برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

7 تصور غلط درباره اگزما

7 تصور غلط درباره اگزما اگزما یک التهاب پوستی است که باعث خشکی و خارش پوست می شود. هنوز درباره اگزما ناشناخته های بسیاری وجود دارد؛ به عنوان مثال پزشکان نمی دانند چرا بعضی ها دچار اگزما می شوند و برخی دیگر نمی شوند. وجوه اشتراک زیاد بین اگزما و سایر بیماری های پوستی هم بر ناشناخته ماندن و تصورات غلط مردم از این بیماری افزوده است.
موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی امریکا می گوید: «اگزما یک التهاب پوستی است که باعث خشکی و خارش پوست می شود و یک عارضه نسبتا شایع محسوب می شود.» انجمن ملی اگزمای امریکا پیش بینی می کند «اگزما» حدود 10 درصد امریکایی ها را به اشکال گوناگون درگیر کرده است. هنوز درباره اگزما ناشناخته های بسیاری وجود دارد؛ به عنوان مثال پزشکان نمی دانند چرا بعضی ها دچار اگزما می شوند و برخی دیگر نمی شوند.
به گزارش «بهپو»، بین اگزما و دیگر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس وجه اشتراک های زیادی وجود دارد. به همین علت است که بین مردم درباره اگزما تصورات غلط زیادی رواج دارد. برای زدودن تصورات غلط از ذهنتان به گفتگو با متخصصان پوست در این مقاله توجه کنید.
 

1-اگزما مسری است

«چارلز کاچفیلد»، متخصص پوست و استاد دانشگاه مینه سوتا می گوید: «خیر! این مطلب درست نیست.» اگر مبتلا به اگزما باشید هیچ راهی برای انتقال آن به دیگران وجود ندارد، حتی اگر دستتان را به دیگران بمالید.
 

2-اگزما بر اثر استرس ایجاد می شود

اینجا یک موضوع ظریف ولی مهم وجود دارد: استرس باعث بروز اگزما نمی شود، اما می تواند آن را تحریک یا بدتر کند. هورمون های استرس که در بدن آزاد می شوند، التهاب را تشدید می کنند. «جفری بنابیو» متخصص پوست می گوید: «استرس احتمال خراشیده شدن و تحریک پوست را بیشتر می کند. این عوامل اگزما را بدتر می کنند. از آن جایی که استرس و اگزما به هم مرتبطند، بهتر است روش های کنترل ذهن را تمرین کنید یا ورزش کنید تا استرستان تحت کنترل در بیاید.»

بیشتر بخوانید: روش هایی برای تسکین خارش اگزمای پوستی
 

3-اگزما ارثی نیست

به گفته کلینیک مایو، اگزما به یک تغییر ژن مربوط می شود که توانایی پوست برای نقش حفاظتیش را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه این تغییر، پوست تحت تاثیر فاکتورهای محیطی، محرک ها و آلرژن ها قرار می گیرد. در برخی کودکان، آلرژی های غذایی ممکن است در بروز اگزما نقش داشته باشند. بنابراین اگزما ارثی است و از جمله فاکتورهای خطر اولیه آن داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی اگزما، آلرژی ها، تب یونجه یا آسم است.
 

4-اگزما درمان قطعی دارد

متاسفانه هیچ راهی برای درمان قطعی اگزما وجود ندارد، اما می توان دوره های بهبودی آن را بسیار طولانی تر کرد. اولین ابزار، به ویژه در فصل زمستان، مرطوب نگه داشتن پوست است. پزشکان توصیه می کنند شوینده های ملایم استفاده کنید و پس از هر بار شستشو، کرم مرطوب کننده بزنید. در موارد شدید باید از داروهای موضعی بدون نسخه یا نسخه ای ضد التهاب استفاده کرد. بعضی افراد نیاز به داروهای خوراکی خواهند داشت تا خارش آن ها کم شود. کاچفیلد می گوید: «فتوتراپی خفیف روی بعضی از بیماران نتایج مثبتی دارد. به این روش، فتوتراپی نوار باریک B می گویند. بیمار حدوداً هفته ای یک بار تحت این درمان قرار می گیرند. فتو تراپی به کنترل اگزما و جلوگیری از عود آن کمک می کند.» مطالعه منتشر شده در مجله « Journal of Allergy and Clinical Immunology» توصیه می کند در نوزادان هر روز از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید تا شانس ابتلا به اگزما در او کاهش یابد. بنابراین درست است که درمان 100 درصدی برای اگزما وجود ندارد، اما با استفاده از روش های درمانی و سبک زندگی می توان آن را تحت کنترل درآورد.

بیشتر بخوانید: چرا پوستم خشک است؟
 

5-اگزما یک مشکل فردی است

کاچفیلد می گوید: «وقتی کسی مبتلا به اگزما می شود تمام خانواده را درگیر می کند و باعث صرف وقت و انرژی دیگر اعضای خانواده خواهد شد. ممکن است روابط بین زوجین، کودکان و دیگر اعضای خانواده را دچار اختلال کند. مثلا اگر کسی دارویی مصرف می کند که سرگیجه عارضه جانبی آن است، ممکن است خلق و خو و توانایی های عملکردی او را هم تحت تاثیر قرار بدهد.»
 

6-اگزما به خودی خود از بین می رود

به گفته بنابیو در واقع، درمان سریع کلید بازدارنده اگزما در مقابل پیشرفت و التهاب بیشتر است. هرچه التهاب بیشتر باشد احتمال خراش انداختن روی پوست و در نتیجه عفونت باکتریایی بیشتر می شود. این مساله اگزما را بدتر می کند. روش های درمانی زیادی وجود دارد؛ از درمان های ذکر شده در بالا گرفته تا تغییر سبک زندگی؛ مثلا پرهیز از گرما و تعریق شدید، نخوردن غذاهای محرک و مرطوب نگه داشتن پوست. این راه حل، سریع عمل می کند و قبل از شروع چرخه التهاب- خارش-عفونت، پوست را درمان می کند.
 

7-اگزما یک عارضه سطحی است که نگرانی ندارد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «اوری دی هلث»، ممکن است این طور به نظر بیاید که اگزما فقط کسانی را نگران می کند که درگیر ظاهرشان هستند، اما در واقع اینطور نیست. کاچفیلد می گوید: «خارش شدید، اختلال در زندگی روزمره و کاهش توانایی عملکردی در فعالیت های روزانه از جمله عوارض اگزماست. وقتی دچار خارش می شوید و نمی توانید کارهایتان را به درستی انجام دهید، خوب درس بخوانید یا از روابط اجتماعی به خوبی لذت ببرید، کیفیت زندگی تان به شکل چشمگیری افت می کند.» مطالعات نشان می دهند اگزما می تواند روی سلامت افراد هم اثر منفی بگذارد. به عنوان مثال تحقیقی که در سال 2015 در مجله آلرژی و بیماری های خود ایمنی منتشر شد نشان داد مبتلایان به اگزما علاقه بیشتری به سیگار و الکل دارند، کمتر ورزش می کنند و بیشتر مبتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات