برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تراکم استخوان، شاخص سلامت

تراکم استخوان، شاخص سلامت اندازه‌گیری تراکم استخوان یکی از راه‌های سنجش سلامتی است.

اندازه‌گیری تراکم استخوان یکی از راه‌های سنجش سلامتی است. در سال‌های اخیر با ورود دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان تمایل فزاینده‌ای در میان پزشکان و در پی آن بیماران برای انجام این آزمایش و بررسی احتمال پوکی استخوان به وجود آمده است.
متاسفانه مثل بسیاری دیگر از روش های بررسی جدید با توجه به مدرن بودن این نوع عکسبرداری برخی تصور می کنند معجزه می کند و تمایل زیادی برای انجام آن دارند، اما واقعیت این است که با وجود کمکی که اندازه گیری تراکم استخوان به تشخیص پوکی استخوان می کند گاهی این آزمایش بی علت درخواست می شود و هزینه های اضافی برجامعه تحمیل می شود.

 

تراکم استخوان چیست؟

از ابتدای تشکیل جنین بتدریج کلسیم در استخوان ها رسوب می کند و در زمان رسیدن به سن بلوغ و جوانی در بیست سالگی استخوان ها کاملا متراکم می شود.
 

چه عواملی در تراکم استخوان موثر است؟

ژنتیک و میزان فعالیت بدنی مهم ترین عامل تعیین تراکم استخوان است. بعد از این دو عامل میزان مصرف کلسیم و ویتامین دی نیز در متراکم کردن استخوان موثر است.
به عبارت دیگر کسانی که ورزش را در سنین کودکی شروع کنند و تغذیه پر از لبنیات داشته باشند، سرمایه بیشتری از استخوان متراکم را در ابتدای جوانی خواهند داشت. پس از این که استخوان ها در سن جوانی متراکم شد، شروع به پوک شدن می کنند. اینجا هم در سیر نزولی تراکم استخوان، ورزش، مصرف کلسیم و ویتامین D موثر است.
به این ترتیب کسانی که ورزش منظم و مداوم می کنند، هم استخوان های متراکم تری خواهند داشت و هم سیر پوک شدن استخوان در بدن آنها کند خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان بدهند؟

 

چه زمانی تراکم استخوان را باید اندازه بگیریم؟

از آن جا که در خانم ها پس از یائسگی تراکم استخوان کم می شود و پس از شصت وپنج سالگی احتمال شکستگی به دلیل پوکی استخوان وجود دارد، در خانم های 55 سال و بالاتر بهتر است تراکم استخوان سنجش شود.در آقایان هم این تست بعد از 60 سالگی یکبار توصیه می گردد.

از موارد دیگری که این آزمایش توصیه می شود، شامل خانم هایی است که خیلی زود یائسه شده اند و کسانی که کورتون به مدت طولانی استفاده کرده اند. در مواردی که استخوان ها با ضربه کوچکی شکسته شوند، مثلا وقتی با یک زمین خوردن ساده استخوان لگن می شکند، باید به پوکی استخوان شک و تراکم استخوان را اندازه گیری کرد.

 

آیا بعد از انجام تست سنجش تراکم استخوان نیاز به درمان وجود دارد؟

درمان پوکی استخوان زمانی انجام می شود که آزمایش سنجش تراکم استخوان نشان دهنده پوکی استخوان باشد.در این حال با داروهایی مثل آلندرونات که به صورت قرص های روزانه یا هفتگی وجود دارد یا با تزریق آمپول های مشابه مانند زولدرونیک اسید که به صورت سالانه انجام خواهد شد، بیماری درمان می شود. مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D به موازات این درمان ها برای بهبود لازم و موثر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات