برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پژوهشی که امید به درمان طاسی را بیشتر کرده است

پژوهشی که امید به درمان طاسی را بیشتر کرده است پژوهشی جدید در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید نشان می‌دهد علاج طاسی به شناخت فقط به یک چیز بستگی دارد: تغییر شکل «فاکتور رشد بتا».

۸۰ درصد مردان و حدود نیمی از زنان در طول زندگی‌شان دچار از دست دادن بخش قابل‌توجهی از موهای سرشان می‌شوند، اما با این وجود فقط دو داروی تایید‌شده برای طاسی مردانه و یک داروی تاییدشده برای طاسی زنانه وجود دارد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب‌ام‌دی»، در حالیکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دنبال یافتن راهی برای کند یا متوقف کردن طاسی‌شان هستند، یک ماده شیمیایی منفرد به عنوان علاجی احتمالی در صحنه ظاهر شده است. پژوهشی جدید در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید نشان می‌دهد علاج طاسی به شناخت فقط به یک چیز بستگی دارد: تغییر شکل «فاکتور رشد بتا» (TGF-beta). این بررسی که در Biophysical Journal منتشر شده است، نشان می‌دهد که «فاکتور رشد بتا» یا «تی‌جی‌اف- بتا» یکی از شمار بسیار پروتئین‌های کوچکی است که سایتوکاین نامیده می‌شوند وسلول‌های دستگاه ایمنی و سلول‌های خونی را کنترل می‌کنند و به عنوان هماهنگ‌کننده چرخه رشد مو تعیین می‌کند که چه زمانی سلول‌های فولیکول یا پیاز مو رشد کنند و چه زمانی این سلول‌ها بمیرند. این پژوهش با بررسی فولیکول‌ مو که منبعی برای سلول بنیادی است به حوزه پزشکی ترمیمی هم وارد می‌شود و مدلی برای تسریع ترمیم زخم‌ها پیشنهاد می‌کند.

کی‌شوآن وانگ زیست‌ریاضی‌دان در دانشگاه ریورساید و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش می‌گوید:‌ «در داستان‌های علمی- تخیلی، هنگامی که یکی از شخصیت‌های به سرعت از جراحاتش بهبود پیدا می‌کند، ایده این است که سلول‌های بنیادی امکان انجام این کار را داده‌اند. در زندگی واقعی، این پژوهش جدید ما را به شناخت دقیق‌تری از رفتار سلول بنیادی می‌رساند، بنایراین امکان کنترل کردن این سلول و استفاده از آن برای تسریع ترمیم زخم‌ها فراهم می‌شود.»

قدرت تی‌جی‌اف بتا به شدت اثر آن بستگی دارد و پژوهشگران سازوکاری اثر این ماده شیمیایی را «سوئیچ آستانه‌مانند» می‌نامند، به این معنی که مقدار بیش از حد این ماده شیمیایی باعث می‌شود که سلول‌های فولیکول مو بمیرند و مو بریزد. در همان زمان، مقدارهای کمتر این ماده شیمیایی امکان رشد و تقسیم سلول‌ها را ایجاد می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند داشتن توانایی کنترل دقیق میزان‌های تی‌جی‌اف- بتا و درک چگونگی درهم‌کنش این ماده شیمیایی با ژن‌های اختصاصی می‌تواند به دانشمندان آینده کمک کند تا رشد مو را تحریک کنند. سلول‌های بنیادی مانند لوحه‌های سفیدی هستند که بدن می‌تواند آنها را برای تبدیل شدن به انواع دیگر سلول‌ها برنامه‌ریزی کند. سلول‌های بنیادی درون فولیکول مو نقش بی‌همتایی دارند که توجه این پژوهشگران را به خود جلب کرد.: فولیکول‌های مو تنها اندامی در بدن هستند که به طور مداوم حتی بدون اینکه آسیبی دیده باشند، بازسازی و تکثیر می‌کنند.

به گفته وانگ، حتی هنگامی که فولیکول مو به اصطلاح خودش را می‌کشد، هیچگاه ذخیره سلول‌های بنیادی‌اش را از بین نمی‌برد. هنگامی که این سلول‌های بنیاید باقیمانده پیام برای تکثیر را دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول‌های جدید می‌سازند و به فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.

تحریک رشد مو بوسیله فعال کردن سلول‌های بنیادی فولیکول مو ممکن است از طریق بررسی رابطه میان پروتئین تی‌جی‌اف بتا و تمایز سلولی امکان‌پذیر شود.

بهبود زخم‌های پوستی به شکل مطلوب باید با بازسازی فولیکول‌های مو همراه باشد، چرا که پوست انسان از مو پوشید شده است و توانایی برای کنترل میزان‌های تی‌جی‌اف بتا می‌‌تواند به علاج طاسی منجر شود.

وانگ می‌گوید نتایج این پژوهش می‌تواند برای افرادی مبتلا به طیفی از مشکلات کمک کند.‍/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات