برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش آلودگی هوا در ابتلا به کبد چرب

نقش آلودگی هوا در ابتلا به کبد چرب مطالعات محققان دانشگاه سیچوان چین نشان می‌دهد قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

مطالعات محققان دانشگاه سیچوان چین نشان می‌دهد قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

به گزارش «بهپو»، بیماری کبد چرب از دهه ۱۹۸۰ میلادی در سراسر جهان رو به افزایش است و در حال حاضر حدود یک چهارم جمعیت جهان و اکثر بزرگسالان مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس آمار این عارضه در آسیا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی به ۴۰ درصد افزایش یافته است که بسیار خطرناک است و می‌تواند در صورت پیشرفت به سیروز و سرطان کبد تبدیل شود.  

‌کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از پنج تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید.

دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبدی ارثی، کاهش سریع وزن  و سوء تغذیه هستند.

مطالعات محققان دانشگاه سیچوان چین نشان می‌دهد اپیدمی کبد چرب مربوط به تغییرات محیطی و سبک زندگی است که همراه با صنعتی شدن سریع در سراسر جهان به ویژه آسیا افزایش یافته است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس»، این مطالعه با بررسی حدود ۹۰ هزار بزرگسال در چین نشان می‌دهد قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد. این احتمال در افراد سیگاری و دارای رژیم غذایی پرچرب بسیار بیشتر است و مصرف الکل نیز آن را تشدید می‌کند. تجمع بیش از حد چربی به ویژه در ناحیه شکم از دیگر عوامل تشدیدکننده این عارضه است. مطالعات قبلی نیز نشان داده بود آلودگی هوا خطر بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت را افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی آلودگی هوا را در فهرست عوامل اصلی مرگ و میر و بالاتر از سیگار، الکل و بیماری‌های عفونی قرار داده است.

نتایج این مطالعه در نشریه Hepatology منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات