برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 روش برای کاهش دردهای مزمن

10 روش برای کاهش دردهای مزمن چگونه با دردهای مزمن کنار بیاییم و زندگی کنیم؟ در این مقاله 10 راهکار به شما پیشنهاد می کنیم که به شما کمک می کند با درد مزمن کنار آمده و به زندگی روزمره خود ادامه دهید.
چگونه با دردهای مزمن کنار بیاییم و زندگی کنیم؟ در این مقاله 10 راهکار به شما پیشنهاد می کنیم که به شما کمک می کند با درد مزمن کنار آمده و به زندگی روزمره خود ادامه دهید.

1- با ورزش اندورفین بدن را افزایش دهید
دردهای مزمن با آسیب رساندن به بدن فرد، توان او را برای ورزش کردن می گیرند. اما ورزش نکردن نیز باعث از دست رفتن ماهیچه ها و قدرت آنها می شود و در نتیجه درد تشدید می گردد. خوشبختانه، حتی ورزش های سبک هم باعث آزاد شدن اندورفین ها می شود؛ اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. از پزشک خود سوال کنید چه ورزشی برای شما مناسب تر است؟ ایروبیک، تقویتی یا کششی؟ کدامیک از این ورزشها با توجه به وضعیت بدنی تان، به شما احساس افزایش انرژی و تسکین می دهد؟
می توانید از مقالات ورزشی کلینیک آنلاین روماتولوژی هم کمک بگیرید.

2- تنفس، مدیتیشن و بیوفیدبک
بسیار واضح و روشن است که هر یک از این اعمال چه تاثیر شگرفی بر بدن و آرامش آن و تسکین دردها دارد. اما واقعا چرا هیچیک از ما تلاش نمی کنیم در طول روز ساعتی را برای کسب آرامش خود، قرار دهیم؟ تنفس عمیق، بیوفیدبک و تکنیک های آرامش یا مدیتیشن، همگی تکنیک های مدیریت استرس و فشارهای عصبی هستند که به فرد آرامش بخشیده و درد او را تسکین می دهند. می توانید از متخصصین این روش درمانی کمک بگیرید، اما در عین حال به شما توصیه کلی می کنیم: سرعت خود را کم کنید، چشمانتان را ببندید...نفس عمیق و آرام بکشید...نفس را به آرامی بیرون دهید.

3- از نوشیدن الکل اجتناب کنید
برای اینکه فشار ناشی از درد که بر بدنتان وارد می شود، برداشته شده و درد تسکین پیدا کند، باید شب ها خوب بخوابید. اگرچه الکل ممکن است به شما کمک کند در ابتدا احساس خواب آلودگی کرده و به خواب روید، اما در ادامه و زمانیکه تجزیه می شود، عمق خواب را کم می کند، خواب REM را کاهش می دهد و حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند. نتیجه آنکه آرامش شما در خواب گرفته شده و شب بدی را می گذرانید.

4- از بین بردن درد با ترک سیگار
برخی افراد وقتی استرس یا درد دارند با کشیدن یک سیگار موقتا احساس آرامش و تسکین می کنند. اما واقعیت آن است که کشیدن سیکار در دراز مدت به بروز درد کمک می کند. سیگار بهبودی فرد را کُند، وضعیت گردش خون را بد و خطر مشکلات دژنریتیو دیسک (یکی از عوامل ابتلا به کمر درد) را افزایش می دهد. اگر برای ترک سیگار به انگیزه نیاز دارید، چه انگیزه ای بهتر از تسکین درد و خلاصی از آن؟ با پزشک خود مشورت کنید و از او درباره روش های درمانی ترک سیگار و پشت پا زدن به این عادت مضر، کمک بخواهید.

5- با تغذیه مناسب بدن خود را تقویت کنید
یکی از راه های تقویت بدن برای کسانی که با دردهای مزمن زندگی می کنند، داشتن رژیم غذایی متعادل و خوب است. تغذیه صحیح قند خون را بهبود بخشیده، به حفظ وزن متعادل کمک کرده، خطر بیماریهای قلبی را کاهش داده و به هضم خوب غذا کمک می کند. تلاش کنید رژیم غذایی تان سرشار از غلات کامل، محصولات تازه و پروتئین کم چرب باشد.

6- سابقه دردهای روزانه تان را بنویسید
دفتری تهیه کرده و روند روزانه دردهایتان را یادداشت کنید. این کار به پزشک کمک می کند درد شما را بهتر درک کرده و درمان موثرتری را برای درد مزمن شما بکار گیرد. در پایان هر روز، به شدت درد خود نمره 1 تا 10 بدهید. سپس توجه کنید آن روز چه کارهایی انجام داده اید؟ و این فعالیت ها بر احساس درد شما چه تاثیری گذاشته اند؟ و به یاد داشته باشید دفتر یادداشت را در جلسه ملاقات بعدی با پزشک، همراه خود ببرید.

7- برنامه ریزی برای آرامش، تنظیم کردن محدودیت ها
با مراقبت همزمان از سلامت فیزیکی و روحی، بهترمی توانید درد خود را مدیریت کنید. این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید برخی برنامه های خود را به هم بزنید، مثلا به مهمانی که از قبل دعوت شدید نروید، چرا که در آن روز درد غلبه کرده و نیاز به استراحت دارید. یا به این معنا که لازم است برنامه منظمی برای ماساژ ترتیب دهید یا برای افزایش روحیه و سر حال آمدن با دوستانتان برنامه گردش بریزید. اینکه برای مراقبت از حال روح و جسمتان چه کار می کنید کاملا منحصر به خود شماست!

8- محدود کردن خود
حتما می دانید که تمرکز بر درد فقط آن را بدتر می کند. به همین دلیل یکی از نسخه های قوی که برای تسکین درد تجویز می شود، مشغول شدن با فعالیت هایی است که ذهن را از فکر کردن به درد منحرف می کند. به کلاس آشپزی بروید، باغبانی کنید، با فرزندان و نوه های خود سرگرم شوید یا حتی به کلاس ورزش بروید. حتی اگر نتوانید درد را کنترل کنید، می توانید بقیه عمر خود را تحت کنترل خود در آورید. از همین امروز شروع کنید!

9- داروها را بشناسید
داروهایی که برایتان تجویز شده را بشناسید، ببینبد این داروها چه کاری برایشما انجام می دهند و اثرات جانبی آنها چیست؟ سپس درمورد سایر گزینه های درمانی برای بیماریتان تحقیق کنید. هدف شما داشتن روحیه و سطح فعالیت خوب است. اگر چنین نیست، ممکن است درمان دیگری برای شما بهتر باشد. کار شما این است: فعال بودن، سوال پرسیدن و جستجو برای جواب.

10- شما تنها نیستید
از آنجا که از هر سه نفر یک نفر با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می کند، پس شما تنها نیستید. به دوستان و خانواده درباره احساس خود بگویید، چون در غیر اینصورت آنها نمی توانند به شما کمک کنند. برای کمک خواستن از دیگران خجالت نکشید. درباره وضعیت خود هرچه بیشتر اطلاعات کسب کنید. و سپس این اطلاعات را با دیگران به اشتراک گذارید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات