برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چاقی در کودکان

چاقی در کودکان چاقی در کودکان از این نظر مهم است که در بزرگسالی فرد را به بیماری های دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا گرفتار کرده و در کودکی می تواند باعث افسردگی و اعتماد به نفس پایین کودک شود.

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد که در کودکان امریکایی اگر روزانه ۱۱۰ – ۱۶۵ کالری اضافی مصرف کنند در طول یک دوره ده ساله ۵ کیلوگرم به وزن کودک اضافه می شود حال اگر یک نوجوان روزانه ۷۰۰ – ۱۰۰۰ کالری اضافه تر از نیاز بدن مصرف کند به طور متوسط ۲۶ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کند.
چاقی دوران کودکی یک بیماری جدی پزشکی است که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. و این زمانی است که وزن کودک با توجه به سن او بالا تر از مقدار نرمال باشد. هر چه در کودکی، چاق تر باشند در بزرگسالی بیشتر چاق می ماند. و چاقی در کودکان از این نظر مهم است که در بزرگسالی فرد را به بیماری های دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا گرفتار کرده و در کودکی می تواند باعث افسردگی و اعتماد به نفس پایین کودک شود.

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد  که در کودکان امریکایی اگر روزانه ۱۱۰ – ۱۶۵ کالری اضافی مصرف کنند در طول یک دوره ده ساله ۵ کیلوگرم به وزن کودک اضافه می شود حال اگر یک نوجوان روزانه ۷۰۰ – ۱۰۰۰ کالری اضافه تر از نیاز بدن مصرف کند به طور متوسط ۲۶ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کند. واضح ترین علامت چاقی، تجمع چربی در بدن و علائم دیگری مانند تغییرات شیمیایی در بدن که موجب بیماری می شود. کودکان دارای اضافه وزن در معرض خطر بیماریهای  مانند ( دیابت نوع دو، فشار خون بالا، تجمع چربی در کبد، آپنه هنگام خواب، شروع زود هنگام قاعدگی دختران در ابتدای بلوغ  ، اختلالت غذا خوردن، درد مفاصل، افزایش اضطراب و استرس، افسردگی، قرار گرفتن در معرض تعصب و تبعیض های اجتماعی، احساس کم ارزشی در کودک ) قرار می گیرند. چاقی در کودکان به علت افزایش مصرف غذا و کاهش مصرف انرژی بوجود می آید.

دلایل افزایش مصرف غذا در کودکان

نوشیدنی های شیرین را افزایش و مصرف شیر را کاهش می دهند.
بیشتر وعده های غذایی را در خارج منزل و رستوران ها مصرف می نمایند.
بیشتر از غذاهای آماده در منزل استفاده می کنند.
کودکان چاق بیشترغذاهای پر چربی مصرف می کنند.
صبحانه کافی نمی خورند و سپس غذاهای آماده و با چربی بالا مصرف می نمایند.

دلایل مصرف ناکافی انرژی در کودکان

کودکان چاق در خانه وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و یا کار با کامپیوتر می کنند.
از وسیله نقلیه به جای پیاده روی استفاده می کنند.
در مدرسه فعالیت فیزیکی ندارند.
عوامل دیگر چاقی در کودکان شامل ( گرایش به سمت افزایش وزن، بیماریهای روانی، استرس، خواب کم، داشتن حداقل یکی از والدین چاق، اختلات ژنتیکی و یا پزشکی، کم کاری تیروئید، برخی داروها مانند ( کورتن ها، ضدافسردگی های سه حلقه ای ) می باشد که این عوامل نادر است. جامعه و مدارس باید برای شکل دادن به  نگرش کودکان در مورد مواد غذایی، ورزش و شیوه زندگی سالم تلاش کنند. والدینی که کودک چاق دارند برای کمک به کودک خود باید به یک متخصص تغذیه یا رشد کودکان مراجعه کنند تا پس از انجام  بررسی ها و آزمایشهای لازم برای ( نداشتن کم کاری تیروئید و بیماریهای ژنتیکی ) یک برنامه برای از بین بردن کالری های اضافی و افزایش مقدار غذاهای غنی از مواد مغذی و کم کالری برای آنها در نظر گرفته شود. آموزش تغذیه معمولا شامل تمام اعضای خانواده می شود و علاوه بر رژیم غذایی، کودکان به انجام فعالیت های فیزیکی تشویق شوند. پزشک می تواند روشهای غلط غذایی، مقدار و نوع مواد غذایی بر اساس سن، وزن و سطح فعالیت کودک را برای خانواده توضیح دهد.

دستورات غذایی برای کودکان چاق بالای دو سال

کودکان ۲ - ۳ سال ۳۵ درصد و بالای ۳ سال ۳۰ درصد از کالری مورد خود را باید از چربی ها بدست آورند این چربی ها از نوع چربی های اشباع نشده باشد و از خوردن چربی های اشباع اجتناب شود. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده ولی مصرف آب میوه محدود شود. حداقل نیمی از دانه های خورده شده از غلات سبوس دار باشد. مصرف نوشیدنی های شیرین گازدار بسیار محدود شود. بعد از دو سالگی از مواد لبنی بدون چربی یا کم چرب مصرف شود. ولی قبل از دو سال کودک برای رشد سیستم عصبی نیاز به چربی شیر دارد.

دستورات غذایی برای کودکان که فعالیت فیزیکی کم دارند.

تغذیه در کودکان ۲ – ۳ سال

کودکان ۲ - ۳ سال روزانه ۱۰۰۰ کالری نیاز دارند که می توانند روزانه دو لیوان شیر، ۵۸ گرم گوشت یا لوبیا، یک فنجان میوه، یک فنجان سبزیجات، ۸۴ گرم غلات مصرف کنند

تغذیه در دختران ۴ – ۸  سال

دختران بین سنین ۴ – ۸ سال روزانه ۱۲۰۰ کالری انرژی نیاز دارند که می توانند دو فنجان شیر، ۸۴ گرم لوبیا، ۱.۵ فنجان گوشت بدون چربی یا میوه، یک فنجان سبزیجات، ۱۱۲ گرم غلات مصرف کنند.

تغذیه در پسران 4 – 8 سال

پسران بین سنین 4 – 8 سال روزانه ۱۴۰۰ کالری نیاز دارند که باید دو فنجان شیر، ۱۱۲ گرم گوشت یا لوبیا، ۱.۵ فنجان میوه، ۱.۵ فنجان سبزیجات و ۱۴۰ گرم از دانه ها مصرف کنند.

تغذیه در دختران ۹ – ۱۳ سال

دختران سنین ۹ – ۱۳ سال روزانه ۱۶۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱.۵ فنجان میوه، دو فنجان سبزیجات و ۱۴۰ گرم غلات مصرف کنند.

تغذیه در پسران ۹ – ۱۳ سال

پسران سنین ۹ – ۱۳ سال روزانه ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱.۵ فنجان میوه، ۲.۵ فنجان سبزیجات و ۱۶۸ گرم از غلات مصرف کنند.

تغذیه در دختران ۱۴ – ۱۸ سال

دختران سنین ۱۴ – ۱۸ سال روزانه ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۴۰ گرم گوشت یا لوبیا، ۱.۵  فنجان میوه، ۲.۵ فنجان سبزیجات و ۱۶۸ گرم غلات مصرف کنند

تغذیه در پسران ۱۴ – ۱۸ سال

پسران سنین ۱۴ – ۱۸ سال روزانه ۲۲۰۰ کالری نیاز دارند که باید ۳ فنجان شیر، ۱۶۸ گرم گوشت یا لوبیا، ۲ فنجان میوه، ۳ فنجان سبزیجات، ۱۹۶ گرم غلات مصرف کنند.

درمان چاقی در کودکان

کودکانی که اضافه وزن دارند اغلب دارای مشکلات روانی اجتماعی هستند که علاوه بر مشاوره تغذیه ای با روان درمانی می توان به آنها کمک کرد ابتدا باید رفتار درمانی شود و پس از آن افکار و احساسات کودک درباره خود، بدن و رفتارش نسبت به مواد غذایی را تغییر داد. این روش درمانی نسبتا کوتاه است. خانواده درمانی به کودکانی که تغذیه آنها به دلایل عاطفی ارتباط دارد کمک می کند. در این روش استراتژی برای کاهش درگیری، اختلال و استرس ( که از عوامل تحریک در خوردن غذا هستند ) در نظر گرفته می شود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات