برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ایمنی سلولی در برابر ویروس کرونا، 6 ماه در بدن بیمار دوام دارد

ایمنی سلولی در برابر ویروس کرونا، 6 ماه در بدن بیمار دوام دارد مطالعه روی بزرگسالانی که آزمایش کرونای آنها مثبت بود نشان داد که آنها 6 ماه پس از آلوده شدن دارای ایمنی سلولی یا ایمنی سلول تی «T-cell» در برابر ویروس هستند؛ کشفی که ممکن است تولید واکسن کرونا را توسعه دهد.

مطالعه روی بزرگسالانی که آزمایش کرونای آنها مثبت بود نشان داد که آنها 6 ماه پس از آلوده شدن دارای ایمنی سلولی یا ایمنی سلول تی «T-cell» در برابر ویروس هستند؛ کشفی که ممکن است تولید واکسن کرونا را توسعه دهد.

به گزارش «بهپو»، بر اساس گزارش منتشر شده از کنسرسیوم ایمونولوژی ویروس کرونا در انگلیس، محققان 100 کارمند بهداشتی را که آزمایش کووید 19 مثبت داشتند، مورد مطالعه قرار دادند. هیچ یک از این افراد نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

محققان به صورت ماهانه، نمونه های سرمی شرکت کنندگان را برای اندازه گیری آنتی بادی ها جمع آوری کردند. پس از 6 ماه، آنها نمونه خون افراد را برای اندازه گیری سطح سلولهای T جمع کردند.

سلول تی نوعی گلبول سفید خون است که بخشی از سیستم ایمنی بدن به حساب می آید. آنها به آنتی بادی ها کمک می کنند تا با انواع مختلف عفونت، از جمله ویروس کرونا، مبارزه کنند.

نتایج بررسی ها نشان داد 6 ماه پس از ابتلای افراد به ویروس SARS-CoV-2، پاسخ سلول تی در همه افراد وجود داشت. این نتیجه مشخص می کند که حداقل به مدت 6 ماه یک حافظه سلولی قوی در برابر ویروس در بدن وجود دارد.

در مقابل، به نظر نمی رسد آنتی بادی ها مدت زیادی در بدن فرد مبتلا دوام بیاورند. مطالعه ای که اخیراً در انگلیس روی 365000 نفر انجام شد شواهدی یافت که نشان می دهد آنتی بادی ویروس کرونا طی 3 ماه کاهش می یابد.

دانشمندان می گویند یافته های سلول T ممکن است بر نحوه تولید واکسن تأثیر بگذارد.

پروفسور «فیونا وات»، رئیس اجرایی شورای تحقیقات پزشکی، می گوید: این نتایج یک خبر امیدوار کننده است؛ اگر عفونت طبیعی با ویروس بتواند یک واکنش سلول T قوی نشان دهد می تواند به این معنی باشد که واکسن نیز می تواند همین کار را انجام دهد.

ایمنی سلولی یک قطعه پیچیده اما به طور بالقوه بسیار قابل توجه از معمای کووید 19 است و مهم است که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. با این حال، نتایج اولیه نشان می دهد که پاسخ های سلول T ممکن است پاسخ اولیه آنتی بادی را طولانی تر کند و همین می تواند تأثیر قابل توجهی در تولید واکسن کرونا و تحقیقات مربوط به ایمنی بدن داشته باشد.

یکی دیگر از یافته های مهم مطالعه سلول T این بود که پاسخ سلول T در افرادی که علائم نشان داده بودند در حدود 50٪ بیشتر از افراد بدون علامت بود.

پروفسور «پل ماس»، سرپرست کنسرسیوم ایمنی شناسی کرونا ویروس از دانشگاه بیرمنگام انگلیس می گوید: جالب است که دریافتیم که ایمنی سلولی در این زمان در افرادی که دارای عفونت علامتی در مقایسه با موارد بدون علامت هستند قوی تر است. اکنون ما نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا بفهمیم آیا افراد علامت دار در آینده در برابر عفونت مجدد محافظت می شوند؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، محققان این مطالعه را برای پاسخ به این پرسش مکرر از بیماری همه گیر انجام دادند: آیا یک بار ابتلا به عفونت ویروسی کرونا نوعی مصونیت در برابر عفونت مجدد ایجاد می کند؟ تاکنون هیچ پاسخ قاطعی برای این پرسش یافت نشده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات