برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

7 دردی که نباید به آنها بی توجهی کرد

7 دردی که نباید به آنها بی توجهی کرد درد به شما اعلام می کند که باید به بدن خود توجه کنید تا علت درد کشف شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت چه دردی را نباید نادیده گرفت و چرا.
اگرچه هیچکس از درد خوشش نمی آید و نمی خواهد آن را تجربه کند، اما درد واکنش طبیعی بدن به چیزی است که در بدن اشتباه رخ داده است. درد به شما اعلام می کند که باید به بدن خود توجه کنید تا علت درد کشف شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت چه دردی را نباید نادیده گرفت و چرا. و البته اگر با وجود اطلاعات زیر همچنان در شک و دو دلی هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.
 

1-بدترین سردرد زندگی تان


بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر سرماخورده اید، ممکن است این علامت سردرد سینوسی باشد. اما احتمال اینکه خونریزی مغزی یا تومور مغزی باشد هم وجود دارد. بجز مواقعی که مطمئن هستید علت درد چیست، هر دردی که به سراغتان آمد آن را بررسی کنید. پزشکان می گویند وقتی کسی به ما مراجعه می کند و می گوید بدترین و شدیدترین سردرد عمرش را گرفته است، آنچه که ما در آموزش پزشکی یاد گرفته ایم این است که این درد علامتی کلاسیک از یک آنوریسم مغزی است که با سردردهای شدید و ناگهانی و معمولا بدون سابقه قبلی همراه است.
 

2-درد یا ناراحتی در قفسه سینه، گلو، فک، شانه، بازو یا شکم


درد قفسه سینه می تواند ذات الریه یا حمله قلبی باشد. اما آگاه باشید که بیماری های قلبی نوعاً به صورت ناراحتی بروز پیدا می کنند، نه درد. پس منتظر درد نمانید. بسیاری از افرادی که  دچار حمله قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند و می گویند مثل اینکه فیلی بر روی سینه شان نشسته است. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

ناراحتی مرتبط با بیماری های قلبی می تواند در قسمت بالای قفسه سینه، گلو، فک، شانه یا بازوی چپ، یا شکم باشد و ممکن است با احساس تهوع همراه باشد. درمورد افرادی که 18 سال سن دارند نگرانی زیادی وجود ندارد اما اگر شخصی ناراحتی مداوم و غیرقابل توضیح داشت و می داند که اینها از علایم پرخطر هستند، جایز نیست که صبر کند. بسیاری از مردم رسیدگی به این دردها را به تاخیر می اندازند چون آن را با سوزش سر دل یا معده درد اشتباه می گیرند. در صورت بروز چنین علایمی فورا با 115 تماس بگیرید و یا به اورژانس مراجعه کنید. اگر در آنجا تشخیص دهند که مشکل چیز دیگری است، خبر خوشی برای شما است!

ناراحتی های متناوب باید جدی گرفته شوند. ممکن است این یک الگو باشد، مثل ناراحتی مربوط به هیجان، ناراحتی عاطفی یا انجام کاری که خستگی زیادی بدنبال دارد. مثلا اگر علایم وقتی به سراغ شما می آید که باغبانی می کنید و زمانی که می نشینید از بین می رود، آنژین صدری دارید. این حالات معمولا در آب و هوای سرد یا گرم بدتر می شود.
علایم ناراحتی در زنان می تواند ظریف و دقیق تر باشد. بیماری های قلبی می توانند به شکل علایم گوارشی مثل نفخ، درد معده یا ناراحتی در شکم در آید و بروز کند. این علایم همچنین با احساس خستگی همراه است. خطر بیماری های قلبی بطور چشمگیری پس از یائسگی افزایش می یابد. اگرچه مردان در هر سنی در خطر بالای بیماری های قلبی هستند، با اینحال بیماری های قلبی زنان بیشتری را نسبت به مردان می کشد.

 

3-درد در قسمت پایین کمر یا بین تیغه های شانه


بیشتر مواقع علت این درد التهاب مفاصل است. احتمال دیگر ممکن است حمله قلبی یا مشکلات شکمی باشد. خطر دیگری که ممکن است نشانه اش این درد باشد، پارگی یا دیسکشن آئورت است که می تواند بصورت درد آزار دهنده یا ناگهانی بروز پیدا کند. افراد در خطر کسانی هستند که به بیماری هایی دچارند که می تواند یکپارچگی دیواره عروق را تغییر دهد. این بیماری ها شامل فشار خون بالا، سابقه مشکلات گردش خون، دیابت است. سیگار کشیدن نیز یکی از فاکتورهای خطرزا در بروز این عارضه است.
 

4-درد شدید شکم


اگر هنوز آپاندیس خود را دارید، احتمال اینکه این درد ناشی از آپاندیس باشد وجود دارد. دردهای شدید شکم گاهی ناشی از پارگی آپاندیس است. مشکلات پانکراس و کیسه صفرا، زخم معده و انسداد روده نیز از جمله عواملی هستند که باعث بروز درد در شکم شده و نیاز به توجه و پیگیری دارند.
 

5-درد ساق پا


یکی از خطرهای کمتر شناخته شده ترومبوز وریدهای عمقی (DVT) است که در آن لخته خون در یک ورید عمقی (معمولا پشت ساق پا یا جلوی ران) تشکیل می شود. این بیماری سالانه 2 میلیون نفر را در آمریکا گرفتار می کند و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. خطری که بیمار را تهدید می کند این است که تکه ای از لخته خون جدا شده و به سمت ریه ها حرکت کند و باعث آمبولی ریوی شود که می تواند کشنده باشد. سرطان، چاقی، عدم تحرک بدلیل بستری بودن روی تخت به مدت طولانی یا مسافرت در مسافت های طولانی، حاملگی و بالا رفتن سن از عواملی است که بروز این بیماری را تشدید می کند.

گاهی فقط ورم بدون درد دیده می شود. اگر توره و درد در ماهیچه های ساق پای خود مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

6-سوزش پا و ساق پا


آمارهای مرتبط با میزان ابتلا به دیابت در ایران متفاوت است، اما به طور میانگین مراجع گوناگون، تعداد مبتلایان به این بیماری را حدود سه تا هفت میلیون نفر در ایران تخمین می‌زنند. به عبارت دیگر 4 تا 10 درصد جمعیت کشورمان با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند. در ایران حدود 50 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بیماری خود ناآگاهند و بسیاری از آگاهان نیز غیرمستقیم و به جهت مراجعه برای بیماری دیگری مورد آزمایش و تشخیص دیابت قرار گرفته‌اند. در برخی افرادی که نمی دانند دیابت دارند، نوروپاتی محیطی می تواند یکی از نشانه های اولیه باشد که در این حالت سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن در ساق پا یا پاها دیده می شود که نشان دهنده آسیب عصبی است.
 

7-دردهای مبهم، ترکیبی یا غیر قابل توضیح


در افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، علایم فیزیکی دردناک مختلفی شایع است. این بیماران از سر دردها، دردهای شکمی، یا دست و پا و گاهی ترکیبی از این دردها شکایت دارند.
از آنجا که این دردها ممکن است به صورت مزمن بوده و شدید و ناتوان کننده نیستند، افراد افسرده، خانواده شان و متخصصان مراقبت سلامت ممکن است این علایم را نادیده بگیرند. بعلاوه هرچه فردی افسرده تر باشد، به سختی می تواند احساسات خود را بیان کند. تمامی این موارد برای اینکه پزشکی را گمراه کند کافی است.

قبل از تشخیص افسردگی در یک فرد علایم دیگری نیز باید وجود داشته باشد. این افراد معمولا برای انجام فعالیت های مورد علاقه شان از دیگران کمک می گیرند، قادر نیستند به طور موثر و کارآمد فکر و عمل کنند و توانایی برقراری ارتباط و همراه شدن با مردم را ندارند. مبتلایان به افسردگی باید فوراً و با پشتکار بیمار و پزشک درمان شوند تا از آسیب های جدی به مغز جلوگیری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات