برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع پسوریازیس

انواع پسوریازیس پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که اغلب با پوسته پوسته های قرمز رنگ مشخص می شود. چند نوع مختلف پسوریازیس وجود دارد. در بیشتر موارد، افراد در یک زمان یک نوع پسوریازیس دارند. گاهی نشانه ها از بین می رود. سپس نوع دیگری از پسوریازیس در پاسخ به یک محرک بروز پیدا می کند. در اینجا مرور مختصری بر انواع اصلی پسوریازیس داشته ایم.
پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که اغلب با پوسته پوسته های قرمز رنگ مشخص می شود. چند نوع مختلف پسوریازیس وجود دارد. در بیشتر موارد، افراد در یک زمان یک نوع پسوریازیس دارند. گاهی نشانه ها از بین می رود. سپس نوع دیگری از پسوریازیس در پاسخ به یک محرک بروز پیدا می کند. در اینجا مرور مختصری بر انواع اصلی پسوریازیس داشته ایم.

۱- پسوریازیس پلاک
پسوریازیس پلاک شایع ترین نوع پسوریازیس است. از هر ۱۰ نفر مبتلا به پسوریازیس، ۸ نفر این نوع را دارند. همچنین گاهی این نوع به پسوریازیس ولگاریس مشهور است.
پسوریازیس پلاک باعث بثورات ضخیم، تکه تکه و قرمز پوستی می شود که با پوشش های نقره ای و سفید پوشانده شده است. این بثورات ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشد. این بثورات در هر جایی از بدن قابل مشاهده است اما بیشتر در پوست سر، آرنج، زانوها و پایین کمر دیده می شوند.



پسوریازیس پلاک ممکن است به جای اینکه بروز پیدا کرده و یا ناپدید شود، تا سالها طول بکشد.


۲- پسوریازیس خالدار
پسوریازیس خالدار اغلب به طور اتفاقی در کودکی یا جوانی اتفاق می افتد. میزان بروز آن کمتر از ۲ درصد است. این نوع پسوریازیس باعث دانه های قرمز-صورتی و کوچک روی پوست می شود. معمولا نسبت به ضایعات پلاک ضخامت کمتری دارند و اغلب در این نواحی دیده می شوند:
تنه، بالای بازوها، ران و سر




عواملی ممکن است باعث تشدید پسوریازیس خالدار شود:
-عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد استرپتوکوکی یا التهاب لوزه ها
-فشار و استرس عصبی
-آسیب پوستی
-برخی داروها مثل بتا بلاکرها
این نوع پسوریازیس ممکن است در عرض چند هفته حتی بدون هیچ درمانی از بین برود. با اینحال برخی از موارد سر سخت تر هستند و نیاز به درمان و پیگیری دارند.


۳- پسوریازیس معکوس
پسوریازیس معکوس به صورت ضایعات قرمز روشن، صاف و براق ظاهر شده و فاقد فلس هستند. پسوریازیس معکوس معمولا در این نقاط دیده می شود:

زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه، در چین های پوستی اطراف نواحی تناسلی یا باسن
بخاطر نواحی خاصی که این نوع پسوریازیس بروز پیدا می کند، عرق کردن و مالش و اصطکاک شرایط آن را بدتر می کند. این شرایط در افراد چاق یا کسانی که چین های پوستی عمیقی دارند شدیدتر است. رشد بیش از اندازه مخمر ممکن است این نوع پسوریازیس را بدتر کند.


۴- پسوریازیس پوسچولر
پسوریازیس پوسچولر شایع نبوده و در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. پسوریازیس پوسچولر باعث ایجاد تاول های پر از چرک که با پوست قرمز رنگ احاطه شده می شود. ممکن است این تاول ها عفونی به نظر برسد اما این طور نیست. در ابتدا پوست قرمز می شود و سپس پوسته پوسته شدن و تشکیل تاول های چرکی است.

این نوع پسوریازیس ممکن است در یک نقطه از بدن مثل دست ها و پاها ظاهر شود. یا ممکن است بیشتر بدن را پوشش دهد(جنرالیزه). پسوریازیس پوسچولر می تواند تهدیدی بسیار جدی باشد، بنابراین لازم است بیماران توجه فوری و خاص داشته باشند. پسوریازیس پوسچولر باعث بروز این علائم می شود:
تب، لرز، تهوع، ضربان سریع قلب، ضعف عضلات
موارد زیر ممکن است پسوریازیس پوسچولر را تشدید کند:
-مصرف داروهای موضعی یا سیستمیک به خصوص استروئیدها
-قطع ناگهانی داروهای سیستمیک یا استروئیدهای موضعی قوی
-قرار گرفتن در معرض نور شدید یا اشعه فرابنفش
-بارداری
-عفونت
-استرس
-قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص


۵-پسوریازیس اریترودرمیک
این نوع پسوریازیس حداقل شیوع را دارد اما بسیلر جدی است. پسوریازیس اریترودرمیک بیشتر بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث قرمزی و آتشین شدن پوست می شود که به شکل سوختگی ظاهر می گردد. بعلاوه شما ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

-خارش، سوختگی یا پوست انداختن شدید
-افزایش ضربان قلب
-تغییر دمای بدن



اگر علائم فوق را دارید سریع به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بستری شوید. این نوع پسوریازیس می تواند باعث بیماری شدید بخاطر از دست دادن پروتئین و مایع شود. همچنین ممکن است عفونت، پنومونی یا نارسایی احتقانی قلب شما را تهدید کند.
موارد زیر ممکن است پسوریازیس اریترودرمیک را تشدید کند:
-قطع ناگهانی درمان های پسوریازیس سیستمیک
-واکنش آلرژیک به مواد مخدر
-آفتاب سوختگی شدید
-عفونت
-داروهایی مانند لیتیم، داروهای ضد مالاریا، کورتیزون یا محصولات قوی ذغال سنگ تار


۶-پسوریازیس ناخن
در حدود نیمی از مبتلایان به پسوریازیس تغییراتی در ناخنهایشان نشان می دهند. این تغییرات در بیمارانی که نوعی از پسوریازیس که بر مفاصل تاثیر می گذارد را دارند، بیشتر شایع است(پسوریازیس آرتریت).



علائم شایع در پسوریازیس ناخن:
-حفره های کم عمق یا عمیق روی ناخن
-تغییر شکل ناخن ها
-ضخیم شدن ناخن ها
جدا شدن ناخن ها از بستر خود
-رنگ غیر عادی

با وجود پسوریازیس ناخن احتمال بروز عفونت قارچی نیز بالا می رود.
ناخن ها معمولا به درمان سخت پاسخ می دهند چرا که داروها به آسانی در بستر ناخن نفوذ نمی کنند. تا آنجا که امکان دارد ناخن ها را کوتاه و تمیز نگه دارید تا احتمال پاسخ به درمان افزایش یابد.


۷- پسوریازیس آرتریت
این بیماری به حالتی گفته می شود که فرد پسوریازیس و روماتیسم (التهاب مفاصل) را با هم دارد. در ۷۰ درصد از موارد، بیماران حدود ۱۰ سال قبل از اینکه علائم پسوریازیس آرتریت را نشان دهند، به پسوریازیس مبتلا هستند. در حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به پسوریازیس آرتریت، تغییرات ناخن در ارتباط با پسوریازیس را نیز نشان می دهند.

شایع ترین علائم مفصلی پسوریازیس آرتریت شامل موارد زیر است:

-مفاصل دردناک و خشک که به هنگام صبح و بعد از استراحت بدتر می شود
-تورم سوسیس شکل انگشتان دست و پا
-مفاصل گرم که ممکن است تغییر شمل دهند.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات