برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا می دانید کلسیم مصرفی شما به کجا می رود؟

آیا می دانید کلسیم مصرفی شما به کجا می رود؟ مصرف کلسیم به تنهایی و بدون حضور ویتامین K2-7 (Menaquinone) نه تنها در جایگیری کلسیم در استخوان و بهبود شرایط بیماری موثر واقع نمی شود، بلکه با کلسیفیکاسیون عروق همراه خواهد بود.
این روزها به اندازه ای درمورد پوکی استخوان، بیماری خاموش قرن، صحبت شده و مقاله چاپ می شود که دیگر نیازی نیست توضیح داده شود که پوکی استخوان چیست و چه آسیب هایی می تواند در زندگی افراد درگیر با آن ایجاد کند؛ علاوه بر آن چه هزینه هایی را بر فرد تحمیل نماید.
همانطور که می دانیم درمورد روش های پیشگیری و درمانی پوکی استخوان تحقیقات بسیار زیادی انجام شده و مجموعه ای از فاکتورها و عوامل به عنوان ریسک فاکتور و حذف آنها روشی موثر برای کنترل یا پیشگیری بیماری محسوب می شود.
بخشی از رویکرد درمانی جهت پیشگیری و درمان، مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D است. اما بر طبق نتایج حاصل از آخرین مطالعات انجام شده، مشخص شده است که مصرف کلسیم به تنهایی و بدون حضور ویتامین K2-7 (Menaquinone) نه تنها در جایگیری کلسیم در استخوان و بهبود شرایط بیماری موثر واقع نمی شود، بلکه با کلسیفیکاسیون عروق همراه خواهد بود.

 

نقش ویتامین K در این روند چیست؟

استئوبلاست ها یگانه سازنده های استخوان در بافت های استخوانی هستند. وظیفه اصلی جذب و قرار دادن کلسیم در بافت استخوانی بر عهده پروتئینی است به نام اوستئوکلسین که توسط استئوبلاست ها ساخته می شوند. اوستئوکلسین ها از پروتئین های وابسته به ویتامین K بوده Vitamin K Dependent Protein (/VKDPs) و در حضور ویتامین K فعال می شوند. نتیجه این عمل فعال شدن استئوکلسین است که می تواند پس از فعال شدن کلسیم را جذب کرده و در ساختمان استخوانی قرار دهد. تنها فرم فعال شده این پروتئین این توانایی را دارد که کلسیم را جذب کند. در صورت نبودن ویتامین K2 این پروتئین فعال نشده و کلسیم جذب نمی شود و در خون باقی می ماند و در نتیجه در عروق به کلسیفیکاسیون منجر می شود. به علاوه نبود این ویتامین که تا حدودی نقش ممانعتی در برابر اوستئوکلاست ها دارند، می تواند در ممانعت از تخریب استخوان ها توسط این سلول ها موثر باشد.

در مطالعه ای که در ژورنال British Journal of Nutrition در سال 2011 به چاپ رسیده است، تاثیر بهینه مصرف منوکینون در افزایش کربوکسیلاسیون اوستئوکلسین و بهبود مینرالیزه شدن استخوان ها اثبات شده است. بعلاوه نتایج حاصل از مطالعه "روتردوم" که طی 10 سال روی گروه 4807 نفری مردان و زنان بالاتر از 55 سال انجام شده نشان می دهد که مصرف ویتامین K2 باعث 50 درصد کاهش کلسیفیکاسیون عروق، 50 درصد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و 25 درصد کاهش کل موارد مرگ و میر در مقایسه با عدم مصرف K2 منجر شده است.

بنابراین باید طبق نتایج حاصل از سالها بررسی محققان پیش رفت و فراموش نکرد که گرچه حضور کلسیم در بدن برای تقویت ساختار استخوانی ضروری است، اما مهم تر از آن هدایت صحیح این ماده به جایگاه مورد نظر است.
نباید فراموش کرد که هدف از روند درمانی با مکمل کلسیم پیشگیری و درمان پوکی استخوان است و نه تسهیل بیماری های دیگر. پس اکنون به پشتوانه تجربیات پیگیر محققان نقش K2-7 و اهمیت آن در بهبود سلامتی به اثبات رسیده است.

به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی توجه به این نکته ضروری است که موضوع این مقاله موافقان و مخالفان متعددی دارد. توصیه همیشگی کارشناسان تغذیه و سلامت این است که استفاده از مکمل های کلسیمی باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد و بهترین راه تامین نیاز کلسیمی بدن داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از کلسیم است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات