برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علایم کمبود پروتئین را جدی بگیرید

علایم کمبود پروتئین را جدی بگیرید پروتیین برای انواع عملکردهای بدن از جمله ساخت و ترمیم ماهیچه‌‌‌ها، مهار گرسنگی، تثبیت قند خون، رشد مو و ناخن‌های سالم ضروری است و اگر به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه دریافت نشود عوارض زیادی به همراه دارد.

پروتیین برای انواع عملکردهای بدن از جمله ساخت و ترمیم ماهیچه‌‌‌ها، مهار گرسنگی، تثبیت قند خون، رشد مو و ناخن‌های سالم ضروری است و اگر به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه دریافت نشود این موضوع می‌تواند بر وزن و خلق و خوی فرد تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش «بهپو»، بدن انسان می‌تواند 20 تا 30 گرم پروتئین را در یک نوبت جذب کند. بنابراین، برای آنکه از نظر پروتئینی دچار کمبود نشوید حداقل در هر وعده غذایی 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن تان پروتئین مصرف کنید. مصرف این مقدار پروتئین کمک می‌کند تا در طول روز احساس سیری کنید و انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه تان داشته باشید. یادتان باشد که عدم دریافت پروتئین کافی با علایم و عوارضی همراه است.

 

بیشتر بخوانید: پروتئین چیست و چه مقدار از آن در رژیم غذایی ما لازم است؟

 

تورم

یکی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید، تورم (که ادم نیز نامیده می‌شود) به خصوص در ناحیه شکم، پاها و دست‌ها است. یک توضیح احتمالی برای این تورم این است که پروتئین هایی که در خون گردش می کنند -به ویژه آلبومین- به جلوگیری از تجمع مایع در بافت ها کمک می کنند. در واقع وقتی سطح پروتئین خون کاهش پیدا می کند آب به‌جای اینکه وارد خون شود، بیشتر جذب بافت‌های با مقدار بیشتر پروتئین مانند پاها می‌شود. 

اما بسیاری از چیزها می توانند باعث ادم شوند، بنابراین در صورت جدی تر بودن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

تغییرات خلق و خو

مغز برای انتقال اطلاعات بین سلول ها از مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی استفاده می کند. بسیاری از این انتقال دهنده های عصبی از اسیدهای آمینه ساخته شده اند که بلوک های سازنده پروتئین هستند. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی شما می تواند به این معنی باشد که بدن شما نمی تواند به اندازه کافی از این انتقال دهنده های عصبی تولید کند و این امر نحوه عملکرد مغز را تغییر می دهد. برای مثال، با سطوح پایین دوپامین و سروتونین، ممکن است احساس افسردگی یا پرخاشگری بیش از حد کنید.

 

شکنندگی ناخن‌ها و ریزش موها

مو و ناخن از پروتئین هایی مانند الاستین، کلاژن و کراتین ساخته شده اند. وقتی بدن شما به دلیل کمبود پروتئین نتواند آنها را بسازد، ممکن است موهای شکننده یا نازک، پوست خشک و پوسته پوسته و برجستگی های عمیق روی ناخن هایتان داشته باشید. البته رژیم غذایی تنها دلیل ممکن نیست، اما باید در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: علائمی که نشان می دهد به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی کنید

 

ضعف و خستگی

تحقیقات نشان می دهد که فقط یک هفته عدم مصرف پروتئین کافی می تواند بر عضلات مسئول وضعیت و حرکت شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر 55 سال یا بیشتر دارید.  با گذشت زمان، کمبود پروتئین می تواند توده عضلانی شما را کاهش دهد که به نوبه خود باعث کاهش قدرت بدنی می شود، حفظ تعادل را دشوارتر و متابولیسم شما را کند می کند. همچنین زمانی که سلول های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند می تواند منجر به کم خونی شود و از عوارض کم خونی خستگی و ضعف عمومی بدن است.

 

گرسنگی

پروتئین به شما سوخت می دهد و طبیعی است که بخاطر دریافت ناکافی پروتئین گرسنه باشید. پروتیین یکی از سه منبع تامین کننده کالری برای بدن به همراه کربوهیدرات و چربی است. تمایل مداوم به غذاخوردن و ضعف غیرعادی می‌تواند یکی از عوارض عدم‌دریافت کافی پروتئین باشد. یکی از تاثیرات پروتئین، ایجاد احساس سیری است. چنین افرادی باید به مصرف کافی پروتئین در وعده‌های اصلی غذا توجه داشته ‌باشند. مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهای حاوی پروتئین به شما کمک می کند در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشید.

کربوهیدرات‌‌‌ها در مقایسه با چربی و پروتئین خیلی سریع هضم می‌شوند و اگر کمبود پروتئین داشته باشید یک ساعت بعد از صرف غذا گرسنه هستید و دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. مثلا اگر صبحانه فقط شیر و غلات میل کنید خیلی سریع گرسنه می‌شوید اما مصرف وعده‌‌ای حاوی چربی‌ها، کربوهیدرات پیچیده و پروتئین باعث می‌شود برای مدت طولانی تری سیر بمانید. بنابراین، در هر وعده بهتر است 30 درصد از بشقاب غذایتان را پروتئین، 30 درصد را چربی و 40 درصد را کربوهیدرات تشکیل دهد.

 

دیر خوب شدن زخم ها

افرادی که پروتئین کمی مصرف می کنند، اغلب متوجه می شوند که مدت زمان زیادی طول می کشد تا زخم ها و خراش هایشان خوب شود. به نظر می رسد همین امر در مورد رگ به رگ شدن و سایر حوادث ناگوار مرتبط با ورزش نیز صادق باشد. این می تواند یکی دیگر از اثرات عدم تولید کلاژن کافی در بدن شما باشد. کلاژن در بافت های همبند و همچنین پوست یافت می شود و برای ساخت آن نیاز به پروتئین است. برای ایجاد لخته خون و التیام زخم ها نیز به پروتئین نیز نیاز دارید.

 

بیمار شدن یا دیر خوب شدن

اسیدهای آمینه موجود در خون به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا آنتی بادی هایی بسازد که گلبول های سفید خون را برای مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و سموم فعال می کند. شما برای هضم و جذب سایر مواد مغذی که شما را سالم نگه می دارند به پروتئین نیاز دارید. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروتئین می تواند سطح باکتری های خوب مبارزه کننده با بیماری را در روده شما تغییر دهد.

 

اختلال خواب

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، عدم‌دریافت کافی پروتئین‌ها باعث می‌شود تولید هورمون‌ها نیز مختل شود و ناهماهنگی‌هایی در عملکردهای بدن اتفاق ‌افتد. به‌همین دلیل سطح تریپتوفان که یکی از اسیدهای آمینه ضروری است، کافی نخواهد بود و مانع از عملکرد خود به‌عنوان پیش‌ساز سروتونین می‌شود. سروتونین هورمونی است که احساس نشاط و خواب مطلوب را تسهیل می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات