برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر عطر گل‌ها بر کاهش استرس و افسردگی

تاثیر عطر گل‌ها بر کاهش استرس و افسردگی از زمان‌های قدیم استنشاق بوی برخی گیاهان برای کاهش استرس، مبارزه با التهاب و افسردگی و خواب راحت تاثیرگذار بوده است و این نتایج به عنوان اولین شواهد علمی، صحت ادعاها در مورد گیاهان و کاهش اضطراب را ثابت می‌کند.

طبق گفته محققان، از زمان‌های قدیم استنشاق بوی برخی گیاهان برای کاهش استرس، مبارزه با التهاب و افسردگی و خواب راحت تاثیرگذار بوده است و این نتایج به عنوان اولین شواهد علمی، صحت ادعاها در مورد گیاهان و کاهش اضطراب را ثابت می‌کند. در روزهای زیبای بهاری، هیچ چیز مانند چند دقیقه وقت گذاشتن و تحسین شکوفه‌های زیبا نیست.

 

بیشتر بخوانید: قدرت بی نظیر عطر گلها در بهبود سلامت جسم و روح

 

با بوییدن گل چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟

به گزارش «بهپو»، رایحه‌ها اغلب می‌توانند خاطرات گذشته را برای ما زنده کنند. چندین مطالعه پزشکی نشان داده است که خاطرات و احساسات را می‌توان با بوهای خاص تشدید کرد. به عنوان مثال، ممکن است استنشاق بوی چمن تازه، خاطرات یک صبح تابستان در کودکی شما را به یادتان بیاورد. این پدیده به دلیل آناتومی مغز رخ می‌دهد.

علم تاکید می‌کند که بو کردن گل رز در زمان خواب باعث تقویت مغز می‌شود. همانطور که از ظاهر امر پیداست، وقت گذاشتن و بوییدن گل رز دارای مزایای چشمگیری از لحاظ سلامتی است. رایحه این گل می‌تواند منجر به حفظ اطلاعات و موفقیت در یادگیری شود و استشمام آن در زمان خواب به تقویت مغز در طول شب کمک کند. به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان پنجاه دانش‌آموز کلاس ششم را مورد آزمایش قرار دادند. از گروه اول خواسته شد هنگام مطالعه بخور معطر گل رز را روی میز تحریر خود قرار بدهند، در حالی که گروه دوم بخور بدون عطر در نزدیکی میز مطالعه‌شان گذاشتند. بر اساس مطالب یکسانی که دانش‌آموزان مطالعه کرده بودند از واژگان امتحان گرفته شد. میزان اطلاعات حفظ شده توسط دانش‌آموزانی که با بخور گل رز مطالعه کردند، نسبت به گروه دیگر که فقط بخور ساده داشتند، بیشتر بود. برخی از دانش‌آموزان هنگام خواب همچنان از بخور معطر گل رز استفاده کردند. هنگامی که از بخور در هر دو مرحله مطالعه و خواب استفاده شد، دانش‌آموزان در یادگیری موفقیت قابل توجهی نزدیک به 30 درصد بیشتر از خود نشان دادند.

دکتر یورگن کورنمایر، یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از یافته‌های خاص که فراتر از مطالعه اولیه بود این است که بوی عطر گل باید تمام شب مورد استشمام قرار بگیرد تا عملکرد بهتری داشته باشیم. زمانی که همراه با استشمام بخور معطر رز می‌خوابید، می‌توانید مغز خود را تقویت کنید و اطلاعات بیشتری را که در طول روز فرا گرفته‌اید، به خاطر بسپارید.

 

بیشتر بخوانید: معجزه رایحه ها در درمان بیماری ها

 

بو چگونه بر روی بدن و ذهن شما تاثیر می‌گذارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر هنگام خواب در اتاقتان از عطر گل استفاده کنید، نسبت به بوهای نامطبوع یا زننده، رویاهای مثبت‌تری را خواهید دید. اگرچه استفاده از رایحه قبل از خواب بر رویاهایی که افراد می‌بینند تاثیر می‌گذارد اما تاثیر بوهای اصلی در دیدن رویای مثبت نزدیک به یک درصد از کل رویاها بوده است. آنچه ما بیشتر در رویاهایمان می‌بینیم از نگرانی‌ها و علایق روزمره مانند دوستان، رانندگی، خرید و ورزش تاثیر می‌پذیرد.

حس بویایی ما ممکن است به اندازه بسیاری از حیوانات قوی نباشد. حدود پنج میلیون سلول گیرنده در بینی انسان وجود دارد در حالی که در بینی سگ 200 میلیون سلول یافت می‌شود اما همین مقدار گیرنده بویایی در انسان نقش مهمی برای بروز احساسات چه از نظر جسمی و چه روحی ایفا می‌کند. این طور تصور می‌شود که تاثیر بو به دلیل اهمیت مرگ و زندگی از زمان انسان‌های اولیه همچنان در مکانیسم مغز ما بجا مانده است. سلول‌های بو در بینی با سیستم لیمبیک مرتبط هستند که از نظر دوران تکاملی یکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های مغز به شمار می‌رود و احساسات، رفتار و حافظه طولانی‌مدت را کنترل می‌کند. کنترل حس بویایی نیز از همین بخش است و در انسان اولیه این حس بسیار قوی‌تر بوده و به او کمک می‌کرد تا از طریق بوییدن هم از وجود دشمنان و هم غذا آگاه شود. اگرچه امروزه اهمیت بویایی تا حد زیادی از بین رفته اما تاثیرات آن بر مغز و بدن همچنان باقی است. همانطور که تحقیقات به طور روز افزون نشان می‌دهند، بوها تقریباً روی همه چیز از رویاها و احساسات گرفته تا رانندگی، استرس، بازی، درد، تمرکز، حافظه و حالت‌های عاشقانه نیز تاثیر می‌گذارد به‌طور مثال درحالیکه بوی اسطوخودوس هورمون‌های خوب را آزاد می‌کند و ما را خوشحال‌تر کند، بوی گل رز فشارخون را پایین می‌آورد و اکالیپتوس هوشیاری را افزایش می‌دهد.

 

بو چگونه بر پول خرج‌کردن تاثیر می‌گذارد؟

بوها می‌توانند بر روی آنچه می‌خریم و میزان هزینه ما تاثیر بگذارند. محققان دانشگاه شیکاگو در یک آزمایش حراج کفش به این نتیجه رسیدند که وقتی در مکان حراج، عطر مطبوع پخش می‌شد خریداران نسبت به مکانی که رایحه دل انگیز در آنجا وجود نداشت، کفش بیشتر می‌خریدند زیرا خرید کفش در مکان اول جذابیت بیشتری داشت.

 

چگونه بو بر تمرکز تاثیر می‌گذارد؟

نعناع، توت‌فرنگی و اسطوخودوس همگی بسیار مفید هستند. در کشور ژاپن در کارخانه چای، هنگام استراحت کارکنان با اسپری کردن عطر اسطوخدوس، عملکرد کارکنان در تولید بهبود می‌یابد. ورزشکاران دومیدانی که نعناع استشمام می‌کنند، سریع‌تر می‌دوند و تمرکز بهتری نسبت به سایر ورزشکاران دارند. کودکان وقتی در معرض عطر توت‌فرنگی تازه قرار می‌گیرند، در امتحانات عملکرد بهتری دارند.

 

بو چگونه رویاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بوییدن گل قبل از خواب می‌تواند به رویاهای مثبت‌تری منتهی شود. در تحقیقی که در مرکز اختلالات خواب دانشگاه ‌‌هایدلبرگ انجام شد، گروهی از مردان و زنان در معرض استشمام بوی گل یا سولفید هیدروژن قرار گرفتند یا اصلاً بویی در اتاق وجود نداشت. نتایج نشان داد که محتوای احساسی رویاهای بعدی با بوهای استشمام شده ارتباط دارد. کسانی که در معرض بوی مطبوع قرار گرفتند به طور قابل توجهی رویاهای دلپذیرتری داشتند تا کسانی که هیچ بویی به مشام آنها نرسیده بود و افرادی که در معرض بوی گوگرد قرار گرفتند، منفی‌ترین خواب‌ها را دیدند. اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بوی خوش می‌تواند خطر کابوس را کاهش دهد؟

 

عطر گل‌ها چگونه بر بی‌خوابی و استرس تاثیر می‌گذارد؟

اسطوخودوس، وانیل، قهوه و گل رز، هر کدام به تنهایی می‌توانند موثر باشند. بر اساس گزارشی از آزمایشات بالینی دانشگاه مریلند، مشخص شد که بوی اسطوخودوس می‌تواند در رفع بی‌خوابی، اضطراب، استرس و درد بعد از عمل تاثیرگزار باشد. طبق گفته محققان اکنون شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد آروماتراپی با اسطوخودوس ممکن است فعالیت سیستم عصبی را کند کرده، کیفیت خواب را بهبود بخشد، آرامش را افزایش دهد و خلق و خوی را در افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند، بهبود ببخشد. بوی قهوه همچنین می‌تواند باعث آرامش شود، رایحه وانیل اثر آرام بخش دارد، بوی گل رز باعث کاهش تنفس و فشارخون می‌شود.

 

بو چگونه بر حافظه تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، بوها محرک‌های بسیار قوی برای خاطرات خاص هستند و در درمان بازیابی خاطرات از دست رفته یا بهبود حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که خاطرات ناشی از بوهای مختلف ‌واضح‌تر، شدیدتر و احساسی‌تر هستند. این طور استدلال می‌شود که قسمتی از مغز که بوی بدن را پردازش می‌کند با قسمت‌هایی که در احساسات و حافظه دخیل هستند، ارتباط مستقیم دارد./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات