برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ناراحتی های گوارشی و کبدی از علایم ثانویه کرونا است

ناراحتی های گوارشی و کبدی از علایم ثانویه کرونا است یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه، تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس از علائم اصلی ابتلای فرد به بیماری کرونا است، تاکید کرد: بروز مشکلات گوارشی و کبد از علائم ثانویه این بیماری محسوب می‌شود.

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه، تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس از علائم اصلی ابتلای فرد به بیماری کرونا است، تاکید کرد: بروز مشکلات گوارشی و کبد از علائم ثانویه این بیماری محسوب می‌شود.

به گزارش «بهپو»، «امیر حسین بقراطیان»، اظهار داشت: ویروس کرونا ممکن است آنزیم های کبد فرد مبتلا را مانند ویروس هپاتیت B یا هپاتیت C افزایش دهد، ضمن اینکه اخیرا مراجعه بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا با علائم گوارشی بیشتر بوده است.

وی، بروز نفخ، ترش کردن، حالت تهوع و استفراغ و درد قسمت فوقانی شکم و زیر جناق سینه یا درد معده و همچنین اسهال و کاهش اشتها را از جمله عوارض گوارشی ویروس کرونا نام برد.

 

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا با عوارض گوارشی از این بیماری عبور می‌کنند

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که دچار علائم گوارشی ناشی از ویروس کرونا می شوند، حدودا تا ۷۰ درصد از این بیماری عبور می کنند.

وی افزود: افرادی که دچار علائم گوارشی ناشی از ویروس کرونا هستند، در واقع دچار نوع خفیف کرونا شده اند و اگر پزشک معالج به علائم بالینی بیمار مشکوک شد، باید بلافاصله بیمار برای تست سرولوژی راهنمایی شود و اگر بیمار می خواهد آسوده خاطر شود، یک آزمایش PCR (پی سی آر) یا همان تست تشخیص عفونی نیز بدهد.

 

مبتلایان گوارشی چه خوراکی‌هایی نباید بخورند؟

بقراطیان گفت: کسانی که دچار نفخ یا اسهال ناشی از کرونا هستند، باید از خوردن مواد غذایی حاوی نشاسته و کربوهیدرات، نوشیدنی های گازدار و برخی فراورده های لبنی مانند شیر، بستنی و پنیر، حبوبات مانند لوبیا، جوی دوسر، میوه هایی مانند آلو سیاه، سیب، هلو و گلابی و همچنین سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنند.

وی همچنین اظهار داشت: همچنین افرادی که دارای ناراحتی گوارشی و نفخ هستند، نباید از برخی سبزیجات حاوی قند که منجر به بروز نفخ می شود مانند خانواده پیاز و کنگر که دارای فروکتوز است یا خانواده کلم و مارچوبه و همچنین نخودفرنگی استفاده کنند، ضمن اینکه افرادی که دارای ناراحتی معده و نفخ گوارشی هستند، به هیچ وجه نباید از سرکه و ترشیجات مصرف کنند.

 

ویروس کرونا التهاب زا و در کبد افراد اثرگذار است

وی همچنین با بیان اینکه، ویروس کرونا باعث افزایش انعقاد می‌شود، اظهار داشت: این ویروس می‌تواند در رگ اصلی کبد لخته خون –ترومبوز- ایجاد کند.

بقراطیان با اشاره به اینکه احتمالا بیماری ویروسی کرونا در اثر تظاهرات گوارشی ممکن است مقداری آنزیم های کبدی را بالا ببرد، گفت: بخصوص کسانی که کبد آنها مشکل دارد به دلیل اینکه این عضو حساس در واقع کارخانه بدن محسوب می شود و اگر این کارخانه از نظر سیستم ایمنی مختل شود، می تواند در تمام بدن اثرگذار باشد؛ باید از خوردن یک سری مواد غذایی چرب و همچنین نوشیدنی هایی مانند نوشابه گازدار اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه، حدود ۷۵ درصد مواد غذایی و نوشیدنی ها از سیستم کبد عبور کند تا مواد مفید آن جذب خون شده و سموم آن نیز دفع شود، گفت: علاوه بر ویروس کرونا داروهایی که برای درمان این بیماری نیز استفاده می‌شوند نیز ممکن است عوارض کبدی بدنبال داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: از آنجایی که ویروس کرونا سیستم التهابی بدن را فعال می‌کند، مانند هر ویروس دیگری همچون هیپاتیت B و C که التهاب‌زا می باشند، این التهاب می‌تواند در کبد افراد اثرگذار باشد.

 

ویروس کرونا باعث انعقاد عروقی می‌شود

بقراطیان همچنین بیان کرد: ویروس کرونا در واقع به دلیل التهابی که ایجاد می کند و موادی که ناشی از این ویروس در جدار عروق آزاد می شود، ممکن است انعقاد عروقی و حتی سکته مغزی بیمار را به دنبال داشته باشد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایرنا»، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، فاکتورهایی همچون افزایش سن و داشتن بیماری های زمینه ای همچون دیابت، ناراحتی قلبی، فشارخون و بیماری سرطان را بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به بیماری التهاب عروقی ناشی از ویروس کرونا دانست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات