد. افرادی که دارای بونیون، انگشت چکشی، قوس یا صافی کف پا هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوروم مورتون هستند.

 

درمان مورتون نوروما

درمان مورتون نوروما بستگی به شدت علائم دارد. پزشک ابتدا روش های محافظه کارانه را توصیه می کند.

مثلا توصیه می کند کفش‌هایی بپوشید که فضای کافی در سرتاسر پا و پنجه دارند. تکیه گاه های قوس و پدهای پا مانند پد های متاتارس در داخل کفش شما قرار می گیرد و به کاهش فشار روی عصب کمک می کند. این ها را می توان بدون نسخه خریداری کرد، یا پزشک ممکن است یک کفی سفارشی و با طراحی جداگانه برای شما تجویز کند که متناسب با خطوط دقیق پای شما باشد.

 

جراحی و روش های دیگر درمان

اگر درمان های محافظه کارانه به تسکین درد کمک نکند پزشک درمان های زیر را پیشنهاد می دهد:

تزریق استروئید در ناحیه دردناک به تسکین درد کمک می کند.

جراحی برای رفع فشار: در برخی موارد، جراحان می‌توانند با بریدن ساختارهای مجاور، مانند رباطی که برخی از استخوان‌های جلوی پا را به هم متصل می‌کند، فشار وارده بر عصب را کاهش دهند.

برداشتن عصب: در صورتی که سایر درمان‌ها نتوانند درد را تسکین دهند، ممکن است برداشتن توده با جراحی ضروری باشد. اگرچه جراحی معمولاً موفقیت آمیز است، اما این روش می تواند منجر به بی حسی دائمی در انگشتان آسیب دیده شود.

 

بیشتر بخوانید: بدترین کفش ها برای پای شما!

 

درمان خانگی مورتون نوروما

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایو کلینیک»، برای کمک به تسکین درد نوروم مورتون و بهبود عصب، نکات مراقبتی زیر را در نظر بگیرید:

داروهای ضد التهابی مصرف کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کنند.

ماساژ با یخ را امتحان کنید. ماساژ منظم محل درد با یخ به کاهش درد کمک می کند. یک لیوان کاغذی یا فوم پلاستیکی را از آب پر و فریز کنید و یخ را روی محل دردناک بغلتانید.

کفش خود را عوض کنید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا تنگ خودداری کنید. کفش هایی با پنجه پهن و عمق بیشتر انتخاب کنید.

• استراحت کنید. به مدت چند هفته، فعالیت هایی مانند دویدن، ورزش های هوازی یا رقص که پاهای شما را تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات