برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علایم هشدار دهنده سرطان لوزالمعده

علایم هشدار دهنده سرطان لوزالمعده سرطان لوزالمعده اغلب تا زمانی که پیشرفته نشده شناسایی نمی شود. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، علائم تنها پس از رشد و گسترش سرطان پانکراس ایجاد می‌شوند. در این مرحله درمان سرطان لوزالمعده بسیار سخت است.

سرطان لوزالمعده اغلب تا زمانی که پیشرفته نشده شناسایی نمی شود. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، علائم تنها پس از رشد و گسترش سرطان پانکراس ایجاد می‌شوند. در این مرحله درمان سرطان لوزالمعده بسیار سخت است.

لوزالمعده یا پانکراس «Pancreas» غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته‌است. لوزالمعده متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است. پانکراس نقش اساسی در تبدیل غذایی که می خوریم به سوخت سلول های بدن دارد. لوزالمعده دو عملکرد اصلی دارد: یک عملکرد برون ریز که به هضم غذا کمک می کند و یک عملکرد غدد درون ریز که قند خون را تنظیم می کند.

از آنجایی که بیش از 95 درصد سرطان لوزالمعده از نوع برون ریز است، ابتدا این علائم و سپس علائم انواع نادر سرطان پانکراس را توضیح خواهیم داد.

 

بیشتر بخوانید: علایمی که هشدار می دهند نارسایی لوزالمعده دارید

 

علائم سرطان پانکراس: موقعیت لوزالمعده در بدن مهم است

سرطان لوزالمعده در ابتدا و در حین رشد، بی‌صدا و بدون درد است. وقتی سرطان لوزالمعده به اندازه ای رشد می کند که علایم ظاهر می شود، معمولا به خارج از لوزالمعده رسیده است. به دلیل موقعیت لوزالمعده در بدن، علائم عبارتند از:

 

1- زردی: از آنجایی که سرطان لوزالمعده مجاری را که صفرا را به داخل روده آزاد می کند (مجرای صفراوی مشترک) مسدود می کند، مواد تشکیل دهنده صفرا در خون تجمع می یابند. این امر باعث زرد شدن پوست و چشم ها می شود که به آن یرقان می گویند. همین انسداد باعث تیره شدن ادرار، مدفوع روشن و خارش می شود.

2- درد شکم: سرطان لوزالمعده می تواند باعث ایجاد درد مبهم در قسمت بالای شکم شود که به پشت منتشر می شود. درد ممکن است بیاید و برود.

3- کمر درد

4- نفخ: برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده احساس سیری زودهنگام با وعده های غذایی (سیری) یا تورم ناراحت کننده در شکم دارند.

5- حالت تهوع

6- استفراغ

به طور کلی، علائم سرطان در قسمت سر لوزالمعده زودتر از قسمت بدنه و دم ظاهر می شود. به خاطر داشته باشید که داشتن یک یا همه این علائم به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان پانکراس هستید. دلایل زیادی برای این نوع علائم وجود دارد.

 

سرطان پانکراس: علائم کل بدن

همانطور که سرطان لوزالمعده رشد می کند و گسترش می یابد، کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. علائمی که ظاهر می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- کاهش وزن

2- بدحالی

3- از دست دادن اشتها

4- قند خون بالا: برخی از افراد مبتلا به سرطان پانکراس به دیابت مبتلا می شوند زیرا سرطان توانایی پانکراس برای تولید انسولین را مختل می کند. (با این حال، اکثر قریب به اتفاق افرادی که تشخیص جدید دیابت دارند، سرطان پانکراس ندارند).

 

علائم نادر سرطان پانکراس

تومورهای سلول جزیره ای که تومورهای عصبی غدد درون ریز نیز نامیده می شوند، از سلول های لوزالمعده که هورمون ها را می سازند، به وجود می آیند. تومورهای سلول جزیره ای کمتر از 5 درصد از کل تومورهای پانکراس را تشکیل می دهند.

مانند آدنوکارسینوم پانکراس، تومورهای سلول های جزیره ای ممکن است باعث درد شکم، کاهش وزن، تهوع و استفراغ شوند. هورمون های آزاد شده توسط تومور سلول جزیره ای نیز می توانند علائمی ایجاد کنند؛ این علایم عبارتند از:

 

● انسولینوما (انسولین اضافی): تعریق، اضطراب، سبکی سر و غش به دلیل قند خون پایین

● گلوکاگونوما (گلوکاگون اضافی): اسهال، تشنگی یا ادرار بیش از حد، کاهش وزن

● گاسترینوم (گاسترین اضافی): درد شکم، زخم معده که می تواند خونریزی کند، رفلاکس، کاهش وزن

● سوماتوستاتینوم (سوماتوستاتین اضافی): اسهال، کاهش وزن، درد شکم، مدفوع چرب بدبو

● ویپوما (پپتید وازواکتیو روده اضافی): اسهال آبکی، گرفتگی شکم، برافروختگی صورت

 

علائم پنهان سرطان پانکراس

علائم اولیه سرطان پانکراس در تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا ممکن است وجود داشته باشد که می تواند منجر به تشخیص زودهنگام شود. متأسفانه، محققان نتوانسته اند هیچ الگوی قابل پیش بینی را شناسایی کنند.

مشکل تشخیص سرطان لوزالمعده این است که هیچ آزمایش غربالگری قوی برای شناسایی زودهنگام آن وجود ندارد و بیماران تا اواخر بیماری علائمی ندارند. علیرغم پیشرفت‌های فوق‌العاده در تشخیص سرطان و درمان سایر انواع سرطان، میزان بقای پنج ساله سرطان لوزالمعده از 3 درصد به تنها 10 درصد در چند دهه گذشته بهبود یافته است.

عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی است و نیز می‌تواند شامل چاقی یا سیگار کشیدن باشد، اما این عوامل پیش‌بینی کننده نسبتا قوی برای سرطان لوزالمعده نیستند. دیابت طولانی‌مدت و پانکراتیت مزمن از دیگر عوامل خطر هستند.

تا زمانی که سرطان تشخیص داده شود، 80 درصد از بیماران دیگر واجد شرایط جراحی نیستند، که تنها راه درمان سرطان است. درمان‌های دیگر شامل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، اگر علائمی مانند کاهش وزن ناخواسته، کاهش مداوم اشتها، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره یا مدفوع روشن داشتید به آن بی توجه نباشید. حال عمومی ناخوش مداوم که بدتر می شود، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال نیز نگران کننده هستند. اگر احساس می کنید چیزی درست نیست، به پزشک خود مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات