برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تست پاپ اسمیر را جدی بگیرید

تست پاپ اسمیر را جدی بگیرید سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان است که به راحتی در مراحل اولیه قابل‌تشخیص و درمان کامل است و در صورتی که تشخیص آن به تاخیر بیفتد، درمان مشکل و گاهی ناموفق خواهد بود. غربالگری این سرطان شایع زنانه، با تست پاپ اسمیر انجام می شود.

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان است که به راحتی در مراحل اولیه قابل‌تشخیص و درمان کامل است و در صورتی که تشخیص آن به تاخیر بیفتد، درمان مشکل و گاهی ناموفق خواهد بود. خانم‌هایی که چند بار ازدواج کرده‌اند بیشتر مستعد ابتلا به این سرطان هستند. در دنیا سرطان دهانه رحم پس از سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در زنان محسوب می‌شود و این بیماری در کشورهای در حال توسعه که غربالگری سرطان دهانه رحم به خوبی انجام نمی‌شود، بیشتر است.

به گزارش «بهپو»، سرطان دهانه رحم در حقیقت یک بیماری مقاربتی است که در اثر انتقال ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. ممکن است این ویروس باعث تغییرات سلولی در مخاط دهانه رحم و در برخی مواقع واژن یا مقعد شود و ضایعات پیش‌سرطانی ایجاد کند.

اگر این ضایعات پیش‌سرطانی در مرحله مناسب با تست غربالگری -پاپ اسمیر- شناخته نشود، ممکن است باعث بروز سرطان گردن رحم، واژن یا مقعد شود. پیشرفت ضایعات این بیماری ممکن است حدود 10 سال طول بکشد، به گونه‌ای که تغییرات سلولی مرحله اول پس از گذشت 4 یا 5 ماه از ورود ویروس به بدن ایجاد شود، پس از حدود 6 سال به درجه دوم و تا حدود 10 سال بعد به سرطان واقعی برسد.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تست پاپ اسمیر

 

آیا این بیماری جنبه ارثی هم دارد؟

سرطان گردن رحم مانند سرطان تخمدان، پستان، جسم رحم یا روده، جنبه ارثی ندارد اما به هر حال، زمینه سرطان ممکن است در برخی خانواده‌ها وجود داشته باشد.

 

چه عواملی در بروز این بیماری سهم زیادی دارند؟

تعدد ازدواج در زن یا در همسر او؛ اگر یک زن شریک‌های جنسی متعددی داشته باشد یا همسر او شریک‌های جنسی متعددی داشته باشد، ممکن است این ویروس به بدن وارد شود. سن کم ازدواج، سن کم شروع فعالیت جنسی، سن پایین بارداری، تعدد زایمان، اعتیاد زن یا همسر او به سیگار، حتی در معرض دود سیگار بودن هم درصد ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ های کاربردی درباره زگیل تناسلی

 

راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم چیست؟

بهتر است برای پیشگیری از این سرطان، خانم‌های متاهل تست غربالگری پاپ اسمیر را حتما انجام بدهند تا اگر مشکلی بود در همان ابتدا حل شود. اگر حتی 2 سال یکبار هم این آزمایش را انجام بدهید، خوب و مناسب است.

 

بیشتر بخوانید: چه بیماریهایی از طریق جنسی منتقل می شوند؟

 

آیا خانم‌های زیر 30 سال هم باید این آزمایشات را انجام دهند؟

این تست ویروس‌شناسی برای افراد زیر 30 سال توصیه نمی‌شود، به این دلیل که ممکن است این ویروس در بدن خیلی از خانم‌های جوان باشد که باعث نگرانی آنها شود. این ویروس عفونت گذرایی ایجاد می‌کند که ما انتظار داریم زیر ۳۰ سالگی خود به خود پاک شود.

 

علایم سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علامتی ندارد و معمولا با پاپ‌اسمیر غیرطبیعی تشخیص داده می‌شود اما اگر کسی تحت غربالگری نباشد و تست پاپ‌اسمیر انجام ندهد و بیماری پیشرفت کند، ممکن است با علائمی مانند افزایش ترشحات غیرطبیعی که معمولا رقیق و آبکی و گاهی خون‌آلود هستند، خونریزی‌های بین 2 عادت ماهانه، خونریزی‌های پس از نزدیکی و... مواجه شود. اگر بیمار باز هم به پزشک مراجعه نکند، به این دلیل که انتشار تومور درون لگن به‌طور موضعی پیشرفت می‌کند، ممکن است فشار روی مجاری ادراری، بسته شدن مجاری ادراری و حالت اورمی (افزایش اوره بدن) را در پی داشته باشد یا خونریزی‌های شدیدی ایجاد کند و احیانا روی عصب سیاتیک فشار ایجاد کند و باعث درد شود که به پای بیمار سرایت می‌کند و این علائم در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شوند.

 

شرایط لازم برای انجام تست پاپ‌اسمیر چیست؟

معمولا باید 48 ساعت قبل از پاپ‌اسمیر شستشوی داخلی واژن انجام نگرفته باشد. 24 ساعت قبل از انجام پاپ‌اسمیر نزدیکی انجام نگرفته باشد ولکه‌بینی و خونریزی وجود نداشته باشد. یک هفته قبل از انجام پاپ‌اسمیر از کرم‌های واژینال برای درمان استفاده نشده باشد.

 

اگر نتیجه تست پاپ‌اسمیر مطلوب نبود، چه باید کرد؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، در صورتی که نتیجه پاپ‌اسمیر غیرطبیعی بود باید آزمایشات تشخیصی بیشتر مانند کولونوسکوپی، کورتاژ دهانه رحم و نمونه‌برداری انجام گیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات