برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پسوریازیس ناخن چیست؟ چقدر خطرناک است؟

پسوریازیس ناخن چیست؟ چقدر خطرناک است؟ پسوریازیس ناخن تقریبا در نیمی از مبتلایان به پسوریازیس مشاهده می شوند که با تغییراتی در ظاهر ناخن های دست و پا همراه است. درمان های دارویی به بهبود وضعیت ناخن ها کمک می کنند.

تقریبا نیمی از مبتلایان به پسوریازیس تغییراتی در ناخن‌هایشان نشان می دهند. این تغییرات در بیمارانی که آرتریت پسوریازیس دارند (نوعی از پسوریازیس که بر مفاصل تاثیر می گذارد) بیشتر شایع است.

به گزارش «بهپو»، اگر به پسوریازیس مبتلا هستید و متوجه تغییراتی در ناخن های خود شدید، درمان های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

پسوریازیس ناخن ظاهر ناخن های پا و دست را تغییر می دهد. ناخن ها ممکن است ضخیم شوند، سوراخ های سوزنی روی آنها ظاهر شود و رنگ یا شکل آنها تغییر کند. همچنین ناخن ها حساس و شکننده می شوند.

درمان های دارویی به بهبود وضعیت ناخن ها کمک و روش های ترمیمی آرایشی ناخن ها را زیباتر می کنند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پسوریازیس

 

علائم پسوریازیس ناخن

با مشاهده این تغییرات در ناخن های دست یا پا متوجه می شوید که به پسوریازیس ناخن مبتلا شده اید:

● رنگ: ناخن های شما ممکن است سفید، زرد یا قهوه ای شوند. همچنین ممکن است لکه های کوچک قرمز یا سفید در زیر آنها داشته باشند.

● ظاهر سطحی: برجستگی ها یا شیارهایی در ناخن ها یا سوراخ های کوچکی روی سطح ناخن ها ایجاد می شود.

● تجمع بقایای مواد: مواد سفید گچی زیر ناخن ها جمع و باعث جدا شدن آن از پوست می شوند. این وضعیت می تواند دردناک باشد.

● ضخیم شدن: حدود یک سوم افراد مبتلا به پسوریازیس ناخن ممکن است به عفونت قارچی مبتلا شوند که می تواند باعث ضخیم شدن ناخن ها شود. در این وضعیت ناخن ها شکننده می شوند.

● جدایش: احتمال جدا شدن ناخن از بستر در بیماری پسوریازیس ناخن وجود دارد.

برخی از این تغییرات ناخن می تواند حرکت انگشتان دست و پا را سخت کنند. همچنین حساسیت و درد در ناخن ها می تواند انجام کارها را با دستانتان سخت کند.

 

 

پیشگیری از پسوریازیس ناخن

مراقبت خوب از ناخن بهترین راه برای درمان پسوریازیس ناخن است. این نکات پیشگیری را امتحان کنید:

● ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.

● برای صاف نگه داشتن لبه های ناخن از سوهان ناخن استفاده کنید.

● برای انجام کارهای شستشو و تمیزکاری حتما دستکش بپوشید.

● ناخن ها و پوست‌تان را هر روز و پس از تماس با آب مرطوب کنید.

● کفش های راحت با فضای کافی برای انگشتان پا بپوشید.

 

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث تشدید علایم پسوریازیس می شود؟

 

درمان پسوریازیس ناخن

درمان پسوریازیس ناخن همان درمان هایی است که برای پسوریازیس پوست استفاده می شود. ناخن‌ها به کندی رشد می‌کنند و به همین دلیل مشاهده هر گونه بهبودی در قسمت‌های تازه رشد کرده ناخن زمان می برد.

درمان های پسوریازیس ناخن عبارتند از:

1- فتوتراپی: از اشعه ماوراء بنفش برای درمان پسوریازیس پوست استفاده می شود و همچنین در درمان پسوریازیس ناخن نیز موثر است. درمان معمولا در مطب پزشک یا کلینیک انجام می شود.

2- درمان دارویی: «داروهای سیستمیک» داروهایی هستند که در سرتاسر بدن کار می کنند و به درمان پسوریازیس ناخن هم کمک می کنند. چند نمونه از این داروها عبارتند از:

● آسیترتین

● اپرمیلاست

● سیکلوسپورین

● متوترکسات

3- داروهایی که بخش خاصی از سیستم ایمنی را هدف قرار می دهند و به آنها داروهای بیولوژیک می گویند. این داروها به صورت زیر پوستی یا وریدی تزریق می شوند. چند نمونه از این داروها عبارتند از:

1- مهارکننده های TNF-alpha شامل:

● آدالیمومب

● سرتولیزومب

● اتانرسپت

● اتانرسپت-szzs

● اینفلکسیمب

2- مهارکننده های اینترلوکین 17 شامل:

● برودالوماب

● ایکسیکیزوماب

● سکوکینومب

3- مهارکننده های اینترلوکین 23 شامل:

● گوسل کوماب

● تیلدراکیزومب

4- مهارکننده اینترلوکین 12 و 23 شامل:

● اوستکینومب

 

4- داروهای موضعی: داروهای موضعی به شکل پماد یا کرم هستند و به طور مستقیم بر روی ناخن مالیده می شوند. کورتیکواستروئیدها (مانند کلوبتازول)، ویتامین D یا کرم‌های رتینوئیدی از جمله داروهای موضعی هستند که برای درمان پسوریازیس ناخن تجویز می شوند.

اگر ناخن‌هایتان ضخیم باشد داروی موضعی که می‌زنید ممکن است به سختی وارد بستر ناخن شوند. ژل ها یا پمادهایی که حاوی اوره هستند می توانند به نازک شدن ناخن ها کمک کنند.

لاک ناخن هایی هم وجود دارد که ناخن ها را هیدراته و تقویت می کند و روزانه به همان روش لاک های آرایشی روی ناخن می زنید.

 

5- تزریق کورتیکواستروئید: هر 2 تا 9 ماه یک‌بار زیر سطح ناخن تزریق می شوند. پزشک ناحیه را بی حس می کند یا از یک بلوک عصبی برای کاهش درد استفاده می کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، ناخن ها معمولا به درمان سخت پاسخ می دهند چرا که داروها به آسانی در بستر ناخن نفوذ نمی کنند. تا آنجا که امکان دارد ناخن ها را کوتاه و تمیز نگه دارید تا احتمال پاسخ به درمان افزایش یابد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات