برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ناگفته های مصرف ترامادول

ناگفته های مصرف ترامادول «ترامادول» یک مسکن مخدر است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید، از جمله درد پس از جراحی، دردهای مفصلی و بیماری‌های زنان و زایمان تجویز می‌شود. این دارو شبیه مورفین کار می کند، اما حدود یک دهم آن قدرت دارد. وقتی ترامادول برای مدت طولانی مصرف شود ممکن است بیمار به آن عادت و وابستگی فیزیکی یا ذهنی ایجاد کند.
«ترامادول» یک مسکن اٌپیوییدی –مخدر- است که برای درمان درد متوسط ​​تا شدید، از جمله درد پس از جراحی، دردهای مفصلی و بیماری‌های زنان و زایمان تجویز می‌شود. ترامادول به گیرنده های اپیویید متصل می شود و توانایی بدن در احساس درد را کاهش می دهد. این دارو شبیه مورفین کار می کند، اما حدود یک دهم آن قدرت دارد.
به گزارش «بهپو»، وقتی ترامادول برای مدت طولانی مصرف شود ممکن است بیمار به آن عادت کند و وابستگی فیزیکی یا ذهنی ایجاد کند. با این حال، کسانی که دردشان ادامه دارد و برایشان ترامادول تجویز شده نباید از ترس وابستگی از مصرف نارکوتیک ها خودداری کنند. زمانی که نارکوتیک ها با هدف تسکین درد مصرف شوند وابستگی ذهنی –اعتیاد- به دنبال نخواهند داشت. اگر درمان به یک باره قطع شود وابستگی فیزیکی ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی در بیمار شود. با این وجود با قطع تدریجی دارو پیش از قطع کامل درمان می توان از بروز عوارض جانبی شدید پیشگیری کرد.
ترامادول دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن است و هیچ‌گاه مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمی‌شود.‌ ترامادول در کنار دارو هایی مانند دیازپام، آلپرازولام و زولپیدم قرار می گیرد.
ممکن است ترامادول در روند درمانتان مفید باشد؛ اما می بایست قبل از مصرف کاملا در مورد آن کسب اطلاع کنید. در اینجا به 10 نکته مهم در مورد ترامادول اشاره می کنیم تا از آن به طور صحیح و ایمن استفاده کنید:
 

ترامادول یک مسکن ضد التهابی غیر استروییدی- NSAID - نیست

ترامادول متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده با نام آگونیست های اپیوییدی است. این به آن معنی است که ترامادول به گیرنده های اپیوییدی مغز متصل می شود و درد را تسکین می دهد. بعضی افراد به اشتباه تصور می کنند ترامادول یک NSAID -داروی ضد التهابی غیر استروییدی- است، اما این طور نیست. همانطور که ترامادول متفاوت از NSAID ها عمل می کند، عوارض جانبی متفاوتی هم دارد که باید تحت ارزیابی قرار بگیرد و سبک سنگین شود.

بیشتر بخوانیدچه مسکنی برای چه دردی؟ آشنایی با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)


 

برخی از افراد نباید ترامادول مصرف کنند

مصرف ترامادول برای افراد زیر 18 سال در سازمان غذا و داروی آمریکا « FDA» تایید نشده است، زیرا کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض خطر مشکلات تنفسی و مرگ ناشی از مصرف دارو قرار دارند.
مصرف این دارو در کسانی که بیماری‌های مزمن کبدی و کلیوی دارند و افراد دارای سابقه تشنج ممنوع است.
مصرف این دارو به مادران شیرده توصیه نمی شود، زیرا ممکن است از طریق شیر مادر به جنین منتقل شود و به او آسیب برساند. از آنجا که ایمنی مصرف ترامادول در دوران بارداری مشخص نشده است، نباید دارو را در بارداری استفاده کرد.
 

ترامادول دو فرم دارد

ترامادول را به عنوان مسکن سریع الاثر – قرص های50 میلی گرمی- یا به عنوان یک داروی طولانی اثر- قرص های 100، 200 یا 300 میلی گرمی- مصرف می کنند. قرص های طولانی اثر به بیماران مبتلا به درد های مزمن که نیاز به درمان مداوم و طولانی مدت دارند، تجویز می شود.
 

باید ترامادول را به طور کامل بلعید

حتما قرص ترامادول را ببلعید و حتما همه آن را یکجا مصرف کنید. از تقسیم کردن، جویدن یا له کردن قرص های طولانی اثر پرهیز کنید. شکستن قرص گاهی باعث می شود دارو بیش از اندازه در بدن آزاد شود.
داروی خود را دقیقا همانطور که در دستور العمل یا نسخه پزشک نوشته شده مصرف کنید تا از خطرات احتمالی آن در امان باشید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته کلیدی درباره مسکن ها که باید بدانید
 

گاهی عوارض جانبی شدید است

ترامادول دارویی است که معمولا به خوبی در بدن تحمل می شود و عوارض جانبی آن موقت است.
گفته می شود در مواردی ممکن است مرگ آور باشد.
عوارض جانبی شایع، شامل موارد زیر است:
  • تهوع یا استفراغ
  • یبوست
  • سرماخوردگی
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • استفراغ
 
عوارض جانبی کمتر دیده شده عبارتند از:
  • خارش
  • تعریق
  • اسهال
  • راش پوستی
  • خشکی دهان
  • سرگیجه
 
عوارض جانبی شدید عبارتند از:
تشنج
سندروم سروتونین، که با علایمی مانند سفتی عضلانی، گیجی و سرعت ضربان قلب ظاهر می شود
  • کندی تنفس
  • واکنش های آلرژیک و پوستی تهدید کننده زندگی
  • آنژیوادم -تورم مایع زیر پوست
  • فشار خون ارتواستاتیک –افت فشار خون با ایستادن
  • فکر یا اقدام به خودکشی
همیشه عوارض جانبی را به پزشک خود گزارش کنید. اگر یک عارضه جانبی شدید را مشاهده کردید، با اورژانس تماس بگیرید.
 

مراقب تداخل دارویی باشید

ترامادول با بسیاری از داروهای دیگر تداخل دارد، که منجر به عوارض تهدید کننده زندگی، از جمله مشکلات تنفسی، سدیشن و کما می شود. یکی از مهم ترین نگرانی ها، تداخل در اثر بنزودیازپین ها مانند لورازپام و کلونازپام و مهار کننده های مونوآمین اکسیداز –MAOI ها، از جمله-فنلزین و ترانیل سیپرومین است.
اگر ترامادول به همراه مواد تفریحی مثل الکل، مواد مخدر، داروی بیهوشی و آرام بخش ها مصرف شود، تنفس را دچار مشکل می کند و حتی باعث توقف تنفس می شود.
در مورد تمام داروها و مکمل هایی که دریافت می کنید، برنامه دارید مصرف کنید یا برنامه ریزی کرده اید مصرف آن را متوقف کنید با پزشک خود مشورت کنید تا از هرگونه تداخل خطرناک جلوگیری شود.
 

هضم و جذب دارو در افراد مختلف متفاوت است

ترامادول در کبد تجزیه می شود و بیشتر آن از طریق کلیه ها در ادرار دفع می شود. نیمه عمر ترامادول در خون بین پنج تا نه ساعت است، البته در افرادی که چندین بار مصرف کرده اند این نیمه عمر بیشتر است. زیرا برای مدتی نصف دوز دارو در بدن غیرفعال می شود. از بین رفتن کامل دارو حدود پنج تا شش برابر نیمه عمر طول می کشد.
البته حدود 7 درصد افراد سوخت و ساز ضعیفی در برابر ترامادول دارند و تجزیه کامل دارو در آنها بسیار طول می کشد. در نتیجه، این افراد نسبت به بقیه مقدار بیشتری داروی فعال در جریان خون خود دارند که مدت طولانی تری در خون می ماند. در این افراد احتمال این مساله بیشتر است که مصرف داروهای دیگر باعث کاهش فعالیت آنزیم های شکننده ترامادول شود و سرعت تجزیه دارو از آن چه که هست کند تر شود.
 

مراقب اعتیاد به ترامادول باشید

یک گزارش دولتی در سال 2015 نشان داد به علت سوئ مصرف ترامادول در سال های 2005 تا 2011، مصرف آن در اورژانس ها بالا رفته است. حتی در دوزهای تجویز شده هم این دارو می تواند اعتیاد آور باشد. اگر فکر می کنید که ممکن است وابسته به ترامادول شوید یا بیشتر از مقدار مورد نیاز مصرف می کنید با پزشک در این مورد صحبت کنید. او به شما راه حل هایی ارایه خواهد داد که به تدریج دوز دارو را کم کنید یا داروهای کم خطرتری جایگزین ترامادول کنید. توجه داشته باشید داروی خود را در محلی قرار ندهید که به آسانی در دسترس باشد یا آن را به کسی ندهید.
متأسفانه به علت در دسترس بودن، قیمت پایین، ارایه بدون نسخه در برخی داروخانه‌ها و نبود اطلاع کافی درباره عوارض ترامادول، هم‌اکنون با شیوع گسترده‌ای از مصرف این دارو در کشور روبه‌رو هستیم. ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند داروهای ضدافسردگی ایجاد می‌کند و با آن که دارویی مخدر است برعکس مورفین سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی است.‌
 

قطع ناگهانی، عوارض ناخوشایندی به همراه دارد

مصرف این دارو را بطور ناگهانی و بدون اینکه با پزشک خود صحبت کنید متوقف نکنید. کاهش تدریجی مقدار دارو در طول زمان از علایمی مانند اضطراب، اسهال، سردرد، تهوع، لرز، تعرق، لرزش و یا بی خوابی جلوگیری می کند.
 

در صورت اٌوِردوز بلافاصله با شماره 115 تماس بگیرید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وری ول هلث»، علایم مصرف بیش از حد ترامادول به صورت تنگی مردمک، دشواری تنفس، سخت بیدار شدن، از هوش رفتن، کما، حمله قلبی یا تشنج مشاهده می شود. حتی اگر مطمئن نیستید که برداشت شما از نشانه ها درست است برای دریافت کمک با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز ترامادول در صورت تشخیص زود هنگام به خوبی درمان می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات