برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی باورهای درست و نادرست درباره آب مروارید

بررسی باورهای درست و نادرست درباره آب مروارید آب‌مروارید به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد. آب مروارید جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی و یکی از 3 عامل اصلی نابینایی است و همین مساله ضرورت تشخیص و درمان به موقع آن را مشخص می کند. در این مقاله باورهایی که درباره آب مروارید بین مردم رواج دارد را بررسی کرده ایم.

آب‌مروارید به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد. طبعا زمانی که عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست بدهد، تصویر خوبی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود و در نتیجه شخص تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به حالت کدر و مات می‌بیند.

آب مروارید جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی و یکی از 3 عامل اصلی نابینایی است و همین مساله ضرورت تشخیص و درمان به موقع آن را مشخص می کند. در این مقاله باورهایی که درباره آب مروارید بین مردم رواج دارد را بررسی کرده ایم.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با علایم و روش های درمان آب مروارید

 

آب مروارید فقط در سنین بالا اتفاق می افتد؟

مبتلایان به آب مروارید بیشتر در سنین 40 سال و بالاتر هستند اما این بدان معنا نیست که جوانان و کودکان به آب مروارید دچار نمی شوند. عواملی هستند که شانس بروز آب مروارید را در سنین جوانی بالا می برند:

قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب یا گرمای شدید

بیماری های خاص مثل دیابت

التهاب چشم

ویژگیهای ارثی

اتفاقات قبل از تولد، مانند بیماری سرخک مادر

استفاده طولانی مدت از استروئیدها

نزدیک بینی شدید طولانی مدت

آسیب دیدگی چشم

بیماری های چشم

سیگار کشیدن

 

آبریزش چشم با آب‌مروارید مرتبط است؟

بعضی افراد فکر می‌کنند اگر آبریزش چشم دارند، حتما مبتلا به آب‌مروارید شده‌اند یا اینکه آب‌مروارید زمینه‌ساز آبریزش و اشک می‌شود، در حالی که این دو مساله هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و استفاده از کلمه «آب» در این بیماری به دلیل اشک یا آبریزش چشمی نیست. آبریزش چشم مربوط به بیماری‌های سطحی چشم است و عواملی مانند آلودگی هوا، پایین آمدن کیفیت اشک، حساسیت ملتحمه و قرنیه، ناخنک و... می‌تواند زمینه‌ساز آن باشد، در حالی که آب‌مروارید، کدر شدن عدسی چشم است.

 

اگر آب‌مروارید جراحی نشود به آب‌سیاه تبدیل می‌شود؟

به‌ندرت ممکن است عمل نکردن آب‌مروارید پس از سال‌های طولانی و نه در مدت کوتاه به آب‌سیاه ( ناشی از افزایش فشار چشم) بینجامد. از طرفی، آب‌مروارید باید زمانی جراحی شود که دید بیمار مختل شده باشد؛ یعنی کدورت عدسی به حدی رسیده باشد که شخص نتواند فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام دهد. درواقع، تا زمانی که فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره‌اش بپردازد، عمل آب‌مروارید را نیز می‌توان به تاخیر انداخت. عمل جراحی برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال جراحی برای مهندس جوانی با فعالیت‌های مختلف از جمله رانندگی، مطالعه و... با جراحی فرد سالمندی که برای تماشای تلویزیون مشکل دارد، تفاوت می‌کند.

 

بیماران به دلیل بیماری‌های قلبی نمی‌توانند تحت‌بیهوشی برای جراحی قرار گیرند؟

چشم ارگان کوچکی است و به راحتی می‌توان با بی‌حسی موضعی، آب‌مروارید را عمل کرد. نیازی به بیهوشی نیست و عمل معمولا ظرف 15 دقیقه انجام می‌شود.

 

مصرف آسپرین از آب مروارید پیشگیری می کند؟

داده های علمی کافی برای تایید این نظریه هنوز وجود ندارد. آسپرین در دوزهای بالا ضرر دارد. مگر اینکه به تشخیص و تجویز پزشک و برای درمان یک بیماری مزمن آسپرین مصرف می کنید.

همچنین مصرف داروهای ضدانعقاد مانند آسپیرین، وارفارین و... به دلیل ناراحتی قلبی یا عروقی و عدم امکان قطع دارو مانعی برای عمل آب‌مروارید نیست. عمل آب‌مروارید هیچ نیازی به قطع چنین داروهایی ندارد و در حالی که بیمار دارو مصرف می‌کند، به راحتی می‌تواند تحت‌جراحی آب‌مروارید قرار بگیرد.

 

آیا برای برداشتن آب مروارید از لیزر استفاده می شود؟

در جراحی آب مروارید، عدسی چشم برداشته می شود و به جای آن یک لنز مصنوعی جایگزین می شود. اگر هردو چشم بیمار مبتلا به آب مروارید باشد برای هر چشم جراحی جداگانه ای در دو نوبت جداگانه انجام می شود. گاهی پس از جراحی، غشای پشت عدسی ابری می شود. در این موارد به کمک لیزر غشای ابری را باز می کنند.

 

آب مروارید را می توان با قطره های چشمی درمان کرد؟

جراحی تنها راه درمان اثبات شده آب مروارید است. آب مروارید با دارو درمان نمی شود.

 

آیا جراحی آب مروارید خطرناک است؟

جراحی آب مروارید عملی ظریف است. با این حال یکی از ایمن ترین جراحی ها است که تا امروز انجام می شود و بیش از 95 درصد موفقیت آمیز است. کمتر از 5 درصد موارد عوارضی مانند التهاب، خونریزی، عفونت و جدا شدن شبکیه را گزارش می دهند.

 

بیمار چند روز پس از عمل آب‌مروارید به استراحت نیاز دارد؟

پس از عمل آب‌مروارید نیاز به استراحت خاصی نیست و توصیه می‌شود بیمار حداکثر تا 24 ساعت مراقب باشد. روز بعد از عمل که پانسمان برداشته می‌شود، فرد دید خوبی دارد و می‌تواند به فعالیت‌های روزمره‌اش بپردازد. دید بیمار طی هفته ها و ماه های بعد از جراحی بهتر می شود. با این حال اگر ناراحتی چشمی دیگری هم داشته باشید مثل آب سیاه، ممکن است بهبودی شما زمان بیشتری طول بکشد.

 

اگر آب‌مروارید عمل نشود، ممکن است منجر به نابینایی شود؟

نابینایی کامل نه، اما اگر زمان طولانی مثلا 10 یا 20 سال بگذرد و آب‌مروارید عمل نشود، می‌تواند دید را تا حد درک نور کاهش دهد.

 

مصرف ویتامین C یا E به پیشگیری از آب مروارید کمک می کند؟

درباره این ادعا برخی مراکز تحقیقاتی در حال مطالعه هستند. نتیجه قطعی این مطالعات ممکن است سال ها طول بکشد. بنابراین تا ان زمان بهتر است از مصرف این ویتامین ها در دوزهای بالا خودداری کنید و برای مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا بهترین زمان برای جراحی آب مروارید، در اولین تشخیص است؟

جراحی آب مروارید یک عمل انتخابی است؛ به این معنا که این بیمار است که تصمیم می گیرد چه زمانی عمل کند. بسیاری از افراد وقتی نیاز به جراحی پیدا می کنند که آب مروارید بر روی قدرت بینایی آنها تاثیر زیادی گذاشته و نمی توانند کارهایشان را به راحتی و درستی انجام دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات