برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زوال عقل در بین مصرف کنندگان متفورمین کمتر است

زوال عقل در بین مصرف کنندگان متفورمین کمتر است محققان استرالیایی دریافتند بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که داروی متفورمین مصرف می‌کنند، اختلال شناختی را با سرعت کمتری تجربه می‌کنند و نرخ ابتلا به زوال عقل در بین آن‌ها کمتر از افرادی است که این دارو را مصرف نمی‌کنند.

محققان استرالیایی در تحقیقاتی که شش سال به طول انجامید دریافتند بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که داروی متفورمین مصرف می‌کنند، اختلال شناختی را با سرعت کمتری تجربه می‌کنند و نرخ ابتلا به زوال عقل در بین آن‌ها کمتر از افرادی است که این دارو را مصرف نمی‌کنند.

به گزارش «بهپو»، در این تحقیقات، اطلاعات مربوط به ۱۲۳ داوطلب مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از بین این بیماران، ۶۷ نفر داروی متفورمین را به منظور کاهش میزان قند خون مصرف کردند. محققان عملکرد شناختی داوطلبان را هر دو سال یک بار مورد آزمایش قرار دادند و توانایی شناختی آن‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله حافظه، قابلیت تصمیم‌گیری، توجه، سرعت و زبان ارزیابی کردند.

در نتیجه این ارزیابی‌ها مشخص شد روند اختلال شناختی در بیماران دیابتی که داروی متفورمین مصرف می‌کنند، بسیار کندتر از بیمارانی است که این دارو را مصرف نمی‌کنند.

داروی متفورمین از حدود ۶۰ سال قبل برای درمان ایمن دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از طریق کاهش میزان گلوکز آزاد شده توسط کبد در جریان خون عمل کرده و امکان واکنش مناسب‌تر سلول‌های بدن در برابر گلوکز را فراهم می‌کند.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

به گزارش «بهپو»و به نقل از «ساینس‌دیلی»، قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «Diabetes Care» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات