برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زندگی نزدیک بزرگراه ها و افزایش اختلالات عصبی

زندگی نزدیک بزرگراه ها و افزایش اختلالات عصبی مطالعات جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد زندگی نزدیک خیابان‌های اصلی یا بزرگراه ها احتمال ابتلا به زوال عقل، پارکینسون، آلزایمر و ام اس را افزایش می‌دهد.

مطالعات جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد زندگی نزدیک خیابان‌های اصلی یا بزرگراه ها احتمال ابتلا به زوال عقل، پارکینسون، آلزایمر و ام اس را افزایش می‌دهد.

به گزارش «بهپو»، محققان با بررسی اطلاعات ۶۷۸ هزار فرد ۴۵ تا ۸۴ سال، تاثیر محل زندگی بر بیماری‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این مطالعه زندگی در فاصله کمتر از ۵۰ متری خیابان اصلی و کمتر از ۱۵۰ متری بزرگراه، احتمال بروز زوال عقل، پارکینسون، آلزایمر و ام اس را افزایش می‌دهد و دلیل آن نیز آلودگی هوا است.

ادامه این مطالعات نشان می‌دهد زندگی در نزدیکی پارک، فضای سبز و باغ تاثیر معکوس داشته و در برابر انواع بیماری‌های عصبی اثر محافظتی دارد.

«وایر یوچی»، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: «برای اولین بار توانستیم ارتباط بین آلودگی هوا و مجاورت ترافیک و افزایش خطر زوال عقل، پارکینسون، آلزایمر و ام اس را در سطح جمعیت تایید کنیم.» او افزود: «خوشبختانه مطالعات نشان می دهد فضای سبز شهری تا حدی اثرات محافظتی دارد و خطر ابتلا به یک یا چند مورد از این اختلالات را کاهش می دهد. البته مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما یافته های ما نشان می دهد تلاش های برنامه ریزی شهری برای افزایش دسترسی به فضاهای سبز و کاهش ترافیک وسایل نقلیه موتوری نقش موثری در سلامت عصبی خواهد داشت.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، اختلالات عصبی -اصطلاحی برای توضیح طیف وسیعی از اختلالات از جمله آلزایمر و زوال عقل، پارکینسون، ام اس و بیماری نورون متحرک- به طور فزاینده ای در جهان به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی شناخته می شوند. درباره عواملی که خطر اختلالات عصبی را بالا می برند اطلاعات کمی در دسترس است؛ اختلالاتی که غیرقابل درمانند و با گذشت زمان بدتر می شوند.

نتایج این مطالعه در نشریه « Environmental Health » منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات