برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علائمی که نشان می دهد به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی کنید

علائمی که نشان می دهد به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی کنید رژیم غذایی ضعیف اگرچه ما را از سیری نجات می دهد اما در دراز مدت بدن را از دریافت مواد مغذی محروم می کند. این محرومیت پیامدهایی دارد که نشاندهنده کمبود مواد مغذی است.

یک روز یا یک هفته انتخاب نادرست غذا، آسیب زیادی به بدن نمی‌رساند اما هنگامی که با انتخاب یک رژیم‌غذایی ضعیف، بدنتان را به مدت طولانی از دریافت مواد‌مغذی محروم می‌کنید، پیامدی برای بدن خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم چه ویتامینی کم داریم؟

 

ریزش موها

ریزش روزانه حدودا 100 تار مو طبیعی است اما اگر تارهای موی زیادی را روی بالش یا زیر دوش مشاهده کردید، ممکن است بدنتان کمبود آهن داشته باشد. فقط شما این مشکل را ندارید. ریزش مو شایع‌ترین نشانه کمبود مواد‌مغذی بین مردم جهان است. پزشک می‌تواند سریع آزمایش خون انجام دهد تا ببیند آیا میزان آهن به حداقل رسیده است. بیشتر از غذاهای سرشار از آهن استفاده کنید؛ مانند گوشت گاو، مرغ، اسفناج، لوبیا و بادام‌هندی.

 

خستگی بی‌دلیل

وقتی ۳مورد خواب، استرس و بیماری موجب خستگی می‌شود، وقت آن است که ویتامین D بدن خود را بررسی کنید. این ویتامین فوق‌العاده است. وقتی بدن ما در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، ویتامین D را جذب می‌کند اما در بسیاری از غذاها به طور طبیعی موجود نیست. اگر غالبا از وجود نورآفتاب محروم هستید، مواد سرشار از ویتامین‌D را در رژیم‌غذایی خود قرار دهید؛ مانند ماهی تن، سالمون، شیر، آبمیوه و غلات یا در مورد مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

 

نشانگان سوزش دهان

نام آن گویای این بیماری است. این بیماری لثه، لب، قسمت داخلی گونه و کام دهان را دچار سوزش می‌کند یا ممکن است دهان خشک یا بی‌حس شود. یکی از مواردی که موجب سندرم سوزش دهان می‌شود کمبود ویتامین‌های گروه‌B  مانند فولات، تیامین و B6 است. برای تقویت B6 در رژیم‌غذایی خود، بیشتر از لوبیا، موز، اسفناج، غلات غنی شده استفاده کنید.

 

خشکی پوست

یکی از بیشترین وظایف ویتامین ‌A، رشد و نگهداری بافت‌هایی است که در تمام سطوح بدن و داخل و خارج بدن وجود دارند. وقتی کمبود ویتامین‌A دارید، ممکن است پوستی خشک و پوسته‌پوسته داشته باشید؛ از جمله در لب‌ها. برای دریافت بیشتر این ماده‌مغذی از سبزیجات برگ‌پهن، مانند اسفناج و کلم پیچ، سبزیجات نارنجی مانند سیب‌زمینی ‌شیرین و هویج، میوه‌های نارنجی مانند طالبی و زردآلو استفاده کنید.

 

ناخن‌های قاشقی

وقتی بدن ما به آهن بیشتری نیاز دارد، ممکن است ناخن‌ها نرم و از لبه‌ها خمیده شود و شکل قاشقی به خود بگیرد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از هموکروماتوز باشد، شرایطی که موجب جذب بیش از حد آهن در بدن می‌شود. ناخن‌های شیرخواران ممکن است ابتدا قاشقی باشد اما با افزایش سن، شکل آن تغییر کند. اگر برای شما هم این مشکل ایجاد شد، برای یافتن علت آن به پزشک برای انجام آزمایش خون مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: تشخیص کمبود ویتامین ها از روی رنگ چهره

 

ترک گوشه‌های لب

این عارضه به صورت پوسته خشک یا تحریک شده در یک یا هردو گوشه لب ایجاد می شود و زخم‌‌ آن دردناک و با خونریزی همراه است. عوامل زیادی می‌توانند موجب این وضعیت شوند که به آن التهاب گوشه لب نیز گفته می‌شود. اگر استفاده از بالم لب آن را بهبود نبخشد، می‌تواند نشانه کمبود آهن یا ویتامین‌های گروه‌ Bمانند ریبوفلاوین باشد. غذاهای سرشار از ریبوفلاوین شامل موارد زیر است: تخم‌مرغ، گوشت لخم، شیر، سبزیجاتی مانند مارچوبه و کلم بروکلی.

 

التهاب زبان

از روی شکل زبان هم می‌توان فهمید که بدن چه مشکی دارد. به این حالت التهاب زبان نیز گفته می‌شود. زبان صاف و براق و متورم می‌تواند نشانه کمبود ویتامینB و آهن یا اسید فولیک، نیاسین، ریبوفلاوین و B12 باشد. اگر مشکل از همین کمبود ویتامین‌ها باشد، ممکن است زبان نیز دچار آسیب شود. برای دریافت ویتامین‌B بیشتر، خوراکی‌های زیر را انتخاب کنید؛ مانند ماهی، گوشت، شیر، تخم‌مرغ، غلات غنی شده.

 

بی‌علاقگی

کمبود موادمغذی می‌تواند مغز و همچنین بدن را تحت تاثیر قرار دهد. فولات ویتامین‌B را اسید فولیک می‌نامند که به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌‌های قرمز خون و موادشیمیایی تنظیم‌کننده خواب و خلق و خو را تولید کند. وقتی به اندازه کافی غذا نمی‌خورید، ممکن است دچار فراموشی، ضعف و بی‌حالی شوید‌(این به این معنی است که انرژی و اشتیاق کافی ندارید). فولات بدن خود را با مصرف این موارد بیفزایید: غلات غنی شده، نخودفرنگی، مارچوبه، اسفناج.

 

کبودی‌ها

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، وجود کلاژن در بدن، بیش از پروتئین‌های دیگر است. کلاژن همه چیز از جمله سلول‌های پوست را کنار هم نگه می‌دارد. اگر بیشتر از حد معمول کبودی روی پوست خود مشاهده کردید، ممکن است نشانه کمبود ویتامین‌C  باشد که عنصر اصلی کلاژن است و نشان می‌دهد که در معرض این خطرات قرار دارید؛ اختلال در خوردن، کم‌خوری به دلیل بیماری، بیماری گوارشی جدی، به دود روی میوه‌ها و سبزیجات زیر تمرکز کنید، خصوصا: فلفل دلمه‌ای، مرکبات، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات