برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تصویربرداری از اندام‌های درونی بدن با استیکرهایی به اندازه تمبر

تصویربرداری از اندام‌های درونی بدن با استیکرهایی به اندازه تمبر مهندسان موسسه فناوری ام‌آی‌تی استیکرهایی به اندازه تمبر ساخته‌اند که هنگامی که روی بدن بیماران نصب می‌شود، می‌توانند با استفاده از امواج اولتراسوند تصویربرداری زنده با وضوح بالا از رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی انجام دهد.

مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) استیکرهایی به اندازه تمبر پستی ساخته‌اند که هنگامی که روی بدن بیماران نصب می‌شود، می‌توانند با استفاده از امواج اولتراسوند (مافوق‌صوت) تصویربرداری زنده با وضوح بالا از رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی انجام دهد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ام‌آی‌تی نیوز»، وسائل سونوگرافی یا اولتراسوند فعلی وسائل حجیم و تخصصی هستند که فقط در بیمارستان‌ها و مطب‌ها در دسترس هستند. اما طراحی جدید مهندسان ام‌آی‌تی می‌تواند این فناوری را به شکلی پوشیدنی و در دسترس در حد خریدن چسب زخم از داروخانه درآورد.

این مهندسان در مقاله‌ای که در این باره در ژورنال Science منتشر کرده‌اند، طراحی این این استیکر اولتراسوند جدید را ارائه می‌کنند؛ وسیله‌ای به اندازه یک تمبر پست که می‌تواند به پوست بچسبد و به طور مداوم برای ۴۸ ساعت تصویربرداری سونوگرافی از اندام‌های داخلی انجام دهد.

این پژوهشگران این استیکرها را روی بدن داوطلبان به کار بردند و نشان دادند که این وسائل می‌تواند تصاویر زنده با وضوح بالا از رگ‌های خونی بزرگ و اندام‌های عمقی‌تر مانند قلب، ریه‌ها و معده به دست دهد. این استیکرها در طول مدت بررسی چسبیده به پوست باقی ماندند و تغییرات اندام‌های داخلی را هنگامی که داوطلبان فعالیت‌های گوناگون از جمله نشستن، ایستادن، راه رفتن و دوچرخه‌سواری انجام می‌دا‌دند، ثبت کردند.

ژوانهه ژائو، استاد مهندسی عمران و مکانیک و مهندسی زیست‌محیطی در ام‌‌آی‌تی، نویسنده ارشد مقاله این بررسی می‌گوید:‌ متصور ما این است که می‌توان مجموعه‌ای از استیکرها داشت که هر کدام برای تصویربرداری از یک محل متقاوت بدن طراحی شده‌اند

این استیکرها در حال حاضر برای ایجاد تصاویر واضح باید به مبدل (ترنس‌دیوسر)‌هایی متصل شوند که امواج صوتی را به تصاویر بدل کنند. این پژوهشگران می‌گویند حتی در شکل فعلی، این استیکرها می‌توانند کاربردهایی فوری داشته باشند. برای مثال، این استیکرها را می‌توان برای بیماران در بیمارستان مانند استیکرهای دستگاه‌های مونیتورینگ قلب استفاده کرد و بدون نیاز به تکنسینی که به طور مداوم پروب سونوگرافی را برای مدت طولانی در محل نگهدارد، از اندام‌های داخلی تصویربرداری کرد.

مهندسان سازنده این وسائل در مسیر ساختن شکل بی‌سیم این وسائل هستند و در این صورت این استیکرهای اولتراساوند به صورت ابزارهای تصویربرداری پوشیدنی درمی‌آیند که بیماران می‌توانند پس از نصب شدن آنها در مطب دکتر یا حتی خریدن آنها در داروخانه آنها را به خانه ببرند.

ژائو می‌گوید:‌«هدف ما این است که چند استیکر را در مکان‌های متفاوت بدن قرار دهیم و این استیکرها با تلفن همراه شما ارتباط برقرار می‌کنند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تلفن در صورت تقاضا تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهند کرد.»

«به اعتقاد ما، به این ترتیب عصر جدید از تصویربرداری با وسائل پوشیدنی آغاز می‌‌شود:‌ با قرار دادن چند استیکر روی بدن شما، می‌توان اندام‌های داخلی شما را دید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات