برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه با حوادث تلخ کنار بیاییم؟

چگونه با حوادث تلخ کنار بیاییم؟ کمتر کسی را می شناسیم که در طول زندگیش خبر بد نشنیده باشد. حال که گریزی از خبر بد نیست وقتی با آن روبرو شدیم چه کنیم؟ چطور در این مواقع اطلاعاتی را که دریافت می کنید تحلیل کنید؟ چطور با آن کنار بیایید و در آخر، چطور همچنان به زندگی خود ادامه دهید؟

کمتر کسی را می شناسیم که در طول زندگیش خبر بد نشنیده باشد. از دست دادن عزیز، از دست دادن کار، بیماری های سخت و ناعلاج، سیل، زلزله، سقوط هواپیما، جنگ...هر کدام از این خبرها برای اینکه ما را از پا در بیاورد کافی است. حال که گریزی از خبر بد نیست وقتی با آن روبرو شدیم چه کنیم؟ چطور در این مواقع اطلاعاتی را که دریافت می کنید تحلیل کنید؟ چطور با آن کنار بیایید و در آخر، چطور همچنان به زندگی خود ادامه دهید؟

به گزارش «بهپو»، دریافت اخبار بد تاثیر شدیدی بر بدن می گذارد و شما را به واکنش سریع وادار می کند. آدرنالین شروع به پمپاژ می کند و ذهن در عرض چند ثانیه بدترین سناریو ها را طراحی می کند. از یک طرف باید همه عواقب این خبر بد را مدیریت کنید؛ مثل پیدا کردن کار جدید، پرداخت هزینه ها، مراجعه به پزشک یا خبر کردن فامیل و دوستان تا یافتن راهی برای کنار آمدن با تاثیرات خبر بد بر جسم و روحتان.

واکنش آدم های مختلف به استرس ها و تروماها متفاوت است اما مراحلی که در ادامه به آنها می پردازیم به شما کمک می کند در مقابل این کوه عظیم بایستید و با پذیرفتن آن، آسیب کمتری از شرایط متحمل شوید.

 

1- احساسات بدتان را بپذیرید

دریافت خبر بد، باعث ایجاد یک مارپیچ به ظاهر بی پایان از احساسات منفی می شود. روبرو شدن با این احساسات منفی شما را وسوسه می کند که در برابر پذیرفتن و تصدیق کردن احساسات بد از خودتان مقاومت نشان دهید و به اصطلاح خودتان را محافظت کنید.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعاتشان دریافتند اتفاقا تلاش برای نپذیرفتن احساسات منفی، استرس بیشتری در شما ایجاد می کند تا حالتی که به خودتان اجازه دهید با آن روبرو شوید. نتایج آنها نشان داد که پذیرفتن احساسات منفی به جای مقاومت کردن در برابر آن به شما کمک می کند در طولانی مدت احساس بهتری داشته باشید.

دانشمندان می گویند رویکرد ما نسبت به واکنش های احساسی نقش مهمی در بهتر زیستن ما دارد. کسانی که احساسات منفی خود را می پذیرند بدون اینکه تلاش کنند آن را تغییر دهند، تجهیزات بهتری برای مقابله با استرس دارند.

 

2- از شنیدن اخبار دوری نکنید

در روشی مشابه با تلاش برای نپذیرفتن احساسات منفی، بسیاری از افرادی که با خبری بد روبرو شده اند به فاز اجتناب می روند. فاز اجتناب به این معناست که شما تلاش می کنید هر آنچه را که با اخبار ناخواسته در ارتباط است در ذهنتان خاموش کنید. درحالیکه بیشتر وقت ها پرهیز از وضعیت مورد نظر کارایی ندارد و بالاخره شما را وادار می کند حتی بیشتر به آن فکر کنید.

مبارزه برای فکر نکردن به خبر بد باعث ایجاد تنش در معده، شانه ها و قفسه سینه، حواس پرتی در انجام کارها، استرس مزمن، مشکلات گوارشی و بی حالی و بی حوصلگی می شود.

مغز بیشتر از آنچه فکر کنید توانایی مقابله با اخبار بد را دارد. اجازه بدهید مغز کار خودش را بکند و اخبار بد را پردازش و هضم کند.

محققان می گویند وقتی با خبر بدی مواجه می شوید خود را در معرض آن قرار دهید؛ با این کار تاثیراتش بر افکار و روحیه تان را خنثی می کنید. مثلا اگر پیش از رفتن به محل کار در روزنامه خبر بدی می خوانید بهتر است کل مطلب را بخوانید به جای اینکه فقط به تیترش بسنده کنید و همه اطلاعات شما از این حادثه منحصر به تیتر باشد و خود را از فکر کردن به جزئیات واقعه دور نگه دارید.

با تکرار قرار گرفتن در معرض خبر بد، احساس آزادتری برای ادامه روز خواهید داشت بدون اینکه عوارض جانبی شنیدن خبر بد، حالتان را دگرگون کند.

 

3- افکار خود را بازسازی کنید

شما احساست منفی خود را پذیرفتید و خود را در معرض خبر بد قرار دادید؛ حالا چه؟ گاه، بازسازی روش فکر کردن به اخبار بد می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از موقعیت داشته باشید و چشم انداز کلی خود را بهبود ببخشید.

انتظار نمی رود که شما همیشه و در هر شرایطی اتفاقات را تحت کنترل داشته باشید. می توانید از تکنیکی به نام «بازسازی شناختی» کمک بگیرید تا واکنش خود را نسبت به اتفاقاتی که برای شما رخ می دهد و نوع نگاهتان به آنها را تغییر دهید تا تجربه متفاوتی از آن اتفاق داشته باشید.

ایده بازسازی شناختی بر این اصل تکیه دارد که در مواجهه با خبرهای بد به تفسیرهای مثبت تر آن فکر کنید. بازسازی شناختی به شما کمک می کند تا نکات مثبت آن اتفاق را پررنگ کنید و سمت روشن تر آن را نبست به سمت تاریکش ببینید.

مثلا اگر کارتان را از دست داده اید به جای تمرکز بر اشتباهاتی که در این اتفاق نقش داشته اند به فرصتی نگاه کنید که در اختیار شما قرار گرفته است تا کار جدید و چیزهای جدیدتری را تجربه کنید و خلاقیت های کشف نشده خود را بروز دهید.

محققان می گویند وقتی شما میزان آسیبی که دیده اید، غم و اندوه یا شرمندگی اتفاق بدی که برای شما افتاده است فکر می کنید، اوضاع از آنچه هست بدتر می شود. اگر به دور از احساسات منفی به زمینه اصلی اتفاق نگاه کنید مثلا دوستانی که آن روز حضور داشتند یا هوای آن روز یا هر جنبه غیرعاطفی دیگری از آن خاطره به ذهن کمک می کند از احساسات ناخواسته دور باشد.

 

4- غلبه بر سختی ها را بیاموزید

اخراج از شغلی که خانه قلبتان را روی آن بنا کرده بودید، از دست دادن عزیزان یا موفق نشدن در کنکور تنها چند مثال از موقعیت هایی است که ممکن است باعث نا امیدی یا احساس ناکامی شود.

اینها مشکلاتی هستند که هرکسی در زندگی ممکن است تجربه کند اما مهم نوع برخورد شما با مشکل است. برخی به خوبی از پس مشکلات بر می آیند، مقاومتی که آنها را در برابر فشار ایستاده نگه می دارد، اما برخی دیگر در همان ابتدای کار فرو می ریزند.

خبر خوب اینکه تاب آوری و غلبه بر ناملایمات، آموختنی است. باید روی افکار، رفتار و اعمالتان فکر کنید.

تحقیقات نشان داده اند وقتی به دانش آموزان مهارت های خود تنظیمی برای پریدن از روی موانع و سختی ها آموزش داده می شود؛ مثلا هدف گذاری و بازسازی مسیر بعد از یک اتفاق ناگوار، آنها بهتر توانسته اند در زندگی عمل کنند و از پس مشکل بر آیند.

تحقیقات دیگر هم نشان داده اند وبلاگ نویسی درباره غم و اندوه های اجتماعی به مردم کمک می کند راحت تر با مصیبت کنار بیایند. نوشتن به هر شکلی، در روزنامه ها، مجلات یا شبکه های اجتماعی راهی برای رها کردن استرس های احساسی است. به ویژه برای نوجوانان راه حل مناسبی است، همانطور که در مطالعه انجمن روانشناسی آمریکا نشان داده شده است. در مقایسه با نوجوانانی که هیچ کاری نکرده اند یا خاطرات شخصی نمی نویسند کسانی که مشکلات اجتماعی را وبلاگ نویسی کرده اند، اعتماد به نفس، اضطراب اجتماعی و پریشانی عاطفی را بهبود بخشیده اند.

 

5- با خودتان مهربان باشید

و در آخر، وقتی با یک خبر بد، از هر نوعی، روبرو می شوید با خودتان مهربان باشید و از سلامت جسم و روحتان مراقبت کنید. در مواقع بحران و مصیبت، فراموش کردن سلامت خود، ساده ترین کار است.

ما برای شما پیشنهادهایی داریم:

غذای سالم بخورید: سه وعده غذای روزانه را حتما بخورید و در کنار آن میوه و سبزی ها را فراموش نکنید. عادات غذایی ناسالم به طور چشمگیری خلق و خو را بد می کند.

مراقبه ذهن آگاهی را امتحان کنید: در مواجهه با اخبار بد، بیشتر از آنکه تلاش کنید حواستان را پرت کنید یا مثبت باقی بمانید، مراقبه ذهن آگاهی انجام دهید.

مراقبه ذهن آگاهی شما را قادر می سازد تا بر زمان حال تمرکز کنید و نگرانی حاصل از انتظار برای اخبار بد را جبران کنید.

ماساژ دریافت کنید: مطالعه ای که در مجله «Journal of Clinical Nursing illustrated» نشان داد که ماساژ دست و پا به مدت 8 هفته پس از مرگ یک عزیز، باعث تسلای خاطر فرد مصیبت دیده شده است. این مطالعه می گوید ماساژ گزینه ای ارزشمند و حمایتگر برای خانواده های داغدار است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات