برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

این خوراکی‌ها باعث تشدید افسردگی می‌شوند

این خوراکی‌ها باعث تشدید افسردگی می‌شوند بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که تعداد زیادی از مواد غذایی که باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند، می‌توانند به‌نوعی محرک شروع افسردگی هم باشند؛ یعنی همبستگی بالایی بین مواد غذایی التهاب‌زا با ایجاد علائم اضطراب و افسردگی وجود دارد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که تعداد زیادی از مواد غذایی که باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند، می‌توانند به‌نوعی محرک شروع افسردگی هم باشند؛ یعنی همبستگی بالایی بین مواد غذایی التهاب‌زا با ایجاد علائم اضطراب و افسردگی وجود دارد. پژوهشگران در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اند که التهاب مزمن در جریان گردش خون می‌تواند منجر به تشدید افسردگی در افراد شود و ارتباط معناداری بین افسردگی و التهاب وجود دارد.

به گزارش «بهپو»، به‌طور کلی می‌توان گفت که 6 گروه از مواد غذایی می‌توانند باعث بروز یا تشدید افسردگی و اضطراب شوند. این 6 گروه شامل موارد زیر هستند.

 

1- فست‌فودها

فست‌فودها یا هر ماده غذایی که به‌شدت سرخ شود، می‌تواند خطر بروز علائم اضطراب و افسردگی را تا 40 درصد افزایش دهد. انواع فست‌فود، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ سوخاری و سایر خوراکی‌های سرخ‌کردنی به‌دلیل داشتن چربی اشباع و چربی ترانس بالا می‌توانند هم التهاب بدن را افزایش دهند و هم خطر بروز افسردگی را بالا ببرند.

 

2- غلات تصفیه‌شده

غلات تصفیه‌شده مانند نان‌های حاوی آرد سفید، برنج سفید، پاستای سفید و تمامی محصولات مشابه هم می‌توانند از طریق بالا بردن سطح التهاب در بدن باعث تشدید حالت‌های اضطرابی و افسردگی شوند.

ازجمله ویتامین‌های ضروری برای بهبودبخشی به عملکرد مغز به‌منظور کاهش استرس و تقویت خلق‌وخو می‌توان به ویتامین‌های گروه B خصوصا B6 اشاره کرد. غلات سبوس‌دار برعکس غلات تصفیه شده، حجم فراوانی از ویتامین‌های گروه B خصوصا B6 را در خود جا داده‌اند. ویتامینB6 موجود در غلات سبوس‌دار به تبدیل تریپتوفان به سروتونین در مغز کمک می‌کند و به‌شدت باعث کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن می‌شود.

 

3- نمک

تحقیقات نشان داده‌اندکه مصرف نمک و غذاهای شور با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا می‌تواند حالت‌هایی از افسردگی را هم به‌وجود بیاورد. ازاین‌رو، بهتر است که در روزهای سرد سال به‌شدت از مصرف غذاهای نمکی یا چاشنی‌های شور مانند خیارشور یا زیتون‌های شور خودداری کنید یا در مصرف آنها جانب احتیاط را در نظر بگیرید.

 

4- شکر

شکر و هر ماده خوراکی یا آشامیدنی دیگری که حاوی مقادیر بالایی از قندهای افزوده باشد، علاوه بر افزایش التهاب در بدن می‌تواند نظم هورمون‌های بدن را هم مختل کند و از این طریق باعث بروز یا تشدید افسردگی شود. از طرف دیگر، مصرف شکر می‌تواند باعث عدم تعادل در انتقال‌دهنده‌های عصبی شود. در حالت عادی، یک میزان پایه از طرف ترشح هورمون‌های مختلف در انتقال‌دهنده‌های عصبی وجود دارد که این میزان پایه از ترشح می‌تواند با مصرف بالای شکر کم یا زیاد شود. همین مساله به‌مرور زمان خطر ابتلا به اضطراب یا افسردگی را تشدید می‌کند.

 

5- شیرین‌کننده‌های مصنوعی

این شیرین‌کننده‌ها مانند آسپارتام نمی‌توانند جایگزین سالمی برای قند و شکر باشند. متاسفانه بعضی افراد بر این باورند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی هیچ عوارضی برای آنان ندارند. این درحالی است که همین محصولات می‌توانند مثلا تعادل بین ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین (هورمون‌های شادی‌آور) با کورتیزول (هورمون استرس) را مختل کنند و از این طریق خطر بروز یا تشدید افسردگی فصلی را افزایش دهند.

 

6- فراورده‌های گوشتی

این مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، هات‌داگ،برگر، ناگت و... حجم بالایی از مواد نگهدارنده، افزودنی، چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع را در خود جا داده‌اند. ازاین‌رو، عادت به مصرف آنها می‌تواند زمینه بروز افسردگی در افراد بدون سابقه ابتلا به افسردگی را به‌وجود بیاورد یا عاملی برای تشدید افسردگی با سابقه ابتلا به این بیماری شود.

با این‌حساب، شاید بتوان مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی فصلی را عادت به مصرف مواد غذایی تازه و سالم و پرهیز از خوردن خوراکی‌های ناسالم و فراوری‌شده دانست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات