برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سرگیجه میگرنی چیست؟ چگونه درمان می شود؟

سرگیجه میگرنی چیست؟ چگونه درمان می شود؟ سرگیجه میگرنی یا میگرن وستیبولار، یک مشکل سیستم عصبی است که باعث سرگیجه های مکرر در کسانی می شود که سابقه علایم میگرن دارند.

مشکلات بینایی در طول حمله های میگرن بین مبتلابان به این نوع سردرد شناخته شده است و اورای بینایی از این جمله است اما، بسیاری از مردم نمی دانند که میگرن می تواند با مشکلات شنوایی و شکایت های مرتبط با گوش همراه باشد.

به گزارش «بهپو»، سرگیجه میگرنی یا میگرن وستیبولار، یک مشکل سیستم عصبی است که باعث سرگیجه های مکرر یا ورتیگو –حالتی که فرد احساس می کند خودش یا محیط اطرفش حرکت می کنند- در کسانی می شود که سابقه علایم میگرن دارند. برخلاف میگرن معمولی، فرد ممکن است همیشه سردرد نداشته باشد.

 

علایم سرگیجه میگرنی

سرگیجه میگرنی یا وستیبولار همیشه باعث سردرد نمی شود. علامت اصلی آن، سرگیجه ای است که می آید و می رود. وستیبولار بخشی از گوش داخلی است که شنوایی و حس تعادل را در بدن کنترل می کند و اگر میگرن وستیبولار داشته باشید حالت های زیر را احساس می کنید:

● سرگیجه ای که بیش از چند دقیقه طول می کشد

● تهوع و استفراغ

● مشکلات حفظ تعادل

● حساسیت حرکتی شدید به این صورت که با حرکت سر، چشم ها یا بدن احساس ناخوشی یا گیجی می کنید

● احساس گیجی یا سردرگمی

● احساس ناپایداری مثل وقتی که در یک قایق هستید

● حساسیت به صدا

ممکن است اصلا میگرن نداشته باشید و مشکلات تعادل و احساس گیجی در شما بروز کند. در غیر این صورت، علایم سرگیجه پیش، حین یا پس از سردرد ظاهر می شوند. گاهی ممکن است سال ها پیش از شروع علایم سرگیجه، میگرن داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: باورهای درست و غلط درباره میگرن

 

علت میگرن وستیبولار چیست؟

پزشکان به درستی نمی دانند علت علایم سرگیجه میگرنی چیست. همانند میگرن، تئوری های زیادی برای آن مطرح شده است. اما اینکه واقعا چگونه اتفاق می افتد به درستی درک نشده است. به نظر می رسد بتوان آن را به عدم تطابق بین سلول های عصبی در مغز نسبت داد.

 

چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

تخمین اینکه بگوییم چه تعداد مبتلا به این میگرن وجود دارد سخت است. این علایم در بسیاری از دیگر بیماری ها هم دیده می شود. محققان فکر می کنند که حدود یک درصد از جمعیت تحت تاثیر این بیماری باشند اما، این تعداد می تواند بیشتر باشد.

همانند میگرن های معمولی، میگرن وستیبولار در زنان بیشتر از مردان است. علائم سرگیجه اولین بار در حدود 40 سالگی بروز می کند. اما این بیماری فقط بزرگسالان را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بچه ها هم می توانند آن را بگیرند.

 

تشخیص میگرن وستیبولار

آزمایش خون یا تصویربرداری وجود ندارد که بتواند با اطمینان این نوع میگرن را تایید کند. اما انجمن بین المللی سردرد و سایر سازمان ها اخیراً اولین معیارها را برای کمک به پزشک در تشخیص این اختلال تنظیم کرده اند.

 

امکان اینکه میگرن وستیبولارداشته باشید وجود دارد اگر:

1- هم اکنون میگرن دارید یا در گذشته به آن مبتلا بوده اید.

2- حداقل 5 بار سرگیجه ورتیگو را تجربه کرده اید؛ حالتی که احساس حرکت یا چرخش می کنید در حالیکه حرکتی وجود ندارد. این حالت هیچ شباهتی به بیماری حرکت یا احساس غش نیست

3- این حالت ها بین 5 دقیقه تا 72 ساعت طول می کشد

4- علایم متوسط تا شدید است. به این معنا که می توانند شما را از انجام کارهای روزمره باز دارند یا آنقدر شدید هستند که اصلا نمی توانید هیچ کاری انجام دهید.

 

حداقل نیمی از این بخش ها با یکی از این علایم میگرن اتفاق می افتد:

● سردردی که دو مورد از این خصوصیات را دارد: یک طرفه، ضربان دار، متوسط تا شدید است و با فعالیت بدتر می شود

● حساسیت به نور یا صدا

● دیدن نورهای درخشان یا جرقه های نورانی در جلوی دید که به میگرن اورا شناخته می شود

 

رد سایر بیماری ها

میگرن وستیبولار علایم مشترکی با چند بیماری دیگر دارد. پزشک برای اینکه تشخیصش را قطعی کند از ام.آر.آی مغزی و تست های تعادل و شنوایی برای بررسی مشکلات گوش استفاده می کند.

بیماری منیر: پیش از شروع سرگیجه، معمولا در یکی از گوش هایتان احساس پری یا گرفتگی یا درد می کنید. در هنگام حمله، یک یا هردو گوشتان ممکن است زنگ بزند یا شنوایی خود را از دست بدهید. این علامت ها معمولا در میگرن وستیبولار دیده نمی شود.

● سکته ساقه مغز: همراه با سرگیجه ورتیگو، ممکن است دچار بی حسی، ضعف، اشکال در صحبت کردن و سایر علایم سکته مغزی شوید. اگر هر یک از این علایم را داشتید یا اگر سرگیجه ورتیگوی جدیدی داشتید که تشخیص داده نشده است هرچه زودتر از اورژانس کمک بخواهید.

 

بیشتر بخوانید: درمان میگرن در خانه

 

درمان سرگیجه میگرنی

داروی خاصی برای درمان میگرن وستیبولار وجود ندارد. پزشک داروهای مختلفی را تجویز می کند تا از بروز حمله در صورت وجود جلوگیری کند. به این روش درمان متوقف کننده «abortive therapy» می گویند.

 

آیا تغییر رژیم غذایی تاثیری بر درمان دارد؟

برخی غذاها محرک سردرد هستند بنابراین آگاهی از آنها به شما کمک می کند تا سرگیجه های مرتبط با میگرن را از خود دور کنید. خوراکی هایی مثل شکلات، پنیر و غذاهای دارای ماده نگهدارنده MSG در برخی افراد تحریک کننده هستند. اگر میگرن وستیبولار دارید این غذاها می توانند علایم شما را بدتر کنند. توصیه ما این است که مدتی این خوراکی ها را از فهرست غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا علایمتان کاهش می یابد یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: آنچه میگرنی ها نباید بخورند

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، یک روش خوب دیگر برای تشخیص اینکه آیا علایم سرگیجه واقعا به دلیل سردرد است یا نه پیگیری رژیم غذایی است. به عنوان مثال اگر به بیماری منیر مبتلا باشید، رژیم غذایی پرنمک علایم سرگیجه را بدتر می کند. این نشان می دهد سرگیجه شما ناشی از سردرد میگرنی نیست. پس یک دفترچه یادداشت غذایی درست کنید و غذاهایی که می خورید و تاثیر آنها بر علایم سرگیجه را در آن بنویسید و در مراجعه بعدی به پزشکتان نشان دهید. این کار به بهبود تشخیص و درمان بیماری شما کمک زیادی می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات