برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا پرو کردن لباس در روزهای کرونا بی خطر است؟

آیا پرو کردن لباس در روزهای کرونا بی خطر است؟ با وجود همه گیری کرونا فروشگاه های مختلف مانند لباس فروشی ها به مشتریان خود خدمات ارایه می دهند. لباس‌فروشی‌ها چه کارهایی برای محافظت از مشتریان خودشان انجام می‌دهند؟ پرو کردن لباس‌های نو در وضعیت تداوم همه‌گیری کروناویروس چقدر ایمن است؟

اکنون‌ دیگر ماه‌ها از درگیری سیاره زمین با کروناویروس می‌گذرد و محققان و پزشکان هنوز هم به مردم توصیه می‌کنند فقط در موارد ضروری از خانه خارج شوند. البته فعلا به‌دلایل مختلف، خبری از تعطیلات سراسری و همگانی نیست و فروشگاه‌های مختلف مانند لباس‌فروشی‌ها نیز درحال ارائه خدمات به مشتریان خودشان هستند اما لباس‌فروشی‌ها چه کارهایی برای محافظت از مشتریان خودشان انجام می‌دهند؟ پرو کردن لباس‌های نو در وضعیت تداوم همه‌گیری کروناویروس چقدر ایمن است؟

به گزارش «بهپو»، با اینکه مردم می‌خواهند از خانه بیرون بروند و دوباره خرید کنند، درعین‌حال از فروشگاه‌ها انتظار دارند دستورالعمل‌های بهداشتی سفت‌وسختی را برای پاکیزه نگه داشتن محیط فروشگاه و حفظ ایمنی مشتریان اجرا کنند. نظرسنجی « FirsInsigh» نشان می‌دهد 65 درصد از خانم‌ها و 54 درصد از آقایان درحال حاضر احساس خوبی به استفاده از اتاق پرو لباس‌ها ندارند. نظرسنجی « MysizeID» هم نشان‌دهنده آن است که بیشتر مردم (خصوصا جوان‌ها) ترجیح می‌دهند هزینه‌ خریدهایشان را از طریق تلفن همراه پرداخت کنند تا مانع از برقراری هر گونه تماسی شوند. مجموع همه این اتفاقات به ما می‌گوید که مشتریان واقعا نگرانی‌های جدی‌ای درباره خرید لباس‌ها دارند.

 

آیا مبتلا شدن به کروناویروس از طریق لباس‌ها ممکن است؟

تاکنون محققان بسیاری اعلام کرده‌اند که کروناویروس برای مدت‌ طولانی روی پارچه‌ها زنده نمی‌ماند. با این‌حال از آنجایی که محققان همه‌روزه درحال کشف کردن موارد تازه‌ای درباره کروناویروس هستند، اعلام نظر قطعی درباره خطرات احتمالی مرتبط با پرو کردن لباس در لباس‌فروشی‌ها واقعا دشوار است. خطر گسترش کروناویروس در لباس‌فروشی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که یکی از فروشندگان یا یکی از مشتریان به این ویروس مبتلا باشد و آن را از طریق سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن در فضای فروشگاه پخش کند. اگر ریزقطرات آلوده این فرد (چه از طریق هوا و چه از طریق سطوح مختلف) با فرد دیگری تماس پیدا کند، احتمال آلوده شدن بسیار زیاد است.

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

 

لباس‌فروشی‌ها و ضرورت جدی گرفتن اقدامات احتیاطی بیشتر

درحال حاضر به‌دلیل نکات ذکرشده، لباس‌فروشی‌های مختلفی در کشورهای مختلف جهان سعی می‌کنند سطح بالاتری از اقدامات احتیاطی را به اجرا درآورند. مثلا کارکنان لباس‌فروشی‌های مشهور نیویورک دائم نقاط حساس فروشگاه مانند دستگیره‌ها، صندوق پول و اتاق پرو لباس را تمیزکاری و ضدعفونی و این کار را پس از ورود و خروج هر مشتری درون اتاق پرو تکرار می‌کنند. استفاده از ماسک صورت برای ورود به همه لباس‌فروشی‌ها اجباری است و بسیاری از فروشگاه‌های جهان از مشتریان می‌خواهند بلافاصله پس از ورود حتما دست‌هایشان را با استفاده از محلول‌های رایگان درون فروشگاه ضدعفونی کنند. حتی مسوولان بعضی از لباس‌فروشی‌ها تصمیم گرفته‌اند هر لباس را پس از پرو شدن حتما در معرض تماس با بخار داغ قرار دهند و سپس آن را به محل نگهداری‌اش برگردانند.

کار جالب دیگری که درحال حاضر در لباس‌فروشی‌ها انجام می‌شود، استفاده از لامپ‌های ماورای بنفش ضدعفونی‌کننده برای ضدعفونی‌ کردن لباس‌های پروشده است. بعضی از مسوولان لباس‌فروشی‌ها نیز به کارکنان دستور داده‌اند مشتریان را از بدو ورود به فروشگاه برای رعایت فاصله فیزیکی از همدیگر راهنمایی کنند و اجازه ندهند نظم مبتنی بر فاصله فیزیکی مشتریان مختل شود. اجرای این قاعده نیز لباس‌فروشی‌ها را به استفاده از حدود 50 درصد از محیط فروشگاه وادار می‌کند.

لباس‌فروشی‌های دیگری هم هستند که فقط تعداد محدودی از اتاق‌های پرو را به حالت فعال درآورده‌اند تا از رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی یا اجتماعی مطمئن شوند. حتی در این فروشگاه‌ها، کارکنان پس از پایان پرو لباس توسط مشتری و انصراف او از خرید، محصول مورد نظر را برای مدت‌ مشخصی به محل جداگانه‌ای و دور از محیط اصلی فروشگاه منتقل می‌کنند تا از انتقال نیافتن ویروس به فضای عمومی فروشگاه جلوگیری کرده باشند. چکاپ بهداشتی اجباری برای کارکنان لباس‌فروشی‌ها نیز از دیگر ترفندهایی است که درحال حاضر پیش از شروع هر شیفت کاری در بعضی فروشگاه‌ها اجرا می‌شود. نصب ورقه‌های محافظتی پلکسی‌گلاس در پیشخوان‌های پرداخت لباس‌فروشی‌ها نیز مانع تماس افراد با فرد صندوقدار و وسیله‌های قسمت صندوقداری می‌شود و هم‌اکنون در بعضی از لباس‌فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسوولان بعضی لباس‌فروشی‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند اجازه ورود به فروشگاه را برای افرادی که ماسک صورت ندارند، صادر نکنند. ضمنا فقط تعداد محدودی از مشتریان می‌توانند به‌طور همزمان وارد این لباس‌فروشی‌ها شوند. کنار همه این راهکارها و ترفندها، استفاده کارکنان لباس‌فروشی‌ها از ماسک صورت و محافظ‌ها یا شیلدهای صورت نیز کاملا رایج است.

 

نکات ایمنی مهم برای خرید از لباس‌فروشی‌ها و دیگر فروشگاه‌ها

خطر تماس با کووید-19 به 4 عامل اساسی بستگی دارد؛ در فضای مورد نظر مانند یک لباس‌فروشی چند نفر جمع شده‌اند، فضای مورد نظر چقدر محصور است (در و پنجره‌ها چند عدد هستند، آیا گردش هوای طبیعی یا با کمک دستگاه تهویه وجود دارد یا نه و...)، قرار است که شما چند دقیقه در این فضا باقی بمانید و تعداد افراد آلوده به کووید-19 در فضای مورد نظر چند نفر است؟ با توجه به اینکه نمی‌توانید عامل چهارم را بررسی کنید و متاسفانه نمی‌توانید عامل دوم را هم تغییر دهید، فقط زمانی وارد لباس‌فروشی شوید که تعداد افراد حاضر در فروشگاه واقعا کم باشد و ضمنا کمترین وقت ممکن را به ماندن در لباس‌فروشی اختصاص دهید.

استفاده از ماسک صورت نیز آنقدر برای همه مشتریان مهم و ضروری است که دیگر نیازی به گفتن ندارد. وقتی که همه مشتریان ماسک مناسب زده باشند، قطرات حامل کووید-19 نیز به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند و خطر ابتلا به کروناویروس برای همه مشتریان کاهش می‌یابد. بعضی افراد دامنه پخش شدن ریزقطرات (خصوصا هنگام صحبت کردن) را جدی نمی‌گیرند اما اگر طوری در هوای سرد قرار بگیرید که بتوانید رد نفس خودتان را مشاهده کنید، آن‌وقت متوجه خواهید شد ریزقطرات مرتبط با انسان‌ها تا چه دامنه وسیعی در هوا پخش می‌شوند.

علاوه بر فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی در زمان مراجعه به فروشگاه‌های مختلف مانند لباس‌فروشی‌ها که بسیار مهم است، ضدعفونی کردن دست‌ها هنگام ورود و خروج از فروشگاه‌ها نیز ضرورت دارد. خطر انتقال کووید-19 از کیسه‌های خرید، بسته‌بندی محصولات و دیگر سطوح، نسبتا پایین‌تر از تصور بسیاری از مردم است اما همچنان باید از تماس با سطوح بسیاری خودداری کنید. اگر همگی ما به سلامت خودمان و دیگران اهمیت می‌دهیم، باید دستگیره‌های چرخ‌دستی‌ها و سبدهای خرید را در فروشگاه‌ها قبل و بعد از استفاده ضدعفونی کنیم. این کار خطر باقی ماندن ذرات آلوده‌کننده را به حداقل می‌رساند و خصوصا مانع انتقال کووید-19 از افراد بدون علامت به دیگران می‌شود. نکته دیگری که رعایتش اهمیت زیادی دارد، خودداری از دست زدن به تلفن همراه تا حداکثر امکان است. خیلی‌ از افراد کاملا حواس‌شان است تا به صورت خودشان دست نزنند اما به‌راحتی تلفن همراه خودشان را لمس می‌کنند و بعد تلفن همراه را به‌طرز غیرایمنی نزدیک صورت قرار می‌دهند. کنار اینها، فراموش نکنید استفاده از کارت‌های اعتباری در شرایط فعلی شدیدا به استفاده از پول نقد اولویت دارد و احتمال تماس احتمالی شما با کووید-19 را کاهش می‌دهد.

 

ضدعفونی کردن لباس‌های تازه خریداری‌شده

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هاف پست»، پس از خرید لباس و بازگشت به خانه، لباس‌های نو را حداقل دو روز کنار بگذارید و استفاده نکنید. به نظر بسیاری از متخصصان، 48 ساعت زمان برای غیرفعال شدن ویروس احتمالی کافی است. حتی بهتر است لباس جدید را قبل از پوشیدن برای اولین بار، یک بار بشویید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا « CDC» نیز توصیه می‌کند هنگام قرار دادن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی حتما از داغ‌ترین حالت آب برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید. اگر هم بعضی از لباس‌ها را باید با دست بشویید، حتما از داغ‌ترین آب ممکن استفاده کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات