برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین میوه های پاییزی برای دور کردن بیماری ها

بهترین میوه های پاییزی برای دور کردن بیماری ها پاییز کنار تمام زیبایی‌هایی که دارد، فصلی همراه با انواع میوه‌های رنگی، خوش‌طعم و البته مفید است که همه آنها می‌توانند به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح مختلف، با تقویت سیستم دفاعی بدن، باعث افزایش مقاومت ما در برابر ابتلا به بیماری‌های مسری فصلی شوند.

پاییز کنار تمام زیبایی‌هایی که دارد، فصلی همراه با انواع میوه‌های رنگی، خوش‌طعم و البته مفید است که همه آنها می‌توانند به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح مختلف، با تقویت سیستم دفاعی بدن، باعث افزایش مقاومت ما در برابر ابتلا به بیماری‌های مسری فصلی شوند.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن در پاییز

 

1- نارنگی و کلسترول بالا

به گزارش «بهپو»، نارنگی، یکی از مرکبات نارنجی‌رنگ است و در اروپا به‌نام پرتقال ماندارین هم شناخته می‌شود. پرتقال ماندارین اولین‌بار در جنگل‌های استوایی جنوب شرقی چین دیده شد. واژه tangerine که ابتدا برای نامیدن این میوه مورد استفاده قرار گرفت، از نام شهر طنجه (یکی از شهرهای مراکش) گرفته شده است. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● مصرف نارنگی به ساخت کلاژن در بدن کمک می‌کند که برای داشتن استخوان‌ها و پوست سالم ضروری است. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند دندان‌های سالمی داشته باشید و با توجه به خاصیت آنتی‌اکسیدانی، مانع از جهش‌های ژنتیکی می‌شود. این تاثیرات مهم به ویتامینC موجود در نارنگی مربوط است.

● نارنگی، سیستم ایمنی بدن را تغذیه می‌کند و سرعت بیشتری به بهبود زخم‌ها می‌بخشد. بتاکاروتن موجود در نارنگی در این نقش‌آفرینی سهم دارد.

● استفاده از نارنگی، می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش بدهد، به فعالیت بهتر دستگاه گوارش کمک کند و در مبارزه با چاقی نقش داشته باشد. همه این مزیت‌ها به فیبر موجود در نارنگی مرتبط هستند.

● مصرف نارنگی برای تقویت بینایی -خصوصا در شب- و تکامل سلول‌ها نیز مناسب است. در این مورد هم بتاکاروتن نقش مهمی برعهده دارد.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید مرکبات بخوریم؟

 

2- آووکادو و آب‌مروارید

آووکادو، یکی از میوه‌های بومی در مکزیک امروزی است که در پروی باستان به‌عنوان یکی از خوردنی‌های مهم استفاده می‌شده است. امروزه این میوه در مناطق مدیترانه‌ای و گرمسیری جهان کشت می‌شود. مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهند سابقه کشت این میوه در آمریکای مرکزی و جنوبی به 5 هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح می‌رسد. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● مصرف آووکادو، پیش از هر چیزی، سیستم عصبی را سالم نگه می‌دارد زیرا ویتامینC و ویتامین B5 موجود در آن برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی ضروری هستند. ویتامینC آن به تولید نوراپی‌نفرین کمک می‌کند که در تشکیل حافظه نقش دارد و ویتامین B5 آن به تولید استیل‌کولین کمک می‌کند که خواب را تنظیم می‌کند.

● فایده دیگر استفاده از آووکادو، تنظیم عملکرد سلول‌های خون است زیرا این میوه به‌عنوان منبع خوبی از ویتامین K و ویتامین B9 شناخته می‌شود. عملکرد پلاکت‌های خون تحت‌تاثیر ویتامین K قرار دارد و وجود ویتامین B9 هم برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است.

● اگر می‌خواهید سلامت قلبی-عروقی خودتان را تقویت کنید، حتما آووکادو را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. آووکادو حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که کلسترول خون را تنظیم می‌کنند و شما را از ابتلا به بیماری‌های قلبی دور نگه می‌دارند.

● مصرف آووکادو می‌تواند از چشم‌های شما هم مراقبت کند و خطر ابتلا به آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش بدهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آووکادو، لوتئین و زیگزانتین، این مسوولیت را برعهده دارند.

 

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌‌آور آووکادو برای سلامت بدن

 

3- خرمالو و سرماخوردگی

خرمالو، میوه‌ درختی از تبار درختان دیوسپیروس است. انواع شرقی و ژاپنی خرمالو، بیشتر از انواع دیگر در سرتاسر جهان کشت می‌شوند. رنگ خرمالو از زرد کاملا روشن تا قرمز کاملا تیره متنوع است و به نوع درخت آن بستگی دارد. خرمالو مانند انواع توت‌ها محبوبیت ندارد، اما جالب اینکه از نظر ریخت‌شناسی گیاهی به‌عنوان توت شناخته می‌شود. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● استفاده از خرمالو می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند زیرا این میوه در گروه مواد غذایی متراکم کم‌انرژی قرار می‌گیرد که کالری مصرفی را پایین نگه می‌دارند اما احساس سیری مطلوبی ایجاد می‌کنند.

● خرمالو، با توجه به ویتامینC قابل‌توجهی که دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بنابراین، می‌تواند از شما در مقابل ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت‌های ریوی مثل آسم، محافظت کند.

● افرادی که به میوه‌های ضدسرطان علاقه دارند، باید خرمالو را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. این میوه‌ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهمی است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.

● مصرف خرمالو در تقویت بینایی هم نقش موثری دارد زیرا این میوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است، بنابراین، اگر می‌خواهید دریافت ویتامین A‌تان را افزایش بدهید، حتما از خرمالو استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: خرمالو، درمانگر نارنجی پاییز

 

4- زغال‌اخته و اسهال

زغال‌اخته از میوه‌های بومی در مناطق اروپای شرقی و و آسیای غربی است. مردمان یونان باستان برای مدتی نزدیک به 7 هزار سال از زغال‌اخته استفاده می‌کرده‌اند. هر کدام از درختان زغال‌اخته بیش از 100 سال عمر می‌کنند و میوه می‌دهند. امروزه متخصصان تغذیه به مردم جهان توصیه می‌کنند زغال‌اخته را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● استفاده از زغال‌اخته برای درمان اسهال بسیار مفید است زیرا این میوه خاصیت قابض بسیار خوبی دارد و می‌تواند بافت‌های بدن را به‌خوبی منقبض کند. روغن گرفته‌شده از دانه‌های زغال‌اخته به بهبود سریع‌تر و آسان‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

● زغال‌اخته از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد هم محافظت می‌کند. این اثرگذاری به خصلت آنتی‌اکسیدانی این میوه مربوط است. پوست درخت و برگ‌های زغال‌اخته هم به درمان عفونت‌های قارچی روی پوست کمک می‌کنند.

● افرادی که می‌خواهند از خودشان در برابر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا محافظت کنند، بهتر است زغال‌اخته بخورند. کافی است بدانید میزان ویتامینC در زغال‌اخته، 2 برابر بیشتر از پرتقال است.

● زغال‌اخته، خاصیت ادرارآور بسیار موثری دارد، بنابراین، مصرف آن به تولید بیشتر ادرار کمک می‌کند و از این طریق 2 فایده مهم به بدن می‌رساند؛ سم‌زدایی از بدن و پشتیبانی از عملکرد طبیعی کلیه‌ها.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص شگفت انگیز زغال اخته و شرایط نگهداری آن

 

5- ازگیل و یبوست

ازگیل از میوه‌های بومی در جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا -خصوصا بلغارستان و ترکیه امروزی- ‌است و از زمان روم باستان تاکنون در نقاط مختلفی از جهان کشت می‌شود. استرابو، از جغرافی‌دانان یونان باستان، هم در کتابش به این میوه اشاره کرده است. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● ازگیل، قبل از هر چیز، به تقویت سیستم ایمنی بدن، قلب و عضله‌ها کمک می‌کند زیرا مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده آن ویتامین B1 است. فرآیندهای آنزیمی و متابولیسم کربوهیدرات در بدن نیز تحت‌تاثیر این ویتامین قرار دارد.

● استفاده از ازگیل، رطوبت مورد نیاز کولون -روده بزرگ- را حفظ و به‌عنوان ملین عمل می‌کند بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که از یبوست رنج می‌برند. علاوه بر این، مواد شیمیایی سرطان‌زا را زودتر از کولون خارج و از غشای مخاطی کولون محافظت می‌کند. همه این مزیت‌ها به فیبر غذایی نامحلول موجود در ازگیل، یعنی پکتین، مربوط است.

● ازگیل برای کاهش سطح کلسترول خون هم مفید است زیرا به اسیدهای صفراوی می‌چسبد و میزان جذب مجدد کلسترول را در کولون کاهش می‌دهد.

● افرادی که می‌خواهند سیستم ایمنی بدن خودشان را تقویت کنند، بهتر است ازگیل هم استفاده کنند. این میوه حاوی مقدار زیادی اسید اسکوربیک است که به‌عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل می‌کند و در مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا هم بسیار کارآمد است.

 

6- زالزالک و عادت ماهانه

زالزالک از میوه‌های بومی در مناطق معتدل نیمکره شمالی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است. پرندگان و جانوران بسیاری از درختچه زالزالک به‌عنوان سرپناه و از میوه آن به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند. نکته جالب دیگر اینکه گل‌های زالزالک برای بسیاری از حشراتی که از شهد تغذیه می‌کنند، مهم هستند. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● مصرف زالزالک می‌تواند به تسکین نارسایی احتقانی قلب یا درد قفسه سینه کمک کند. این اثرگذاری احتمالا به فلانوییدهای موجود در زالزالک ارتباط دارد.

● زالزالک، اضطراب و مشکلات دوره عادت ماهانه را کاهش می‌دهد. درواقع، این میوه به‌عنوان آرامبخش عمل می‌کند و حجم ادرار را افزایش می‌دهد.

● فایده دیگر زالزالک در مقابله با مشکلات دستگاه گوارشی مثل سوء‌هاضمه، اسهال و درد معده است. در طب‌ کهن نیز از زالزالک برای این مقصود استفاده می‌شده است.

● استفاده از زالزالک، می‌تواند به کاهش فشارخون، کلسترول بد خون و‌ تری‌گلیسیرید کمک کند. بعضی از تحقیقات علمی، این خواص را نشان داده‌اند، اما باز هم نباید بدون مشورت با پزشک از زالزالک برای درمان مشکلات و بیماری‌های خاص استفاده کنید.

 

7- به و فشارخون

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، «به» یکی از میوه‌های بومی در منطقه قفقاز شناخته می‌شود و بیش از 4 هزار سال است که در آسیا و مدیترانه رشد می‌کند. امروزه «به» در خاورمیانه، مناطق مدیترانه‌ای و آمریکای جنوبی پرورش داده می‌شود. این میوه در جهان کهن، بیشتر از هر چیز دیگری به‌دلیل عطر ویژه‌اش مورد توجه قرار می‌گرفته است. مهم‌ترین خواص این میوه به این شرح است:

● مصرف «به»، جریان خون را در بدن تقویت می‌کند و نقش موثری در حفظ سلامت موها دارد. دلیل اصلی این اثرگذاری، املاح مهم موجود در «به»؛ آهن، مس و روی است.

● استفاده از «به» در تسکین زخم معده موثر است. به‌طور کلی، «به»، دستگاه گوارشی را آرام می‌کند و در تسکین انواع زخم‌های گوارشی موثر است. فیبرهای خاص «به»، از جمله کاتچین و اپی‌کاتچین، در این اثرگذاری‌ نقش مهمی دارند.

● فایده دیگر «به» این است که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این میوه حاوی سطح بالایی از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند یا از بین می‌برند.

● افرادی که می‌خواهند فشارخونشان را تنظیم کنند، باید از «به» استفاده کنند. پتاسیم، یکی از مهم‌ترین املاح موجود در «به»، برای تثبیت فشارخون ضروری است. دریافت منظم پتاسیم به‌اندازه کافی، خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات