برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

​​​​​​​غذاهایی که برای اگزما ضرر دارد

​​​​​​​غذاهایی که برای اگزما ضرر دارد در مجلات و سایت های سلامت یا از طرف دوستان به مبتلایان به اگزما توصیه می شود از غذایی خاص پرهیز کند یا برخی غذاها را بیشتر در رژیم غذایی روزانه اش قرار دهد. این توصیه ها چقدر مفید هستند؟ آیا واقعا غذایی هست که علایم اگزما را تسکین دهد یا آن را بدتر کند؟

خارش و تحریک پوست در اگزما آنقدر آزار دهنده است که فرد مبتلا به هر وسیله ای تلاش می کند این ناراحتی را تسکین دهد. در مجلات و سایت های سلامت یا از طرف دوستان به او توصیه می شود از غذایی خاص پرهیز کند یا برخی غذاها را بیشتر در رژیم غذایی روزانه اش قرار دهد. این توصیه ها چقدر مفید هستند؟ آیا واقعا غذایی هست که علایم اگزما را تسکین دهد یا آن را بدتر کند؟ پزشکان در پاسخ به این سوال خیلی مطمئن نیستند و تحقیقات انجام شده روی ارتباط بین غذا و بیماری های پوستی، متناقض است.

 

بیشتر بخوانید: 7  تصور غلط درباره اگزما

 

رژیم غذایی و اگزما در بزرگسالان

به گزارش «بهپو»، شواهدی که نشان دهد غذاها باعث اگزما می شوند یا علایم آن را شعله ور می کنند وجود ندارد. اما برخی از افراد می گویند با خوردن برخی غذاها علایم آنها بدتر می شود.

به یاد داشته باشید که فهمیدن اینکه چه چیزی دقیقا باعث بدتر شدن بیماری پوستی شما شده است کار راحتی نیست. محیط اطراف شما پر از محرک های مختلف است که هر روز با آنها در ارتباط هستید و سخت است بگوییم غذا باعث بدتر شدن علایم پوستی شما شده است یا محرک دیگر؛ مثلا استرس.

برخی مبتلایان به اگزما به طور کامل غذایی که باعث تحریک پوستشان می شود را از فهرست غذایی خود حذف می کنند؛ مثلا شیر گاو یا تخم مرغ که به آن رژیم حذفی می گویند، اما شواهد خوبی وجود ندارد که این کار به بزرگسالان مبتلا به اگزما کمک کند.

به جز مواردی که می دانید به غذایی خاص آلرژی دارید، پیش از آنکه کل گروه های غذایی را بر خودتان حرام کنید یا تغییرات اساسی در آنچه می خورید ایجاد کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش هایی برای تسکین خارش اگزمای پوستی

 

آلرژی های غذایی و اگزما

آلرژی های غذایی در کودکان گاهی می توانند باعث اگزما شود، اما پس از 3 یا 4 سالگی این اتفاق نادر است. واکنش آلرژی به چیزهایی مثل محصولات لبنی، تخم مرغ، آجیل، سویا یا گندم می تواند باعث کهیر یا سایر ناراحتی های پوستی که شبیه اگزما هستند شود، اما واقعیت این است که آنها شبیه هم نیستند.

اگر فکر می کنید آلرژی غذایی در بروز بیماری های پوستی کودکتان نقش دارد با پزشکش مشورت کنید. از او بپرسید آیا لازم است آزمایشی انجام شود که به کنترل بیماری او کمک کند؟

 

بیشتر بخوانید: آسم و آلرژی در کودکان

 

تحقیقات انجام گرفته بر روی غذاهای عامل اگزما

بیشتر غذاها و مکمل هایی که محققان مورد مطالعه قرار داده اند تاثیر آنچنانی بر اگرما نداشته اند اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

برای مثال برخی تحقیقات می گویند پروبیوتیک ها –نوعی باکتری زنده که در ماست یا مکمل ها پیدا می شود- به تسکین علایم در کودکان کمک می کنند. بیشتر این تحقیقات در کشورهای مختلف و بر روی انواع محصولات انجام شده است بنابراین مشخص نیست چه نوعی از پروبیوتیک ها مفیدتر هستند.

محققان بر روی چای هم در حال تحقیقند. اگرچه شواهد بارزی وجود ندارد اما تعدادی از مطالعات پیشنهاد می کنند که نوشیدن چای سیاه، سبز یا اولونگ به تسکین علایم کمک می کند. محققان بر روی امگا 3 –اسید چربی که در ماهی و روغن ماهی یافت می شود- هم تحقیق کردند. امگا 3 ضد التهاب است و از این رو به تسکین اگزما کمک می کند.

غیر از امگا 3 همیشه کنار داروهایی که برای درمان بیماری‌های پوستی تجویز می‌شود، مصرف مکمل روی هم لازم است. این مکمل نقش سازنده‌ای در درمان و پیشگیری از بروز بیماری‌های پوستی دارد و به‌طور طبیعی در آجیل و گوشت یافت می‌شود. کمبود سایر ویتامین‌ها از جمله ویتامین E نقشی در بروز بیماری‌های پوستی ندارد اما تامین آن در بدن سبب شادابی پوست می‌شود.

کمبود ویتامین های گروه B به‌ویژه B2 نیز عوارض پوستی به صورت خشکی و ترک دارد که البته در ناحیه دور دهان و لب تظاهر پیدا می‌کند و در کسانی بیشتر دیده می‌شود که لبنیات کمتر مصرف می‌کند. افراد باید کمبود این ویتامین را جدی بگیرند. ویتامین B معمولا در حبوبات و مغزها وجود دارد.

ویتامین B2 در برخی سبزیجات، غلات و سبوس گندم وجود دارد. تمام ویتامین‏‌های گروه B محلول در آب هستند. این ویتامین برای سوخت و ساز بدن بسیار مفید است. نبود این ویتامین مشکلاتی مانند ایجاد زخم در گوشه لب، تورم زبان، اگزمای پوستی و ریزش مو ایجاد می‌کند. افراد باید کمبود این ویتامین را جدی بگیرند و با خوردن مغزها و حبوبات از فواید دریافت ویتامین بهره‌مند شوند.

برخی افراد اظهار می کنند با خوردن شیر گاو، تخم‌مرغ، سویا، بادام‌زمینی و به ندرت گوجه‌فرنگی و بادمجان و همچنین گردو، علایم اگزمای پوستی در آنها تشدید می شود. پیشنهاد می شود این مواد به مدت 2 هفته از برنامه غذایی حذف شوند. در صورتی که علائم رفع شد، یعنی اگزما مربوط به این نوع ماده غذایی است و پس از شناسایی شدن باید تک به تک به رژیم غذایی مجددا افزوده شوند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، کاری که شما باید انجام دهید این است که یک برنامه غذایی متعادل داشته باشید. با وجود پیوندهای نامشخص بین غذا و اگزما، می توانید از خوردن انواع میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و غلات کامل لذت ببرید و سلامتی را به خودتان هدیه بدهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات