برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر مخرب غذاهای فرآوری شده بر حافظه سالمندان

تاثیر مخرب غذاهای فرآوری شده بر حافظه سالمندان مطالعات جدید محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری‌شده منجر به التهاب عصبی و کاهش حافظه سالمندان می‌شود.

مطالعات جدید محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری‌شده منجر به التهاب عصبی و کاهش حافظه سالمندان می‌شود.

به گزارش «بهپو»، در این مطالعه موش‌ها به مدت چهار هفته رژیم غذایی فوق فراوری‌شده داشتند. نتایج نشان داد واکنش التهابی قوی ناشی از این مواد غذایی در مغز موش‌ها منجر به کاهش حافظه شد. در ادامه به موش‌ها مکمل‌های امگا ۳ داده شده و نتیجه نشان داد اثرات التهابی و مشکلات حافظه به میزان زیادی کاهش یافت.

مشکلات التهابی و حافظه ناشی از مصرف غذاهای فراوری‌شده در مدل‌های حیوانی جوان گزارش نشده است. محققان احتمال می‌دهند انسان نیز از الگویی مشابه پیروی کند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) که اصطلاحا دست راست سازمان جهانی بهداشت در زمینه تحقیقات محسوب می‌شود،‌ گوشت فرآوری‌شده را به عنوان ماده‌ای درنظر می‌گیرد که برای طعم‌دار شدن تحت فرآیندهایی نظیر نمک‌سودشدن،‌ دودی شدن، تخمیر و سایر روش‌های مشابه قرار می‌گیرد. بیکن، سوسیس،‌کالباس، کنسرو گوشت و ماهی و ماهی دودی نمونه‌هایی از این مواد هستند. برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی به منظور افزایش رنگ، طعم و ماندگاری از نیتریت سدیم برای فرآوری گوشت استفاده می‌کنند.

غذاهای فرآوری شده معمولا حاوی روغن هیدروژنه، امولسیفایرها (نوعی ماده چرب برای مخلوط شدن مایعات)، طعم‌دهنده‌های شیمیایی، مواد نگهدارنده و شیرینی‌های با فروکتوز بالا هستند.

مطالعات محققان دانشگاه نورث وسترن نشان می‌دهد مصرف دو وعده گوشت قرمز در هفته خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را ۳ تا ۷ درصد افزایش می‌دهد. در ادامه این مطالعه آمده است مصرف دو وعده گوشت فرآوری‌شده نیز خطر مرگ زودرس  را ۳ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس»، بر اساس این مطالعه، غذاهای فرآوری شده بر عادت‌های غذایی و اشتهای کاذب تاثیرگذار هستند و تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می‌دهند و به همین دلیل است افرادی که مدام از غذاهای آماده و فرآوری استفاده می کنند، معمولا دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات