برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه باید درمورد مسکن ها بدانید

آنچه باید درمورد مسکن ها بدانید استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ۲ نوع مختلف از مسکن ها می باشند. اگر چه همه انواع مسکن ها در نهایت برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند ولی هر کدام اثر و عوارض مختلفی دارند.استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ۲ نوع مختلف از مسکن ها می باشند. اگر چه همه انواع مسکن ها در نهایت برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند ولی هر کدام اثر و عوارض مختلفی دارند.

قطعا بارها برای شما پیش آمده است که به دنبال یک مسکن خوب باشید. در این مواقع دوستان معمولا پیشنهادات مختلفی برای شما مطرح می کنند: بروفن ، ژلوفن ،استامینوفن و…
ولی آیا تا بحال از خود پرسیده اید که چه فرقی بین این داروها وجود دارد؟
استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ۲ نوع مختلف از مسکن ها می باشند. اگر چه همه انواع مسکن ها در نهایت برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند ولی هر کدام اثر و عوارض مختلفی دارند. ممکن است بعضی از مسکن ها باعث کاهش درد شما شوند و بعضی دیگر خیر.
در این مقاله سعی کردیم به معرفی بعضی از انواع مسکن ها که بیشتر شایع است، بپردازیم.

 

آیا مصرف بیش از حد (اور دوز) مسکن ها برای بدن مشکلی ایجاد می کند؟

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در صورتی که بدون توجه به دستور استفاده شوند برای بدن مشکل ایجاد می کنند، در صورتی که بیش از حد مجاز از این داروها استفاده نمایید ممکن است با عوارض جدی مواجه شوید. برای مثال مصرف بیش از حد استامینوفن باعث ایجاد عوارضی در کبد می شود.
شاید اکثر بیماران ندانند که استامینوفن در بیشتر محصولات دارویی مانند ضد سرفه و سرماخوردگی و… وجود دارد. و شما زمانی که چند قرص را مصرف می کنید ممکن است ناخواسته میزان زیادی استامینوفن به بدن خود وارد کنید. پس حتما سعی کنید قبل از مصرف با پزشک خانوادگی خود مشورت نمایید و محتویات داخل قرص را از روی راهنمای آن چک کنید.

 

چگونه از عوارض داروهای مسکن جلوگیری نماییم؟

- در صورتی که پزشک شما دارو را برای شما تجویز نکرده است همیشه قبل از مصرف راهنمای دارو را مطالعه نمایید.
-داروهای مسکن معمولی فقط برای رفع درد های موضعی و موقتی هستند در صورتی که پس از ۱۰ روز درد شما ادامه پیدا کرد دیگر دلیل ساده ای برای این درد وجود ندارد و باید حتما پزشک خود را ملاقات نمایید.
- از مسکن های غیر التهابی غیر استروئیدب برای درد های مزمن و طولانی مدت استفاده نکنید. هر چه بیشتر از این داروها استفاده کنید مشکلات شما بیشتر می شود. برای درد های طولانی مدت حتما با پزشک خود مشورت نمایید . چون استفاده از داروهای غیر التهابی غیر استروئیدی برای مدت طولانی ممکن است همراه با عوارض کبدی، کلیوی، گوارشی و یا احتمال افزایش حملات قلبی شود.

 

مقایسه مسکن ها

 

استامینوفن

برای درد های خفیف تا متوسط مانند درد های عضلانی، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کمردرد، دندان درد و درد های قائدگی از این مسکن استفاده نمایید. همچنین این مسکن کمک به کاهش تب نیز می نماید.


عوارض احتمالی
مقدار مصرف بیش از حد این دارو ممکن است باعث آسیب کلیه و کبد شود و در نهایت باعث نارسایی کبد نیز گردد. در صورتی که احساس کردید بیش از اندازه از این دارو استفاده کردید مصرف آن را قطع کرده و با دکتر خود مشورت نمایید. نشانه ها و عوارض دارو بلافاصله نمایان نمی شوند و ممکن است بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت ظاهر شوند، عوارضی مثل:
-تهوع و استفراغ
-ناراحتی معده
-از دست دادن اشتها
-تعریق


نکات قابل توصیه
زمانی که از ین دارو استفاده می کنید از داروهای دیگری که حاوی استامینوفن هستند پرهیز نمایید. در صورتی که یکی از حالات زیر را دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید:
-مصرف الکل
-در صورت حاملگی یا شیر دهی
جهت اطلاع از تداخلات دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.
لازم به ذکر است در بین مسکن ها، مصرف استامینوفن با دوز پایین در افراد مسن و خانم های باردار و بیماران قلبی در مقایسه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، ارجحیت دارد.

 

آسپرین

این نوع از داروی ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان دردهای خفیف تا متوسط و کاهش درد استفاده می شود. همچنین این دارو از حملات قلبی در افرادی که درد در سینه دارند جلوگیری می نماید. قبل از استفاده از آسپرین حتما با پزشک خود مشورت نمایید.


عوارض احتمالی
آسپرین ممکن است باعث تحریک معده و خونریزی شود، نشانه های این بیماری عبارت اند از:
-مدفوع به رنگ خون یا سیاه
-استفراغ به رنگ خون یا قهوه ای
این ریسک ها در صورتی که الکل مصرف می کنید بیشتر به وجود می آید.
عوارض آلرژیک نیز ممکن است به وجود آید مانند:
- کهیر
-تورم صورت
-آسم و خس خس سینه
همچنین در صورتی که گوش شما وز وز کرد با پزشک خود مشورت نمایید.
توجه داشته باشید که داروهای ضد التهابی غیر استروسیدی باعث کاهش مزایای آسپرین می شوند.


نکات قابل توصیه
کودکان و افراد زیر ۱۸ سال نباید از آسپرین به خاطر گسترش بیماری ریه و عوارض کشنده دیگر استفاده نمایند.
در صورتی که :
-آلرژی به داروهای ضد التهاابی غیر استروسیدی دارید
-خونریزی یا زخم معده دارید
-باردار هستید
-اخیرا جراحی لثه یا جراحی دندان داشته اید
-داروهای خاص استفاده می نمایید
-داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید
قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

 

داروهای غیر استروسیدی ضد التهابی

این داروها برای درمان درد های خفیف تا متوسط و کاهش تب استفاده می شوند.
بیشتر مورد مصرف آن کاهش التهاب، درد قاعدگی، سرماخوردگی، تب، درد عضلانی، دندان درد، کمر درد، سردرد می باشد.
داروهایی که در این دسته می توان ذکر کرد ایبوبروفن و ناپروکسن می باشند:


عوارض احتمالی
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند لایه های پوشاننده معده را تحریک کرده و باعث افزایش خطر ابتلا به خونریزی معده شوند. برخی از داروها ، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل می توانند این خطر را افزایش دهند.
لازم به ذکر است که مصرف این دارو در دوزهای درمانی در حاملگی و بیماران قلبی منعی ندارد. در صورت ضرورت مصرف آن در بارداری در ماه های آخر به علت احتمال ایجاد عوارض در جنین بایستی با احتیاط و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات